حاشیه های فیلم bohemian rhapsody

[ad id='39844']

[quote]فیلم bohemian rhapsody که به نحوه شکل گیری گروه موسیقی کویین و زندگینامه فردی مرکوری رهبر این گروه می پردازند از شانس های اصلی اسکار ۲۰۱۹ به شمار می رود به همین دلیل به نحوه شکل گیری این فیلم می پردازیم[/quote]

گروه کوئین طرفداران بسیاری زیادی داشته و دارد اما گل سرسبد این گروه فِردی مرکوری بود و بعید به‌ نظر می‌رسد هواداران دوآتشه این گروه حتی نام سایر اعضای کوئین را به‌خاطر بیاورند. در‌واقع کاریزمای بالای فردی مرکوری و عزم او برای ایجاد گروه کوئین باعث شد تا سایر اعضای این گروه تحت سایه نام مرکوری قرار بگیرند.

این امر ساخت فیلم bohemian rhapsody را با دشواری‌هایی روبرو کرد و سازندگان این فیلم شهامت به‌خرج دادند تا شخصیت فردی مرکوری را دقیقاً همان‌چیزی نمایش دهند که این خواننده بزرگ در دوران شکل‌گیری و اوج گروه کوئین در ذهن تماشاچی شکل بگیرد. از طرف دیگر تلاش کردند تا سایر اعضای این گروه نیز از زیر سایه فردی مرکوری بیرون بیایند و واقعیت‌های این گروه را در معرض نمایش بگذارند.


ساشا بارون کوهن قرار بود نقش فردی مرکوری را ایفا کند

فردی مرکوری چهره‌ای خاص و شخصیتی خاص‌تر داشته است در نتیجه ایفای نقش او کار دشواری به نظر می‌رسید و دست‌اندرکاران پروژه ساخت فیلم bohemian rhapsody ابتدا به ساشا برون کوهن، هنرمند انگلیسی که فیلم‌های دیکتاتور و بورات را حتماً از او دیده‌اید و حسابی خنده‌اید قرار بود در نقش فردی مرکوری حاضر شود.

 

برایان مِی، گیتاریست گروه کوئین نیز با حضور ساشا بارون کوهن در نقش فردی مرکوری موافق بود اما این پروژه در ابتدا ناکام ماند چرا که از قرار معلوم ساشا کوهن رفتار خوبی با اعضای گروه کوئین نداشته بود و برای ساخت فیلم همکاری لازم را نشان نمی‌داد. کوهن تأکید داشت تا فیلم با درجه مثبت ۱۸ ساخته شود و تأکید زیادی به نمایش صحنه‌های غیراخلاقی در این فیلم داشت.

از طرف دیگر اعضای گروه کوئین اصرار داشتند که نیمی از فیلم به فردی مرکوری پرداخته شود بقیه آن داستان ادامه این گروه پس از فوت مرکوری را روایت کند.


نگارش فیلمنامه فیلم bohemian rhapsody دردسرهای زیادی داشت

فردی مرکوری یکی از سنت‌شکن‌ترین خاننده‌های قرن بیستم بود و کاملاً مشخص است به تصویر کشیدن زندگی این خواننده‌ هنجار‌شکن کار سخت و دشواری است، این دشواری زمانی بیشتر شد که ساشا بارون کوهن، بازیگر نقش اول فیلم نیز از این پروژه کنار گذاشته شد. به گفته پیتر مورگان، نویسنده فیلم‌نامه فیلم bohemian rhapsody، ساشا بارون کوهن در نگارش فیلمنامه نیز تأثیر زیادی داشت و نبود وی فیلمنامه را دچار نقص کرد. کار به اندازه‌ای پیچیده شد که پیتر مورگان مدعی شد بدون حضور ساشا بارون کوهن نگارش فیلمنامه را ادامه نخواهد داد و پروژه ساخت این فیلم را رها کرد. مورگان مدعی بود ساخت این فیلم بدون ساشا بارون کوهن هرگز ممکن نخواهد بود اما تولید‌کنندگان نظر دیگری داشتند و می‌خواستند به هر قیمتی این فیلم ساخته شود.

جالب اینجاست که در کنار بازیگر نقش اول و فیلمنامه نویس، دکستر فلچر، کارگردان این فیلم در در سال ۲۰۱۴ پروژه را رها کرد، وی نیز قصد داشت فیلم را با درجه سنی ۱۸ سال بسازد و به نمایش رفتار غیراخلاقی فردی مرکوری تأکید می‌ورزید و به همین دلیل تولیدکنندگان او را کنار گذاشتند.

پروژه‌ ساخت فیلم bohemian rhapsody معوق ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۴، برایان سینگر، کارگردان موفق مجموعه فیلم‌های مردان ایکس و مارک آنتونی مک‌کارتن، نویسنده فیلمنامه « تئوری همه‌چیز» برای ساخت این فیلم به خدمت گرفته شدند و از آن زمان همه‌چیز به خوبی پیش رفت.


هنرپیشه هری‌پاتر قرار بود در نقش فردی مرکوری بازی کند

پس از اینکه ساشا بارون کوهن از ایفای نقش فردی مرکوری منصرف شد، عوامل فیلم به دنبال جایگزین مناسبی بودند و ابتدا بن ویشاو، بازیگر نقش کیو در فیلم اسکای‌فال برای بازی در نقش فردی مرکوری پیشنهاد شد.

از طرف دیگر شایع شد دانیل ردکلیف، هنرپیشه هری‌پاتر قرار است نقش فردی مرکوری را بر عهده بگیرد. تا اینکه در نهایت فیلمی از ایفای نقش رامی ملک به جای فردی مرکوری به دست عوامل ساخت این فیلم رسید و از قرار معلوم این اجرا به‌اندازه‌ای جذاب بود که در همان نگاه اول تهیه‌کنندگان به توانایی رامی ملک در اجرای نقش فردی مرکوری ایمان آوردند.

از طرف دیگر رامی ملک هنرپیشه خوبی است اما ایفای نقش فوق‌ستاره‌ای مانند فردی مرکوری کار راحتی به نظر نمی‌رسید و به همین منظور رامی ملک توانست بر نگرانی‌های خود غلبه کند و سلانه‌سلانه در قالب نقش فردی مرکوری جای بگیرد.


رامی ملک تلاش زیادی کرد تا فردی مرکوری شود

رامی ملک هنرپیشه متعهدی است و تمام تلاش خود را به خرج داد تا هر چه بیشتر شخصیت فردی مرکوری را بشناسد و در قالب او قرار بگیرد. وی برای رسیدن به این هدف حتی قبل از اینکه برای بازی در فیلم bohemian rhapsody قرارداد ببندد، با هزینه شخصی خود راهی لندن شد و با بریان مِی و سایر اعضای گروه کوئین ملاقات کرد و با سوال‌پیچ‌کردن آن‌ها تا جایی که ممکن بود اطلاعات بیشتری از فردی مرکوری بدست آورد.

از قرار معلوم اخلاق رامی ملک به دل اعضای گروه کوئین نشست و همکاری خوبی با او برقرار کردند. رامی ملک ساعت‌ها برای تماشای ویدئوهای فردی مرکوری وقت گذاشت و انصافاً هم باید گفت این زحمت‌ها نتیجه داد و رامی ملک به خوبی از عهده نقش پیچیده و سنگین فردی مرکوری برآمده است.


رامی ملک مجبور شد دندان مصنوعی بگذارد

همان‌گونه که اشاره کردیم فردی مرکوری صدای مردانه و بسیار رسایی داشت، کاریزمای بالا، رفتار هنجارشکن و استعداد ذاتی موسیقی نیز از دیگر ویژگی‌های مرکوری شناخته می‌شوند اما مرکوری به لحاظ بصری نیز ویژگی‌های جالبی داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دندان‌های فردی مرکوری بود. جالب است بدانید فردی چهار دندان اضافه در دهان خود داشت و همین امر باعث شده بود تا دوستانش در دوران کودکی او را دست بیاندازند و لقب‌های جالبی به وی بدهند. جالب‌تر اینکه مرکوری تمایلی برای مراجعه به دندان‌پزشکی و درست‌کردن این دندان‌‌های اضافی نداشت.

وی معتقد بود این دندان‌ها رمز موفقیت اوست و به همین دلیل در کنار صدای مردانه و جذاب، حالت دندان‌ها و فک مرکوری نیز عجیب و جالب به نظر می‌رسید. از طرف دیگر فرم فک رامی ملک به‌خودی خود شبیه به فردی مرکوری است اما باز هم برای اینکه شباهت کاملی میان آن‌‌ها ایجاد شود مجبور شک یک جفت دندان مصنوعی شبیه به چیزی که فردی مرکوری داشت را سفارش دهد.

گفته می‌شود که رامی ملک این دندان‌ها را دائم با خود حمل می‌کرد و شب‌‌ها در دهانش می‌گذاشت و همانند مرکوری شروع به آواز خواندن می‌کرد. از قرار معلوم رامی ملک آنقدر این دندان‌ها را در دهانش گذاشته بود که پس از اتمام فیلم‌برداری احساس می‌کرد چیزی گم‌کرده است و این دندان‌های مصنوعی عجیب در‌واقع به دندان‌های اصلی او تبدیل شده بودند.


رامی ملک وقت زیادی را برای تقلید گفتار و رفتار فردی مرکوری صرف کرد

تعهد رامی ملک به ایفای نقش در فیلم bohemian rhapsody تنها به گفت‌ و گو با اعضای کوئین و دندان‌های مصنوعی فردی مرکوری ختم نشد و او از تهیه‌کنندگان درخواست کرد تا در کلاس‌های گفتاری و رفتاری شرکت کند تا دقیقاً رفتار و گفتار او همانند فردی مرکوری شود.

مربی که برای اینکار در اختیار رامی ملک قرار گرفته بود نه تنها با او برای تقلید حرکات و لحن صحبت فردی مرکوری تمرین کرد بلکه از او خواست رفتار سایر خواننده‌هایی که فردی مرکوری از آن‌ها الهام گرفته بود را نیز تمرین کند.

در نتیجه رامی ملک وقت زیادی برای فراگیری حرکات مخصوص جیمی هیندریکس، آرتا فرانکلین، دیوید بوُیی و لیزا مینلی صرف کرد. این‌گونه که پیداست فردی مرکوری یکی از طرفداران لیزا مینلی بوده و رامی ملک نیز با مشاهده اجراهای لیزا مینلی الهام‌های زیادی از نحوه تقلید رفتار فردی مرکوری گرفته است.

خوشبختانه این تلاش‌ها نتیجه‌بخش بود و طرفدارانی که فیلم bohemian rhapsody را دیده‌اند مدعی هستند رامی ملک به خوبی از عهده ایفای نقش فردی مرکوری برآمده است. جالب است بدانید حتی اعضای قدیمی گروه کوئین که از نزدیک رفتار فردی مرکوری را دیده‌ بودند پس از همکاری با رامی ملک در صحنه‌ فیلم‌برداری این فیلم مدعی بودند رامی ملک به‌قدری در نقش فردی مرکوری فرو رفته که گاهی اوقات فکر می‌کردند واقعاً با فردی مرکوری طرف هستند.


دردسرهای رامی ملک برای خوانندگی به جای فردی مرکوری

انصافاً باید اعتراف کرد خوانندگی و هنرپیشگی دو هنر کاملاً مجزا هستند و تنها داشتن صدای خوب نمی‌تواند ضامن خواننده بودن یک هنرپیشه شود. به‌خصوص که رامی ملک قرار بود به‌جای فردی مرکوری، یکی از تاثیرگذارترین خواننده‌های مرد قرن بیستم بخواند.

از طرف دیگر لب‌زدن به جای فردی مرکوری نیز به هر اندازه‌ای که دقیق انجام شود باز هم آن‌گونه که باید و شاید احساس را به خواننده منتقل نمی‌کند. بماند که انصافاً رامی ملک صدای گرم و گیرایی هم ندارد. در این بین فردی مرکوری نیز لحن صدای خاصی داشت که تقلید آن کار ساده‌ای نیست.

جالب است بدانید صدای فردی مرکوری چهار اوکتاو بود در نتیجه مرکوری با توجه به اینکه صدای بمی داشت به‌عنوان یک تِنور (Tenor)، می‌خواند. از طرف دیگر کارشناسان موسیقی بر این باور هستند که فردی مرکوری از قسمت‌هایی از دستگاه صوتی خود برای خوانندگی استفاده می‌کرد که بیشتر مردم استفاده نمی‌کنند. این قسمت‌ها که به‌عنوان پرده‌های صوتی کاذب شناخته می‌شوند فردی مرکوری را قادر می‌ساخت تا لرزش خاص و قدرتمندی را در صدایش ایجاد کند.

کاملاً مشخص است رامی ملک به هر اندازه هم که تمرین می‌کرد نمی‌توانست به چنین قابلیتی دست پیدا کند در نتیجه در فیلم bohemian rhapsody، صدای رامی ملک با فردی مرکوری و یک خواننده کانادایی با نام مارک مارتل که صدایی بسیار شبیه به مرکوری داشت ترکیب شد.

اگر این فیلم را دیده باشید انصافاً باید گفت این ترکیب صدا به خوبی انجام شده و صدای رامی ملک در این فیلم شباهت زیادی به صدای فردی مرکوری فقید دارد.


برایان سینگر، همکاری خوبی برای به اتمام رساندن فیلم نداشت

تلاش‌های رامی ملک و سایر اعضای فیلم bohemian rhapsody باعث شد تا مراحل ساخت فیلم به انتها نزدیک شود اما به ناگاه برایان سینگر، کارگردان این فیلم مدعی شد که برای حفظ سلامتی خودش و عزیزانش نیاز به استراحت دارد. برایان سینگر که پیش از این نیز دیر در سر صحنه حاضر می‌شد و توجه زیادی به کارگردانی نداشت در به اتمام رساندن فیلم کارشکنی‌های زیادی کرد.

البته گفته می‌شود رامی ملک و برایان سینگر نیز در سر صحنه‌های فیلمبرداری بگو مگوهای زیادی با هم داشته‌اند و کار به اندازه‌ای بالا گرفت که اواخر ساخت این فیلم صحبت‌های حضور یک کارگردان دیگر مطرح شد و تهیه‌کنندگان یک بار دیگر دست‌ به دامان دکستر فلچر، کارگردان اولیه فیلم bohemian rhapsody شدند تا کاری که برایان سینگر ناتمام گذاشته بود را به پایان برساند.


آیا فیلم bohemian rhapsody واقعیت زندگی فردی مرکوری را به تصویر کشید؟

تجربه نشان داده است برای راضی نگه داشتن تماشاچیان، فیلم‌هایی که به صورت زندگینامه ساخته می‌شوند باید رنگ و لعاب‌های مختلفی داشته باشند و ممکن است مقداری از واقعیت دور شوند. این قضیه در خصوص زندگی فردی مانند فردی مرکوری که زندگی شخصی پرحاشیه‌ای نیز داشته است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و با انتشار اولین تبلیغ‌های فیلم bohemian rhapsody، طرفداران فردی مرکوری مدعی شدند این فیلم آن‌چنان که باید و شاید جنبه‌های شخصی فردی مرکوری را به تصویر نکشیده است.

رامی ملک بازیگر اصلی این فیلم پس از دریافت بازخورد منفی هواداران مدعی شد که هدف سازندگان نمایش شکل‌گیری گروه کوئین و زندگی فردی مرکوری بوده است و به این هدف به خوبی دست پیدا کرده‌اند. در نتیجه طرفداران نباید انتظار داشته باشند جنبه‌های شخصی زندگی مرکوری را تمام و کمال در این فیلم شاهد باشند و با فیلمی طرف هستیم که یکی از پرطرفدارترین گروه‌های موسیقی در قرن بیستم را روایت می‌کند و پرداخت به جنبه‌های شخصی خواننده اصلی این گروه در این فیلم جایگاه ندارد.

در پایان به هواداران موسیقی و به‌خصوص طرفداران فردی مرکوری پیشنهاد می‌کنیم حتماً به تماشای فیلم bohemian rhapsody بنشینند، از آن دسته خوانندگانی که این فیلم را دیده‌اند نیز می‌خواهیم اگر نظری در خصوص فردی مرکوری و فیلم bohemian rhapsody دارند در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *