دلیل تعطیلی فستیوال راک موسیقی و آزادی برج آزادی

[ad id='39844']

[quote]ترابی تصریح کرد: کلیت قضیه مربوط به فضایی بود که در اجراهای موسیقی راک در برج آزادی رخ می‌داد و مستند هم شده بود و بیم آن می‌رفت که حوزه‌ای گسترده‌تر از موسیقی راک را هم تحت شعاع قرار بدهد.[/quote]

 

دوشنبه ۱۹ آذر بود که فرشاد رمضانی (سرپرست گروه موسیقی راک دگردیس) از لغو شدن اجرایش در برج آزادی خبر داد. اجرایی که قرار بود در قالب فستیوال “موسیقی و آزادی” به دبیری یاشار درفشه روی صحنه برود. او همچنین از معلق شدن اجرای گروه‌های موسیقی راک در این مکان تا اطلاع ثانوی به دلیل رفتار خارج از عرف یک گروه و مخاطبانش گفته بود.

علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی) در پاسخ به اینکه چرا فستیوال “موسیقی و آزادی” نیمه تمام ماند، به خبرگزاری ایلنا گفت: بگذارید سوال‌تان را تصحیح کنم. آنچه نامش را فستیوال می‌گذارید از کجا مجوز گرفته است؟ صدور مجوز فستیوال و جشنواره ساز و کار و مراحل قانونی خود را دارد و ما هیچ مجوزی برای برگزاری چنین فستیوالی در برج آزادی صادر نکرده بودیم و از طریق فضای مجازی و تبلیغات آن متوجه شدیم که برای این رویداد موسیقایی بلیت‌فروشی می‌شود. در ادامه با آقای یاشار درفشه صحبت کردیم و ایشان هم اذعان کردند که برای وجه تبلیغاتی این اجراها از عنوان “فستیوال” استفاده کرده‌اند اما هیچ گونه مجوزی از هیچ کجا دریافت نکرده‌اند. بنابراین عبارت “لغو شدن فستیوال موسیقی و آزادی” را اصلاح می‌کنم، چون اساسا مجوزی برای این فستیوال اخذ نشده بود که بخواهد لغو شود و تنها برای چند اجرای صحنه‌ای مجوز گرفته شده بود که دچار مشکلاتی شد.

او در مورد چرایی لغو این اجراها که قرار بود تحت عنوان “فستیوال” روی صحنه بروند، توضیح داد: خود سالن به ما نامه داد که اجراهای باقی مانده را لغو کرده است و دلیلش را هم اتفاقاتی دانست که در اجراهای پیش از آن در این نوع از موسیقی در برج آزادی رخ داده است. اتفاقاتی که گزارش‌هایی از آن به ما هم می‌‌رسید و به خود سالن هم منعکس می‌شد. متاسفانه برخی از گروه‌های موسیقی راک بی‌توجه به اینکه فضا در این مورد مقداری حساسیت‌برانگیز است رعایت یکسری شئونات را در داخل سالن نمی‌کردند و ما می‌دانیم که این خطر همواره وجود دارد که با ایجاد مشکلی برای یک بخش، آن مشکل به سایر بخش‌ها نیز تسری پیدا کند و حساسیتی مضاعف ایجاد کند.

ترابی افزود: باید تاکید کنم که نه همه گروه‌هایی که در قالب موسیقی راک در برج آزادی روی صحنه می‌رفتند ولی برخی از آن‌ها، فضای روی استیج‌شان و فضای داخل سالن‌شان قابل دفاع نبود و مستنداتی هم از آن تهیه و به مکان‌های مختلفی ارائه شده بود که به نظر من؛ اولین آسیبش به خود این موسیقی و خود این گروه‌ها می‌رسد. انتظار این است که وقتی شرایطی حداقل در گام‌های اولش ممکن است شکننده باشد و حساسیت‌برانگیز، خود دوستانی که هنرمند این حوزه هستند که بیش از دیگران باید مراقبت کنند تا شائبه و حاشیه‌ خود موسیقی را تحت شعاع قرار ندهد. این مراقبت اتفاق نیفتاده بود و سالن به این نتیجه رسید که مجوز اجراهای باقی مانده را لغو کند.

او در پاسخ به اینکه روند صدور اجرای موسیقی راک در برج آزادی از این به بعد به چه صورت خواهد بود، گفت: بنای ما بر این نیست که به موسیقی راک مجوز داده نشود اما در عین حال با توجه به فضایی که به وجود آمده است و اینکه در حین اجرا، نه روی صحنه و نه در میان مخاطبان یکسری از موارد رعایت نشده‌ است قاعدتا درخواست‌های اجرای موسیقی راک در برج آزادی با حساسیت بیشتری بررسی خواهد شد و تا زمانی که فضای به وجود مقداری آرام شود ناچاریم با دقت بیشتری برخورد کنیم.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *