روشهای کثیف پولشویی در سینمای ایران

[ad id='39844']

[quote]به عنوان یک تهیه‌کننده تعجب می‌کنم چگونه این افراد به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نهادهای نظارتی که در بخش‌های مختلف ورود می‌کنند در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند. [/quote]

 

 

سینمای ایران در این سالها متاسفانه برای عده‌ای مکانی امن برای پنهان‌کاری، پرونده‌سازی و پول‌شویی شده است. چیزی شبیه به کارواش سریال «برکینگ‌بد»! مکانی که در ظاهر کارواش بوده و به بهانه خدمات‌رسانی پولشویی به راحتی در آن صورت می‌گرفت. در پشت پرده‌ پول‌های مشکوک سینما و شبکه نمایش خانگی، اتفاقات و مناسبات آلوده‌ مالی جریان دارد.

– اینجا فرد، اختلاس هزار میلیاردی می‌کند یا وام‌های چند صد میلیاردی می گیرد و برای آنکه مدعی فعالیت فرهنگی شود، بخش کوچکی از آن را وارد سینما یا سریال‌سازی در شبکه خانگی می‌کند. کسی هم نمی‌تواند از او بازخواست کند که این همه پول را از کجا آورده‌اید؟ پاسخ می‌دهند از سودی که بابت سریال‌سازی و فیلمسازی نصیب‌مان شده!! در حالی که همه کارهایشان از نظر مالی ضررده است ولی به سندسازی بابت فروش بالای آثار ادامه می‌دهند تا راهی برای توجیه و استدلال درآمدزایی در ساخت و فروش آثار سینمایی باشد.

– گفته می‌شود میلیاردها دلار برای فعالیت‌های مختلف و ساخت مکان‌های مناسب جهت رونق برخی فعالیت‌های فرهنگی ارائه شده اما بخشی از آن به نیت پولشویی وارد سینما شده است. از هر طریقی این پول‌ها وارد سینما شده باشد به این هنر لطمه‌های جبران‌ناپذیری می‌زند و آسیب اصلی را به بخش خصوصی و سینماگران وارد می‌آورد و امکان فعالیت بخش خصوصی سالم را سلب می‌کند. این پول‌ها تولید را به قدری گران می‌کنند که هیچ سینماگری نتواند بدون دارا بودن این پول‌ها تولید داشته باشد. طبیعی است تهیه‌کنندگان و بسیاری از کارگردانان که از منابع مالی مشکوک بهره‌مند نیستند (نزدیک به ۹۵ درصد) نمی‌توانند فعالیت کنند؛ تنها آن ۵ درصد که ارتباط با عوامل و رابطین پول‌های کثیف دارند امکان فعالیت در این عرصه را خواهند داشت.

– نکته جالب اینکه ماه‌ها پول‌های مشکوک وارد حوزه تولید شده اما به یکباره برای یک اثر نمایشی فریادها سر می دهند و تمام حوزه‌ها روی یک اثر متمرکز می‌شوند اینجاست که آگاهان به حوزه تولید و دردمندان این حوزه در سینما دچار اعوجاج می شوند و نمی‌توانند مناسبات را از یکدیگر تفکیک دهند و در نهایت دم خروس بیرون می زند. این اتفاقات قرابت افراد دارنده پول های مشکوک به برخی از نزدیکان افراد بسیار مهم  در دولت قابل را نشان می‌دهد که چشم بر بسیاری از تخلفات به واسطه به اصطلاح ژن خوب بسته می‌شود.
 
– تاسف‌آور اینکه سینماگران و برخی از افراد سندیکاها به جای آنکه این اختلاس‌گران و سرمایه‌داران مشکوک را بایکوت کنند، برعکس به استقبال‌شان می روند و دست دوستی به سوی‌شان دراز و درخواست پول می‌کنند. همین استقبال از پول‌های کثیف باعث شده که افراد متخلف حتی پس از ناپدیدشدنشان، فعالیت‌هایشان در سینما به نمایندگی تعدادی از فعالان سینما ادامه داشته باشد! مثالش را این روزها به وضوح می‌توان دید.

– به عنوان یک تهیه‌کننده تعجب می‌کنم چگونه این افراد به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نهادهای نظارتی که در بخش‌های مختلف ورود می‌کنند در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند. در حالی که وقتی یک بخش از فیلم یا سریالی مورد خوشایند نهادها و ارگان‌ها نیست اکثر نهادها مانع نمایش آن می‌شوند و ماه‌ها شاید سالها اثر نمایشی با مشکل مواجه می‌شود اما‌ در مورد پول‌های باد آورده که همه بخش‌های سینما را دچار مشکل کرده و می‌کند هیچ یک از نهادها حساس نشده‌اند و مانع فعالیت آورندگان پول‌های مشکوک و روند آن نمی شوند؟

– باید مشخص شود که این پول‌های عجیب و غریب از کجا، چگونه و به چه دلیل وارد سینما و شبکه خانگی می شود. تولیداتی که نسبت به میزان هزینه تولید در بیشتر موارد ضررده بوده اما سرمایه‌گذارانش همچنان به فعالیت‌های مشکوک خود در این عرصه ادامه می‌دهند و کارهای خود را با قدرت پیش می‌برند. سوال این است که کِی قرار است عملکرد این افراد و فعالیت‌هایشان به طور دقیق موشکافی شود؟

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *