بررسی تئوری سفر زمان فیلم Avengers: End Game

[ad id='39844']

 

با تماشای اولین تریلر Avengers 4 متوجه شدیم که کاپیتان آمریکا و بلک ویدو نقشه‌ای برای شکست دادن تانوس و بازگرداندن جمعیت از دست رفته دارند اما احتمالاً اتمام کار بر عهده کاپیتان مارول خواهد بود. اما در تریلر شاهد تمرکز بر روی یکی از انتقام‌جویانی هستیم که حتی در «جنگ ابدیت» حضور نداشت! او کسی نیست جز اسکات لنگ یا همان انت‌من که جلوی مقر انتقام‌جویان ظاهر می‌شود و تعجب کاپیتان آمریکا را برمی‌انگیزد. در صحنه‌ای دیگر از تریلر می‌بینیم که نام اسکات لنگ در لیست افراد «گم‌شده» قرار گرفته اما واقعا چه اتفاقی برای او افتاده و چگونه ممکن است که از قلمروی کوانتومی جان سالم به در برده باشد؟

اگر فیلم Ant-Man and the Wasp (انت‌من و واسپ) را تماشا کرده باشید، در صحنه پس از تیتراژ اسکات به درون قلمروی کوانتومی فرستاده می‌شود و دقایقی بعد همراهان او یعنی هوپ، هنک پیم و جنت ون‌داین بر اثر بشکن تانوس پودر می‌شوند. بنابراین می‌توان فرض کرد که اسکات جرو قربانیان این حادثه نبوده (جزو ۵۰ درصد خوش‌ شانس‌ها) یا شاید هم حضور او در قلمروی کوانتومی باعث شده که از پودر شدن در امان بماند و معادلات را به هم بزند. به هر حال، می‌دانیم که او زنده است اما باتوجه به اینکه جنت‌ ون‌داین سال‌های زیادی را در قلمرو گیر افتاده بود، خروج از آن فضا بدون کمک چندان عملی نیست.

دنیای سینمایی مارول کم‌کم به سمت یک دنیای عظیم کهکشانی پیش رفت و سعی کرد مفاهیم منطقی برای توضیح گوشه و کنار آن مطرح کند. مغز متفکر مارول یعنی کوین فایگی توانسته با پیوند زدن علم و جادو در فیلم‌هایی نظیر Doctor Strange (دکتر استرنج) و Thor (ثور)، درهایی را به سمت هر نوع احتمالی باز کند. اگر در سال‌های قبل، ناگهان پرتالی باز می‌شد تا تونی استارک را از ضربه‌های سهمگین آیرون‌مانگر در سال ۲۰۰۸ حفظ کند، تماشاگران به سرعت از فرنچایز ناامید می‌شدند و آن را رها می‌کردند. چراکه واقعیت شکسته می‌شد، اما در مورد تانوس این موضوع صحیح نیست و او می‌تواند با پرتال به هر مکانی منتقل شود. در سال ۲۰۱۸ هستیم و دنیای سینمایی مارول توانسته مفاهیم غیرقابل باوری را به مخاطبان عرضه کند. دیدیم که مجموع ۶ سنگ ابدیت توانستند نیمی از جمعیت هستی را از بین ببرند. بنابراین قهرمانان داستان هم باید با روش‌های مشابهی وارد نبرد با دشمن شوند. به همین دلیل است که بسیاری به تئوری سفر در زمانِ فیلم End Game باور دارند.

شاید بتوان یکی از سرنخ‌های مهم را در سخن جنت ون‌داین قبل از ورود اسکات به قلمروی کوانتومی یافت. او گفت: «مواظب باش وارد Time Vortex (گرداب زمان) نشوی» از طرفی این حرف خنده‌دار است و از طرفی دیگر، به آینده‌ی مارول اشاره می‌کند. البته بسیاری بر این باور هستند که تمام افراد حذف شده از دنیا، به نحوی در سنگ روح (Soul Stone) حضور دارند و می‌توان آن‌ها را به زندگی بازگرداند. حالا توجه انت‌من به گرداب‌های زمانی هم می‌تواند در فیلم End Game به کار بیاید چراکه تقریباً مطمئن هستیم، سفرهای زمانی نقشی در داستان قسمت چهارم انتقام‌جویان دارد.

 

در فیلم Infinity War دیدیم که دکتر استرج بیش از ۱۴ میلیون نتیجه احتمالی مبارزه با تانوس را مورد بررسی قرار داد اما در نهایت چاره‌ای جز تقدیم کردن سنگ زمان به تانوس نداشت. او به خوبی می‌دانست که این کار چه نتیجه‌ای خواهد داشت اما گفت که «راه دیگری وجود نداره. حالا در پایانِ بازی هستیم.»  طبق یکی از تئوری‌ها در این رابطه، دکتر استرنج سنگ زمان (چشم آگاموتو) را به نوعی نفرین کرده تا خودش یا اعضای دیگر انتقام‌جویان قادر باشند در آینده از قدرت آن بهره بگیرند. او در فیلم «جنگ ابدیت» خطاب به ایباونی ماو می‌گوید: «طلسم ساده‌ای است اما تقریباً شکستن اون غیرممکنه»

در زمان فیلمبرداری Avengers: End Game در نیویورک، خبرنگاران توانستند تعدادی عکس به دست آورند که تونی استارک در آن سالخورده بود و این موضوع نشان از پرش زمانی داشت اما نکته‌ی دیگر آن حضور انت‌من در تصویر بود. به نظر می‌رسد که تعدادی از قهرمانان از جمله اسکات لنگ و تونی به برهه‌های خاصی از گذشته سفر می‌کنند تا فرصت مناسب برای شکست دادن تانوس را به دست آورند. طبق یک تئوری، دلیل آشنایی تونی استارک و تانوس در جنگ ابدیت همین سفرهای زمانی است. البته اینکه مارول بازیگری را برای نقش کیسی لنگ (دختر اسکات) در بزرگسالی استخدام کرده، به این شایعات و تئوری‌ها قوت می‌بخشد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *