برترین روشهای درمان خارش گوش

[ad id='39844']

 

۱٫ جاذبه زمین

اگر احساس می‌کنید حین شنا یا دوش گرفتن، آب وارد گوش‌تان شده و علت خارش گوش‌تان همین است، از جاذبه‌ی زمین کمک بگیرید.

سرتان را به سمت گوش مورد نظر موازی با زمین نگه دارید. انگشت تمیزتان را در گوش‌تان بگذارید. حالا سعی کنید با ایجاد مکش، آب را از گوش‌تان بیرون بکشید. سپس با یک تکه پنبه‌ی تمیز، گوش را تمیز کنید. همچنین می‌توانید دراز بکشید و حوله‌ای زیر گوش‌تان بگذارید.

۲٫ آب گرم

شستشوی گوش (فلاش کردن) با آب گرم نیز یکی از بهترین راهها برای خارج کردن جرم اضافی از گوش است که می‌تواند موجب خارش گوش شود. نیروی اندکی که آب وارد می‌کند می‌تواند جرم گوش را خارج کرده یا حداقل خارج کردن جرم را راحت‌تر کند. توجه داشته باشید که فقط از آب مقطر استفاده کنید.

سرنگی را از آب مقطر گرم پُر کنید، گردن خود را کمی به پهلو خم کنید تا گوش‌تان رو به بالا قرار بگیرد و گوش بیرونی را بکشید تا کانال گوش صاف شود. با سرنگ، مقدار کمی آب در کانال گوش بریزید. بگذارید یک دقیقه بماند و سپس با چرخاندن سر به سمت مخالف، تخلیه کنید. با یک پنبه‌ی تمیز، گوش‌تان را تمیز کنید. همین کار را برای گوش دیگر هم انجام دهید.

۳٫ مانور والسالوا

برای رفع گرفتگی گوش میانی، تکنیکی تعدیل فشار که به نام مانور والسالوا معروف است می‌تواند بسیار مفید باشد و احساس گرفتگی و درد گوش را کم کرده و خارش را تسکین دهد.

دهان را ببندید و با انگشت، سوراخهای بینی را بگیرید و سپس نفس عمیق بکشید و هوا را از دماغ بیرون دهید تا فشار هوا تنظیم شود. اگر این کار را درست انجام دهید باید صدای خفیف انفجار مانندی بشنوید که نشان می‌دهد گوش‌تان باز شده است.

توجه: هوا را خیلی با فشار از بینی خارج نکنید زیرا ممکن است به پرده‌ی گوش آسیب بزند. همچنین اگر بیماری قلبی دارید، مخصوصا آریتمی قلب، قبل از به کار بردن این روش با پزشک‌تان مشورت کنید.

۴٫ روغن زیتون

یکی از معروف‌ترین راهکارهای خانگی برای تسکین خارش گوش، روغن زیتون است که کمک می‌کند جرم اضافی از گوش خارج شده و کانال گوش، نرم بماند. روغن زیتون می‌تواند موم گوش را نرم و روان کند و راحت‌تر از گوش خارجش کنید. همچنین روغن زیتون خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و احتمال عفونت را کم می‌کند.

دراز بکشید و گوش مورد نظر به سمت بالا باشد. قسمت بیرونی گوش را به آرامی از پشت بکشید. دو تا سه قطره روغم زیتون ولرم شده در دهانه‌ی گوش بریزید. پوست جلوی گوش را به آرامی ماساژ دهید تا روغن زیتون کارش را بهتر انجام دهد. ۵ تا ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید. بعد از اینکه نشستید، روغن اضافی را از گوش‌تان پاک کنید. اگر لازم بود برای گوش دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

۵٫ هیدروژن پروکسید

اگر علت خارش گوش‌تان، تجمع جرم گوش باشد می‌توانید از هیدروژن پروکسید کمک بگیرید. خیلی از قطره‌های گوش در بازار حاوی هیدروژن پروکسید هستند. آب و هیدروژن پروکسید ۳ درصد را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. دراز بکشید و دو سه قطره از این محلول را با قطره چکان در گوش بریزید. مدتی در همین وضعیت بمانید و سپس سرتان را برگردانید تا محلول اضافی از گوش‌تان خارج شود. با یک تکه پنبه‌ی تمیز، جرم گوش‌تان را پاک کنید.

۶٫ سرکه سفید

سرکه سفید نیز عامل موثر دیگری برای تسکین خارش گوش است. سرکه کمک می‌کند جرم گوش نرم شود. مقدار مساوی سرکه سفید و الکل طبی را با هم مخلوط کنید. پنبه‌ای را به این محلول آغشته کرده، گوش مورد نظر را به سمت بالا قرار دهید و دو تا سه قطره از این محلول را در گوش بچلانید. ۵ دقیقه صبر کنید و سرتان را برگردانید تا جاذبه‌ی زمین، کارش را بکند و محلول همراه با جرم گوش، خارج شود.

۷٫ کمپرس گرم

اگر علت خارش گوش‌تان، جوش و آکنه است پس کمپرس گرم در خشک کردن جوش واقعا مفید خواهد بود. گرما کمک می‌کند التهاب کاهش پیدا کند و درد خارش برطرف شود. پارچه‌ی تمیزی را در آب گرم بگذارید و بچلانید. آن را ۵ دقیقه روی گوش قرار دهید. تا چند روز، روزی دو بار این کار را انجام دهید.

۸٫ سشوار

ممکن است دلیل خارش گوش‌تان، آب یا رطوبتی باشد که در گوش درونی‌تان گیر افتاده. در این مورد سشوار می‌تواند کمک‌تان کند. نرمه‌ی گوش‌تان را بکشید و سشوار را به فاصله‌ی ۳۰ سانتیمتر مقابل گوش‌تان بگیرید. سشوار روی باد گرم و شدت جریان را روی ضعیف تنظیم کنید. بگذارید گرما مستقیما وارد کانال گوش‌تان شود. تقریبا ۳۰ ثانیه سشوار را روشن بگذارید. اگر لازم بود دوباره تکرار کنید.

۹٫ گوش‌تان را خشک نگه دارید

علت خارش گوش‌تان چه عفونت باشد و چه جرم گوش باید تا جایی که ممکن است آن را خشک نگه دارید. هر رطوبتی در گوش می‌تواند منجر به عفونت شود. بعد از شنا یا دوش گرفتن، گوشها را کاملا خشک کنید. فقط گوش بیرونی را با حوله‌ای نرم و به آرامی خشک کنید. برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل گوش می‌توانید دو تکه پنبه را به وازلین آغشته کرده و داخل گوش‌تان بگذارید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *