روشهای موثر درمان انحراف چشم (استرابیسم)

[ad id='39844']

. جراحی

از جراحی می‌توان برای درمان انحراف چشم استفاده کرد. بهتر است جراحی در دوران کودکی انجام شود. هرچند، بزرگسالان نیز می‌توانند جراحی کنند. بدین منظور، جراح، لایه بیرونی چشم را برای رسیدن به عضله باز می‌کند. برای تقویت عضله، جراح بخش کوچکی از چشم را از یک طرف بر می‌دارد. این کار باعث کوتاه‌تر شدن عضله می‌شود. برای تضعیف عضله، پزشک آن را به عقب کشیده تا جهت چرخش چشم درست شود. پس از جراحی، فرد ممکن است به دوبینی دچار شود که در عرض چند هفته از بین خواهد رفت.

۲. درمان انحراف چشم با ورزش

علاوه بر جراحی، برخی ورزش‌ها نیز می‌توانند به بهبود هماهنگی در چشم‌ها کمک کنند. هرچند، این تمرینات را نباید جایگزینی برای درمان پزشکی در نظر گرفت.
الف) تمرین با مداد

تمرین با مداد یک ورزش ساده و آسان است که به کمک آن سعی می‌شود چشم‌ها در یک نقطه خاص متمرکز شوند. در ابتدا، یک مداد را با فاصله در جلوی خود نگه دارید. بر روی یک نقطه خاص از مداد تمرکز کنید. مداد را به آرامی به سمت برآمدگی بینی خود نزدیک کنید. تا جایی که می‌توانید بر روی نقطه در نظر گرفته شده تمرکز کنید. اما زمانی که دیدتان تار شد، این کار را متوقف کنید. 
ب) تکنیک طناب بروک

عینک ساز سوئیسی، فردریک بروک، این تمرین را برای بهبود هماهنگی در چشم‌ها ابداع کرد. برای این تمرین، نیاز به یک طناب به طول ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر و سه گوی با رنگ‌های متفاوت دارید.
یک سر طناب را به یک نرده یا صندلی گره بزنید. گوی‌ها را با فاصله مساوی به طناب وصل کنید. سر آزاد طناب را چسبیده به نوک بینی خود نگه دارید. بر روی هر گوی تمرکز کرده و سپس به سراغ گوی بعدی بروید. در هر مرحله فقط باید همان گوی را ببینید. در غیر این صورت، یکی از چشم‌ها دچار انحراف است. این تمرین را تا مشاهده دقیق هر سه گوی تکرار کنید.
ج) استفاده از کارت

این یک تمرین مفید برای حالت برون پیچی است. برون پیچی نوعی چپ چشمی است که یک چشم متوجه شیء جلو می‌شود و چشم دیگر به طرف خارج می‌چرخد. یک کارت برداشته، در یک طرف آن، به صورت طولی، سه استوانه از سایز کوچک به بزرگ و به رنگ قرمز بکشید. در طرف دیگر کارت، به همین صورت، سه استوانه به رنگ سبز بکشید. کارت را به صورت عمودی و طولی در برابر بینی خود نگه داشته به طوری که بزرگترین استوانه، در فاصله دورتر قرار بگیرد. به دورترین استوانه خیره شوید تا زمانی که هر دو رنگ استوانه به یک تصویر تبدیل شده و تصویر دو استوانه دیگر، دوتایی شود. به مدت ۵ ثانیه، نگاه خود را نگه دارید. سپس، همین روند را برای استوانه متوسط و کوچک نیز تکرار کنید.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *