برترین فیلم های جشنواره ۳۷ فیلم فجر

[ad id='39844']

 

متری شش و نیم / سعید روستایی
سعید روستایی در سن ۲۶ سالگی پر سر و صداترین فیلم جشنواره فجر سال ۹۴ را ساخت فیلمی که اولین اثر کارگردانش بود، بسیار تحسین شد و جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کرد. «ابد و یک روز» با وجود تلخ بودنش در گیشه نیز موفق ظاهر شد. روستایی امسال با «متری شش و نیم» و همان گروه بازیگران آشنای «ابد و یکروز» به جشنواره آمده در حالیکه دیگر آن کارگردان جوان و ناشناس سابق نیست و از او توقع می‌رود یکی از بهترین‌های امسال را ساخته باشد.
«متری شش و نیم» مانند اثر قبلی روستایی موضوعی اجتماعی دارد و پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی بازیگران اصلی فیلم هستند.

ماجرای نیمروز ۲، رد خون / محمدحسین مهدویان
در پی موفقیت «ماجرای نیمروز» که توانست نظر بسیاری از تماشاگران با طرز فکرها و عقاید مختلف، موافق و مخالف را جذب کند، محمدحسین مهدویان به سراغ ساخت سری دوم این فیلم تحت عنوان «ردخون» رفت. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون»‌ حول محور عملیات مرصاد و درگیری با منافقان در کردستان می‌گذرد.
در خلاصه داستان فیلم آمده: خونه‌ی افشین رو گشتن. خونه‌ی خواهر منو. به‌شون نگفتی من کی‌ام؟ نگفتی _ چه کارایی از دست‌ رفیق‌ات برمی‌آد؟ – بوی سیگار می‌دی – اینم گزارش کن.

هادی حجازیفر و جواد عزتی بازیگران اصلی فیلم هستند. از مهرداد صدیقیان و احمد مهران‌فر دیگر خبری نیست و محسن کیایی، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی از جمله بازیگرانی هستند که به فیلم اضافه شدند. در ابتدا الناز شاکردوست قرار بود در فیلم نقش‌آفرینی کند اما از همکاری در این پروژه انصراف داد.

غلامرضا تختی / بهرام توکلی
بهرام توکلی و سعید ملکان که پیش از این در فیلم «تنگه ابوقریب» با یکدیگر همکاری داشتند، امسال با فیلمی درباره غلامرضا تختی به جشنواره آمدند. از آنجایی که غلامرضا تختی، یکی از ورزشکاران محبوب و نماد پهلوانی در کشور ایران است و این فیلم قرار است به فهرست ژانر بیوگرافی سینمای ایران که تعدادشان اندک است، اضافه شود، با قطعیت می‌توان گفت که فیلم «غلامرضا تختی» یکی از ساخته‌های مهم امسال به حساب می‌آید.

فاز نخست این فیلم که مربوط به دوران کودکی تختی است، با بازی علیرضا گودرزی به پایان رسیده است. ابتدا قرار بود امیر جدیدی بازیگر اصلی فیلم باشد که جداشدنش از پروژه بسیار خبرساز شد.

آشفته‌گی / فریدون جیرانی
فریدون جیرانی با آخرین فیلمش خفه‌گی ثابت کرد هنوز دود از کنده بلند می‌شود و می‌تواند فیلم‌هایی با ایده‌های نو بسازد، فیلم‌هایی که جایشان در سینمای ایران بسیار خالی‌ست و از سوی تماشاگران عام و خاص با استقبال مواجه می‌شود. او امسال با آشفته‌گی به جشنواره آمده و طبق معمول یکی از کنجکاوی‌ برانگیزترین فیلم‌های جشنواره را ساخته است. فریدون جیرانی که با فیلم‌های قبلی خود علاقه‌مندی‌اش را به ساخت آثار جنایی نشان داده، این بار نیز قصه یک جنایت را روایت می‌کند، قصه‌ای برآمده از آشفتگی.

وی درباره فضای فیلم جدید خود می‌گوید: «آشفتگی» رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت…
بهرام رادن، مهناز افشار، علی میلانی، نسیم ادبی، احسان محمدی، نازنین صلح‌جو و مهران احمدی در این فیلم بازی می‌کنند.


سرخپوست / نیما جاویدی

نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به واسطه‌ی بازی در «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی یکی از زوج‌های هنری موفق این روزها به حساب می‌آیند. این دو بازیگر نام‌آشنا امسال در فیلم سینمایی «سرخ پوست» به کارگردانی نیما جاویدی مجددا روبروی یکدیگر قرار گرفتند. داستان در دهه چهل می‌گذرد و گریم نویدمحمدزاده از نکات جالب فیلم است.
در خلاصه داستان فیلم آمده زندانی قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تاسیس شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند تا اینکه …
مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران فیلم هستند.

طلا / پرویز شهبازی
چند جوان قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود. همین خلاصه داستان کوتاه نشان می‌دهد پرویز شهبازی مانند فیلم‌های قبلی خود به سراغ مسائل جوانان و دغدغه‌های آنان رفته است. او که فیلم‌های موفق و خاطره انگیزی چون نفس عمیق و دربند را در کارنامه دارد فیلمش یکی از کنجکاوی‌ برانگیزترین فیلم‌های جشنواره امسال است.
نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی «طلا» هستند. همه این بازیگران برای نخستین بار است که با پرویز شهبازی همکاری می‌کنند. شهبازی این‌بار برخلاف اکثر فیلم‌هایش که از بازیگران شناخته نشده یا کمترشناخته شده استفاده می‌کند یا نهایتا یک سوپر استار دارد، با بازیگران مطرح روز سینمای ایران کار کرده است.
تهیه کنندگی مشترک رامبد جوان و محمد شایسته نیز یکی از نکات جالب پشت صحنه فیلم است.

ناگهان درخت / صفی یزدانیان
«ناگهان درخت» نام آخرین فیلم صفی یزدانیان، منتقد، مترجم و نویسنده سرشناس ایران است. او با ساخت فیلم شاعرانه‌‌‌ی «در دنیای تو ساعت چند است؟» مخاطبان بسیاری را به تحسین واداشت و همین امر انتظار از فیلم جدید او را نیز بالا برده است. قصه‌ی «ناگهان درخت» هم مانند «در دنیای تو ساعت چند است؟»، در سه دوره تاریخی روایت می‌شود و باید دید این فیلم نیز همان فضاسازی‌های لطیف و شاعرانه اثر قبلی یزدانیان را دارد یا خیر.
نکته جالب توجه دیگر درباره فیلم، تهیه‌کنندگی پیمان معادی‌ست که نقش اصلی را نیز به عهده دارد.
 مهناز افشار، مهراب قاسم خانی و شقایق دهقان دیگر بازیگران ناگهان درخت هستند و این اولین بار است که مهراب قاسم خانی به عنوان بازیگر با همسرش، شقایق دهقان همبازی می‌شود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *