نقد بررسی فیلم دامپلین Dumplin شبکه نتفلیکس

[ad id='39844']

[quote]با بررسی فیلم کمدی رمانتیک Dumplin محصول شبکه استریم نتفلیکس خدمت شما عزیزان هستیم با ما همراه باشید[/quote]

 

بلاگ نماوا درست است که خود این خواننده در این کمدی دوست‌داشتنی ساخته آن فلچر ، حضور ندارد، اما به دلیل استفاده از آهنگ‌های او و تأثیر مهم این خواننده بر روی شخصیت اصلی داستان، دختری درشت‌هیکل که یکی از طرفداران پارتن است و با شرکت در مسابقه زیبایی، سعی در انجام حرکتی متفاوت در جامعه شهر کوچک خود دارد، می‌توان گفت دالی، به نمادی برای این فیلم تبدیل شده است.
این فیلم که برای پخش در شبکه نت‌فلیکس  ساخته شد، جدیدترین نمونه از فیلم‌های کمدی نوجوانانه‌ است که اخیراً در مسیر تغییر داستان‌های کلیشه‌ای نوجوانانه و مطرح کردن موضوعاتی واقعی‌تر، ساخته می‌شوند. «دامپلین» برعکس فیلم‌های قبل‌تر از خود، ازجمله «قرار را بذار»  و «به همه پسرانی که قبلاً دوستشان داشتم»  با حضور جنیفر انیستون و پارتن، توانسته داستانی جالب برای سرگرمی نسل جوان بسازد. داستان Dumplin‘ بسیار فکر شده است، از پیامی که در مورد ظاهر فیزیکی افراد دارد تا استفاده از شخصیت‌های معروف در آن؛ اما پیام داستان به حدی صادقانه و صمیمانه منتقل می‌شود که کاملاً به دل می‌نشیند.

ویلودین که مادرش او را Dumplin’ صدا می‌کند، دختر ۱۷ ساله‌ای دبیرستانی است که در وقت‌های آزادش در رستورانی کار می‌کند. او از ظاهرش راضی است، اما دوست دارد طرز فکر جامعه بسته و متعصب شهرش را تغییر دهد. مادرش روزی Rosie، با بازی جنیفر انیستون، نمادی از فشارهای جامعه بر اوست. او که در زمان جوانی خود برنده مسابقات زیبایی بوده است، حالا سال‌های بزرگ‌سالی‌اش را صرف برگزاری و آماده‌سازی این مراسم می‌کند. به همین خاطر، خواهرش لوسی (با بازی هیلاری بگلی عملاً ویلودین را بزرگ کرده است. رابطه مادر و دختر سرد و پرتنش است و هر دوی آن‌ها در درون خود، از این‌که باهم نسبتی دارند، خجالت می‌کشد.
وقتی ویلودین تصمیم می‌گیرد برای مسابقات زیبایی ثبت‌نام کند، هدفش اول انتقام گرفتن و اذیت کردن مادرش و بعد اعتراض به برگزاری این‌چنین مسابقاتی است. بااین‌حال، درنهایت این حرکت اعتراضی، به حرکت مثبت دیگری تبدیل می‌شود. همکلاسی درشت‌ اندام و خجالتی ویلودین، میلی  (با بازی مدی بایلیو  با دیدن او این جرئت را پیدا می‌کند که او هم در این مسابقه شرکت کند. به دنبال او همکلاسی آزادی‌خواه همجنسگرایشان، هانا (با بازی بکس تیلور- کلاوس  نیز به آن‌ها می‌پیوندد؛ اما وقتی ویلودین تلاش‌های دوست صمیمی‌اش الن  (با بازی اودیا راش  برای شرکت در این مسابقه را می‌بیند، به فکر فرو می‌رود و از خود می‌پرسد واقعاً با چه چیزی مبارزه می‌کند؟ اگر دالی جای او بود چه می‌کرد؟

این فیلم در بعضی قسمت‌ها نتوانسته خیلی خوب عمل کند. برای مثال بسیاری از شخصیت‌های هان، دارای ویژگی‌های کلیشه‌ هستند که به افراد LGBT نسبت داده می‌شود؛ مانند رفتارهای فمینیستی شخصیت هانا و یا درگ کویین‌هایی Drag queen که در قسمت‌هایی از داستان به کمک ویلودین می‌آیند. همچنین به نظر می‌رسد داستان شتاب‌زده به رابطه روزی و ویلودین و تغییری که در این مدت در آن ایجاد شد، پرداخته است.
بااین‌حال با کارگردانی ظریف و با دقت فلچر (که به نسبت فیلم قبلی خود در سال ۲۰۱۵، «تعقیب آتشین»پیشرفت قابل‌توجهی داشته است)، درنهایت داستان به پیام آن در مورد صبر، دوستی و درگیری نوجوانان برای پیدا کردن تعادل بین خودپسندی و همدردی با دیگران، می‌رسد. ویلودین حرفی برای گفتن دارد، اما «دامپلین» توانسته این پیام را در قالب داستانی بدون انتقادی منفی به هرگونه شخصیتی، چه درگ کویین و چه شرکت‌کننده‌های مسابقات زیبایی و با پایانی شیرین و دوست‌داشتنی، به مخاطب نوجوان خود برساند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *