بررسی اپلیکیشن مسیریاب نشان

[ad id='39844']

[quote]«مسیریاب نشان» به سادگی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم موقعیت فعلی خودمان را روی نقشه پیدا کنیم و سریع‌ترین مسیر را تا مقصد مورد نظر خود پیدا کنیم. نقشه «نشان» دارای راهنمای صوتی فارسی است، که تا رسیدن به مقصد، کاربر را گام‌به‌گام راهنمایی می‌کند. [/quote]

اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بر خلاف رقبا از نقشه‌های گوگل استفاده نکرده و ترجیح داده که با شخصی‌سازی نقشه‌های متن‌باز OSM، برای به‌روزرسانی اطلاعات به گوگل وابسته نباشد. همین موضوع هم به نقطه عطفی برای نشان تبدیل شده تا با دست باز تر قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر بگذارد که محصولات ایرانی دیگر نتوانسته بودند.

نمایش محدوده «طرح‌ ترافیک» و «طرح زوج‌ و‌ فرد» و تنظیم مسیریابی با آن‌ها یکی از این قابلیت‌هاست؛ چیزی که وجودش در تمام مسیریاب‌های ایرانی احساس می‌شد که خوشبختانه نشان برای اولین بار در اختیارمان قرار داد. اپلیکیشن با توجه به طرح ترافیک در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان ممکن است مسیرهای متفاوتی را به شما پیشنهاد بدهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تخلف به مقصد برسید.

وقتی که در حال مسیریابی هستید، ترافیک مسیر به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند و در صورت تغییر جهت یا ورود به خیابان اشتباهی هم نشان به طور خودکار مسیر جایگزین را به شما پیشنهاد می‌دهد. از بازخورد کاربرانی که نشان را استفاده کرده‌اند هم می‌توان متوجه شد که اپلیکیشن در کلانشهرها و خیابان‌های اصلی تا حالا عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

اما گاهی برای مسیریابی در کوچه پس کوچه‌های شهر و خیابان‌های فرعی به مشکلات عجیبی برخورد می‌کنید. به عنوان مثال وقتی برای اولین بار مشغول تست نشان در کرج بودم، اپلیکیشن با اصرار عجیبی تلاش داشت که من را از یک کوچه بن بست به مقصدم برساند! البته در تست‌های بعدی و انتخاب مسیر جایگزین با چنین مشکلی برخورد نداشتم، اما با بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیدم که نشان ایرانی، هنوز مثل ویز خارجی کوچه پس کوچه‌های شهرم را مثل کف دست بلد نیست.

هر چند تحت این شرایط خوشبختانه قابلیتی در نشان می‌بینید که به داد این مشکلات می‌رسد: گزارش خطا توسط کاربران. هر جای مسیر که با اشتباهی مواجه شدید می‌توانید گزارش آن را به توسعه‌دهندگان بدهید تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند. این خصوصیت برای گزارش حضور پلیس، دوربین کنترل سرعت و تصادف در مسیر هم کاربرد دارد که جزو قابلیت‌های خوب مسیریاب نشان محسوب می‌شوند؛ خصوصیاتی که در مقایسه با ویز با دقت قابل قبولیدر این اپ وطنی پیاده شده‌اند و می‌توانند در شهرهای شلوغ بسیار مفید باشند.

اما نشان با این که در مسیریابی عملکرد قابل قبولی دارد، گاهی به خاطر سرعت پایین آپدیت نقشه دچار مشکل‌ می‌شود. به عنوان مثال یکی از ضعف‌هایی که به آن بر می‌خورید، سرعت رفرش پایین نشانگر جهت‌یابی است. شاید بارها اتفاق بیفتد که وارد یک خیابان شوید اما نشانگر جهت‌یابی هنوز سر پیچ گیر کرده باشد و این روی تجربه کاربری‌تان اثر منفی خواهد داشت.

نشان با راهنمای صوتی تلاش کرده تا حدی این ضعف را بپوشاند. انصافا این خصوصیت کارش را بدون نقص انجام می‌دهد و با جملات شفاف و فارسی سلیس، اجازه نمی‌دهد وارد مسیر اشتباهی بشوید. در حال حاضر هم می‌توانید دو صدای زن و مرد را برای راهنمای صوتی انتخاب کنید.

اگر چه راهنماهای صوتی کارشان را به درستی انجام می‌دهند، اما صدای سرد و رباتی و لهجه عجیب آن‌ها (خصوصا صدای خانم) ممکن است در درازمدت برایتان آزاردهنده شود و ترجیح بدهید که بدون صدا و فقط از روی نقشه به مسیریابی‌تان ادامه دهید. امیدواریم در آپدیت‌های بعدی توسعه‌دهندگان برای بهبود این موضوع چاره‌ای بیندیشند.

تا وقتی خودتان نشان را در شهر تست نکنید، توضیحات ما فایده‌ چندانی ندارد چرا که عمده پیشرفت مسیریاب‌ها در گرو آن است که چه تعداد کاربر از آن استفاده‌ کرده و با آن تعامل دارند. بنابراین صرفا جمع‌بندی مختصری از مزایا و معایب آشکار مسیریاب نشان خواهیم داشت.

شکی نیست که نشان حداقل‌های یک مسیریاب استاندارد را رعایت کرده، و با داشتن قابلیت‌هایی مثل نمایش محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، نمایش دوربین کنترل سرعت و تصادف در جاده، امکان تعامل و گزارش کاربران و تخمین‌های زمانی درست در برابر سایر رقبا عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته. میانگین امتیاز ۴٫۶ در کافه‌بازار هم مهر تأییدی است که نشان نسبت به مسیریاب‌های دیگر در جلب رضایت کاربر موفق‌تر بوده است.

اما نمی‌توان کتمان کرد که اپلیکیشن هنوز در مسیریابی شهرهای کوچک و خیابان‌های فرعی و البته سرعت رفرش ضعف‌های آشکاری دارد. تنظیمات اپلیکیشن هم می‌توانست کمی پر و پیمان تر از وضعیت فعلی باشد و گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربر قرار بدهد و تمام این مسائل، دست به دست هم داده‌اند تا هنوز نتوانیم مسیریاب نشان را جانشین قابل اتکایی برای نمونه‌های خارجی بدانیم.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *