بیوگرافی و سوابق سعید نمکی وزیر بهداشت جدید

[ad id='39844']

[quote] در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، نامه حسن روحانی رئیس جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت قرائت شد.[/quote]

 

سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۳ دی ۱۳۹۷ است. وی دارای مدرک دکتری داروسازی و تخصص ایمونولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مرتبهٔ علمی استادیاری، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، عضو شورای سیاستگذاری مرکز ملی تحقیقات بیمهٔ سلامت، و معاون سابق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد. او اولین سرپرست وزارت بهداشت بعد از انقلاب اسلامی است که پزشک نیست.

او در سال ۱۳۹۴ به معاونت امور اجتماعی و عمومی در سازمان مدیریت منصوب شد و به گفته خود وی، ۲۵ سال پیش از این تاریخ، معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده‌است، او همچنین، مدتی مشاور معصومه ابتکار بوده‌است. او متولد شهر کاشان است و ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان را در کارنامه دارد.

وی امضاکنندهٔ تفاهم‌نامهٔ نقشهٔ درمان ایران ۱۴۰۴ میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه بود، که بر اساس این تفاهم‌نامه در راستای افزایش عدالت جغرافیای مقرر شد که تفاوت میان استان‌ها و تفاوت درون استان‌ها، با توزیع تخت‌های جدید، به میزان حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد

 

سام خسروی‌فرد نوشت: نام او برای بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان محیط‌زیست ناآشناست.

رسانه‌ها درباه او نوشته‌اند، دکترای ایمونولوژی پزشکی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او در سال ۱۳۹۴ به معاونت امور اجتماعی و عمومی در سازمان مدیریت منصوب شد و به گفته خودش ۲۵ سال پیش از این تاریخ معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده است.

از دکتر نمکی تقریبا هیچ سابقه مشخصی در حوزه حفاظت از طبیعت در دست نیست.

جز این که مدتی مشاور معصومه ابتکار بوده و درباره حیات‌وحش و محیط‌بانان یکی دو بار اظهار نظرهایی کرده است. در حلقه مشاوران رییس سازمان محیط‌زیست قرار گرفتن بدون داشتن سابقه مشخص در یک حوزه تخصصی البته بسیار پرسش‌برانگیز است.

رئیس جدید سازمان محیط‌زیست گفته است: «آقای دبیری [معاون پیشین این سازمان] می‌گوید دکتر نمکی گزارش‌هایی درباره حیات وحش نوشته که در تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر است.»

این گزارش‌های بی‌نظیر دقیقا چه بوده و چه زمان نوشته شده است؟ آیا در دسترس عموم  قرار دارد؟

آنچه جسته و گریخته درباره این معاون جدید سازمان محیط‌زیست گفته می‌شود این است که او شکارچی است و قرق اختصاصی دارد.

شکارچی بودن دکتر نمکی باعث نگرانی جمعی از دوست‌داران حیات‌وحش شده و آنان را به موضع‌گیری واداشته است.

نگاهی به گذشته سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد که اسکندر فیروز، بنیان‌گذار این سازمان و شماری از یاران موثر او نیز شکارچی‌هایی بوده‌اند. اینان خطر نابودی طبیعت را درک کردند و به حفاظت محیط‌زیست شتافتند. پس صرفِ شکارچی بودن نمی‌تواند نگران‌کننده باشد.

به جای این نگرانی، فعالان محیط‌زیست باید از سابقه او در پیوند با «حفاظت از طبیعت» باخبر شوند.

بی‌شک داشتن قرق اختصاصی و پرورش چند راس چهارپا در شرایط نیمه اسارت با هدف شکار آنها نمی‌تواند ملاک فعالیت‌های اجرایی و حفاظتی باشد.

هراس جدی‌تر این که لابی‌ شکارفروشانِ در خدمت شکارچیانِ فرنگی در آن معاونت همچنان فعال بماند.

پرسشی که شاید طرح آن از سوی فعالان محیط‌زیست ضروری باشد این است که چرا کارشناسان خوشنام، پیشکسوت، مطلع و آشنا به طبیعت و حیات‌وحش ایران سال‌هاست کنار گذاشته شده‌اند.

این در حالی است که حلقه نزدیک به خانم ابتکار یا همسر او که از قضا در زمینه شکار یا شکارفروشی نیز فعال هستند نه تنها از سازمان کنار گذاشته نمی‌شوند بلکه دامنه فعالیت‌شان توسعه می‌یابد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *