وام ۲۵۵ میلیونی بنیاد فارابی برای انجمن اوقات فراغت ایران رامبدجوان

[ad id='39844']

 

 پس از انتشار گزارش بنیاد فارابی درباره عملکرد این مجموعه طی نه ماه نخست سال ۱۳۹۷، برخی موارد در این بودجه به شدت مورد توجه واقع شد اما برخی پرداخت‌ها در حاشیه قرار گرفت. از جمله این پرداخت‌ها می‌‌توان به پرداخت ۲۵۵ میلیون تومان به انجمن اوقات فراغت متعلق به رامبد جوان اشاره کرد. با وجود آنکه این انجمن قرار بوده در حوزه بازی و سرگرمی فعال باشد، در ذیل ردیف «حمایت از تبلیغات، بازاریابی و اکران آثار سینمایی کودک و نوجوان» و با نام «بازاریابی نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها» این رقم پرداخت شده است!

بازاریابی و اکران در سینمای ایران، حرفه‌های تخصصی است که مشتریان خاص خود را دارد و اساساً مشخص نیست رامبد جوان با چه منطقی برای «بازاریابی نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در شهرستان‌ها» که برای پخش‌کننده‌های حرفه‌ای سینمای ایران نیز یک چالش جدی محسوب می‌شود، چنین اعتباراتی دریافت کند و از آن مهم‌تر اینکه، نه شخصی بلکه در پوشش انجمن اوقات فراغت ایران، چنین بودجه‌ای پرداخت شده است؛ انجمنی که کیفیت فعالیت و محل استقرارش، اسباب نقد را فراهم آورده است.

پس از راه اندازی انجمن اوقات فراغت ایران توسط رامبد جوان، خانه تاریخی دبیرالملک در منطقه سرچشمه تهران طی مراسمی به او واگذار شد. رامبد جوان در معرفی اولیه، این محل را فرصتی برای بازی معرفی کرد؛ اما آهسته آهسته این خانه و فعالیت‌هایش به حاشیه رفت و در ماه‌های اخیر به جز دورهمی شب یلدا، تنها یک کارکرد داشته و آن هم ضبط یک موزیک ویدیو با حضور کلاه مخملی‌ها بوده است. همین وضعیت نقدهایی را در پی داشته که بر اساس چه ضوابطی این خانه تاریخی به رامبد جوان واگذار شده و حالا که این مجری از آن بهره برداری مناسب و موعود را انجام نمی‌دهد، چرا شهرداری هیچ واکنشی جدی نشان نمی‌دهد؟

اکنون با انتشار لیست فارابی این پرسش پیش آمد که اساساً این خانه چه ربطی به بازاریابی برای فیلم کودک در شهرستان‌ها دارد و وقتی در این خانه عملاً خبر جدی نیست، چرا باید چنین اعتباراتی به رامبد جوان تحت پوشش انجمن اوقات فراغت تعلق گیرد؟ البته رامبد جوان در میان اشخاصی که پول‌های عجیب و رقم‌های نامتعارفی دریافت کرده‌اند، تنها نیست و گروهی از اشخاصی که همواره ادعای سینمای مستقل را مطرح می‌کنند، ارقام بسیار کلانی «بلاعوض» دریافت کرده‌اند و از آن جمله به مجتبی میرطهماسب اشاره کرد که هرچند تخصصش مستند است، ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای نگارش فیلمنامه از بنیاد فارابی دریافت کرده است!

به نظر می‌رسد، بزرگ‌ترین رهاورد شفاف‌سازی بی‌سابقه‌ای که در سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن از جمله بنیاد سینمایی فارابی از یک سال گذشته تاکنون تداوم یافته و لحظه به لحظه فزونی می‌یابد، نظارت عمومی بر هزینه‌کرد اعتبارات سینمای ایران و نقد چهره‌هایی است که به شکل عجیب ارقام قابل تأملی را در این مسیر دریافت کرده‌اند.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *