بیوگرافی و سوابق پاول پاولیکوفسکی کارگردان لهستانی هالیوود

[ad id='39844']

[quote]پاوو الکساندر پاولیکوفسکی یک کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل لهستان است.[/quote]

فیلم «ایدا» به کارگردانی او، در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. همچنین فیلم «تابستان عشقی من»، برندهٔ «جایزهٔ بفتا» و چندین جایزهٔ اروپایی دیگر شده است

بررسی فیلم آیدا

داستان تکان‌دهندهٔ دختر جوانی که قبل از ادای سوگند برای راهبه شدن، می‌فهمد که یهودی است و خانواده‌اش به دست آلمان‌ها در زمان اشغال لهستان در جنگ جهانی دوم قتل‌عام شده‌اند. فیلم داستان جستجوی هویت است. سفر خودیابی در پهنهٔ لهستان، از صومعه به شهر و در نهایت به جنگل که مدفن خانواده‌اش است و ایدا با حقیقت گذشته‌اش روبه‌رو می‌شود. پاول پاولیکوفسکی در احساسات عمیق و پیچیدهٔ شخصیت اصلی فیلمش کاوش می‌کند و دنیای سیاه‌وسفید زیبایی را به تصویر می‌کشد.

این فیلم در جشنواره‌های سینمایی مختلف با استقبال روبرو شده است. «ایدا» سال ۲۰۱۳ برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن شد و بعداً جایزه بزرگ جشنواره ورشو، جایزه فیپرشی جشنواره تورنتو و جایزه اصلی جشنواره گدینیا را نیز دریافت کرد. این فیلم به نمایندگی از لهستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۸۷ام نیز رقابت کرد.

بررسی فیلم جنگ سرد

«جنگ سرد» (Cold War) نام فیلم جدید کارگردان لهستانی، پاول پاولیکوفسکی است که پس از ساخت فیلم ایدا (Ida) در سال ۲۰۱۳ و موفقیت فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی بیش از همیشه مورد توجه رسانه‌ای قرار گرفت. جنگ سرد اولین فیلم این کارگردان پس از موفقیت فیلم ایدا است و توانست این هنرمند لهستانی را صاحب جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم کن کند.

جنگ سرد روایت‌گر یک رابطه عاشقانه پرچالش و فراز و نشیب‌های آن میان یک زوج در اروپای پس از جنگ جهانی دوم است. پاولیکوفسکی فیلم را به پدر و مادرش تقدیم کرده و ظاهرا داستان فیلم هم از رابطه والدین او الهام گرفته شده است.

جنگ سرد روایت‌گر یک رابطه عاشقانه پرچالش و فراز و نشیب‌های آن میان یک زوج در اروپای پس از جنگ جهانی دوم است. پاولیکوفسکی فیلم را به پدر و مادرش تقدیم کرده و ظاهرا داستان فیلم هم از رابطه والدین او الهام گرفته شده است. کارگردان جنگ سرد رابطه پدر و مادرش را از جذاب‌ترین روابطی که به عمرش دیده توصیف می‌کند، او آن دو را دو انسان قوی و شگفت‌انگیز می‌داند اما رابطه آن‌ها را رابطه پیچیده و پردردسر توصیف می‌کند.

گرچه شخصیت‌های اصلی فیلم ویکتور و زولا نام و ویژگی‌های شخصیتی خود را از پدر و مادر خود فیلم‌ساز وام گرفته‌اند اما روایت زندگی هر شخصیت خیالی است. فیلم در یک بازه زمانی ۱۵ ساله ما را از شهرهای لهستان به خیابان‌های برلین شرقی می‌برد و از پاریس به یوگسلاوی. جنگ سرد مرزهای هنری، جغرافیایی، سیاسی و اگزیستانسیال را در می‌نوردد و نتیجه‌ می‌شود اثری پراحساس و سوزان که محصول مشترک لهستان، بریتانیا و فرانسه است. گویی فیلم‌هایی چون کازابلانکا یا لا لا لند این‌بار توسط کارگردان‌هایی چون آندری وایدا یا آگنیشکا هولاند(دوتن از کارگردان‌های شاخص و مشهور سینمای لهستان) بازآفرینی شده باشد.

پاولیکوفسکی این بار هم از تصاویر سیاه و سفید استفاده کرده و مجددا از فیلم‌بردار فیلم سینمایی ایدا در این اثر سینمایی هم بهره برده است. اگر ایدا را دیده باشید با قاب‌های خاص «ووکاش ژال» فیلم‌بردار اثر آشنا هستید. قاب‌هایی که کارکردی اساسی در انتقال وضعیت کاراکترها و مفاهیم درونی فیلم دارند. در این اثر هم همکاری ژال و پاولیکوفسکی به ساخت فیلم سینمایی منجر شده که هر فریم آن با وسواس ساخته شده و شیوه فیلم‌برداری در راستای حرکت درونی فیلم و قصه است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *