عوارض وحشتناک مصرف بی رویه قرص رانیتیدین

[ad id='39844']

رانیتیدین متعلق به دسته ای از داروهای موسوم به مسدود کننده های H2، به شکل قرص، کپسول، شربت خوراکی و یا محلول قابل تزریق ساخته می شود، معمولا برای درمان زخم‌ معده و دوازدهه یا اثنی عشر، بازگشت اسید معده به مری و همچنین ترشح بیش‌ از حد اسید معده مانند سندرم زولینگر-الیسون استفاده می‌ شود. در توصیف بهتر داروی رانیتیدین می توان گفت دارویی است که با مهار گیرنده‌ های H۲ هیستامین نوع دو سلول‌ های جانبی، ترشح اسید معده را کم می‌ کند و به درمان ناراحتی‌ های ناشی از افزایش اسید معده کمک می‌ کند.

این دارو را می‌توان با نسخه‌ ی پزشک و نیز بدون‌ نسخه نیز از داروخانه تهیه کرد؛ قرص با میزان کمتر از ۱۵۰ میلی‌ گرم بدون نسخه پزشکی است. میزان مصرف و همچنین طول دوره ی مصرف این دارو بر اساس شرایط بیماری و پاسخ بدن به درمان بستگی دارد که البته مصرف این دارو در نهایت تا شش ماه مجاز است! در این مورد دستورات و توصیه های پزشک را با دقت دنبال کنید.

این دارو به صورت خوراکی یا همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شود. ممکن است این دارو برای بعضی از بیماری ها، ۴ بار در روز تجویز شود. اگر این دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، معمولا پس از غذا و یا قبل از خواب آن را مصرف کنید. دقت داشته باشید همزمان با داروی رانیتیدین ممکن است در حال مصرف داروهای دیگری باشید که حتما طبق توصیه های پزشکان داروها را مصرف کنید.

اگرچه مصرف این دارو برای رفع برخی مشکلات گوارشی مفید و موثر است، اما مصرف بیش از اندازه ی تعیین شده ی آن، می تواند موجب بروز برخی مشکلات و بیماری ها شود. متاسفانه امروزه در هر خانه ای قرص رانیتیدین یافت می شود و همه ما با بروز مشکلات معده بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو می نماییم و می پنداریم مصرف این دارو هیچ عارضه ای ندارد! توجه داشته باشید تغییرات ساده ای در سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ترک سیگار و تغییرات رژیم غذایی مانند اجتناب از مصرف کافئین و همچنین برخی ادویه جات، ممکن است به عملکرد بهتر این دارو کمک کند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *