نقد بررسی سریال نهنگ آبی فریدون جیرانی در شبکه نمایش خانگی

[ad id='39844']

[quote]با بررسی سریال نمایش خانگی نهنگ آبی سومین سریال رسمی فریدوم جیرانی کارگردان و نویسنده با سابقه سینمای ایران خدمت شما عزیزان هستیم با ما همراه باشید[/quote]

اگر از دنبال‌کنندگان آثار فریدون جیرانی باشید، کمی هم نقد و تحلیل بدانید، خواهید دانست آثار این پیشکسوت فیلمساز ایرانی، حول چند اِلِمان مشخص شکل می‌گیرد. در واقع از سال ۱۳۷۷ که او با فیلم سینمایی «قرمز» نخستین تجربه جدی کارگردانی خود را پشت سر‌گذاشت، این المان‌ها وجود داشته‌اند. نهنگ آبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سکانس اول، آرمین مشرقی – با نقش‌آفرینی ساعد سهیلی – را دست و پا بسته، شب هنگام و در حالیکه باران شدیدی نیز باریدن گرفته در زیرمینی نمور مشاهده می‌کنیم. باران و مشرقی؛ این دو المان، وجه تشبیه اصلی آثار جیرانی است. اساسا انقدر که در تهران فیلم‌های جیرانی باران می‌بارد، در لندن نمی‌بارد! اما مشرقی‌ها در آثار این کارگردان، غالبا شخصیت‌های خاکستری با گرایش مثبت بوده‌اند. از هستی مشرقی در فیلم قرمز که هدیه تهرانی آن‌را ایفا کرد تا عادل مشرقی که خسرو شکیبایی در سالاد فصل آنرا بازی کرد؛ یا حتی آراس مشرقی در سریال «مرگ تدریجی یک رویا» که پولاد کیمیایی رُل آنرا بازی کرد و به اعتقاد نگارنده یکی از بهترین مشرقی‌های آثار جیرانی است.

اما در نهنگ آبی، آرمین مشرقی یک دانشجوی جوان امنیت شبکه در مقطع کارشناسی ارشد است که با پدر نویسنده و مبتلا به ام.اس‌ خود زندگی می‌کند. او فردی درونگراست و از مهارت‌های زندگی اجتماعی بهره چندانی نبرده است. زوایه دید فیلم نیز، حداقل در اپیزود اول، روایت‌های آرمین است. وی از طریق راه‌اندازی یک سایت کتابخوانی و فروم زیر مجموعه آن، با اشخاص گوناگونی از طریق مجازی در ارتباط است. ژاله «با نقش‌آفرینی ماهور الوند» و با نام کاربری گرگ، یکی از کاربران این سایت است که آرمین را متقاعد به دیدار حضوری می‌کند. جنب و جوش ژاله، آرمین را که کمتر در دنیای حقیقی با افراد این چنینی ارتباط داشته است جذب خود می‌کند. این دو ظاهرا دلبسته یکدیگر شده‌اند

نویسندگی فیلم نامه‌ی نهنگ آبی که یک اثر معمایی، پیچیده و پر رمز و راز است، به عهده‌ی بهرام توکلی است. بهرام توکلی نویسنده و کارگردان با سابقه‌ی سینما که نویسنده‌ی فیلم نامه‌ی همه‌ی آثار خودش بوده است در زمینه‌ی نوشتن سریال نیز با “بیمار استاندارد” سریالی به کارگردانی سعید آقاخانی برای شبکه یک سیما، تجربه دارد.
در کنار جیرانی و توکلی، سعید ملکان به عنوان تهیه کننده، مثلث پشت صحنه‌ی حرفه‌ای نهنگ آبی را تکمیل می‌کند. سعید ملکان طراح چهره پردازی پر کار سینما است که در سال‌های اخیر با تهیه‌ی آثار شاخصی همچون “تنگه‌ی ابوقریب”، “ابد و یک روز”، “برادرم خسرو”، “آرایش غلیظ” و… خود را به عنوان یک برند در فیلم سازی سینما معرفی کرده است.
حضور بازیگرانی همچون لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، مجید مظفری، ویشکا آسایش، حمیدرضا آذرنگ، مصطفی زمانی، آزاده صمدی و… در این سریال نوید یک سریال با کیفیت را به تماشاگران می‌دهد. حضور عوامل کاربلد در این سریال به همین جا ختم نمی‌شود، علی قاضی با مدیریت فیلم برداری، میثم مولایی با تدوین و امید رئیس دانا با آهنگ سازی از دیگر عوامل تولید این سریال هستند. همچنین ترک تیتراژ پایانی این سریال نیز کاری از کاوه یغمایی و سیروان خسروی دو خواننده و آهنگساز محبوب موسیقی کشور است.
بازی نهنگ آبی یا چالش نهنگ آبی حدود دو سال پیش و به خصوص با حادثه‌ی خودکشی دو دختر نوجوان از روی پل شهید چمران اصفهان به صدر اخبار رسید. این بازی که ظاهرا سازندگانی روس دارد یک بازی غیرنرم‌افزاری مخفیانه است که به کمک تماس‌های آنلاین اینترنتی انجام می‌شود و نشانه‌هایی از آن در چند کشور گزارش شده‌است.
 

نهنگ آبی روایت افرادی است که ثروت، قدرت، فساد، حسادت، رابطه و… سرنوشتشان را به هم گره زده است. قسمت اول با عنوان اعتراف، با اعترافات آرمین مشرقی  که در یک خانه‌ی متروکه با سر و صورت خون آلود به صندلی بسته شده است و در مقابل دوربین تلفن همراه زنی که دیده نمی‌شود، شروع می‌شود.
 
خیلی زود با زندگی آرمین آشنا می‌شویم، همانطور که در توضیحات پشت جلد دی وی دی این قسمت آمده است: «آرمین دانشجوی تیزهوش و درون گرای رشته امنیت شبکه است که بیشتر وقت خود را در سایت کتابخوانی تازه تاسیسش صرف می‌کند. پدر او به بیماری ام اس مبتلا است و در آستانه‌ی جدایی از مادرش قرار دارد. در این میان سایت کتابخوانی آرمین باعث آشنایی او با ژاله و ورودش به ماجرا‌هایی عجیب و تازه می‌شود…»
آرمین که پیش از این روابط زیادی را با آدم‌ها در دنیایی خارج از فضای مجازی تجربه نکرده است، خیلی زود به ژاله (با بازی ماهور الوند) دل می‌بندد و با او همراه می‌شود. ژاله آرمین را به مهمانی مجلل شرکت بزرگ هولدینگی می‌برد که در هر فعالیت سودمندی نقش دارد، از صادرات و واردات کالا تا تولید و ساختمان سازی و مدیریت آن را بهمن (با بازی حسین یاری) به عهده دارد. ژاله و آناهیتا (با بازی لیلا حاتمی) نیز در این شرکت کار می‌کنند.
 
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *