بیوگرافی و سوابق سلمان خان ستاره سینمای بالیوود

[ad id='39844']

[quote]سلمان خان بازیگر سینمای بالیوود متولد در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۵، است. او در بیش از ۵۰ فیلم هندی درخشیده‌است. سلمان خان پسر هنرپیشه و فیلم‌نامه‌نویس سینمای بالیوود سلیم خان است.[/quote]

 

سلمان خان پسر بزرگ نویسنده، سلیم خان، است و مادرش که همسر اول پدرش است سلما خان نام دارد. پدربزرگ پدریش از مسلمانان افغانستان بوده‌است که به هند عزیمت کرده و در آنجا و در مدیا پرادش سکنی گزیده‌است و مادرش هندو است. سلمان خان خودش یکبار گفته‌است که دورگه مسلمان–هندو است. نامادریش هلن نام دارد که قبلاً هنرپیشه بوده و با خود سلمان در چند فیلم بازی کرده‌است دو برادر دیگرش، ارباز خان و سهیل خان، و دو خواهرش، آلویرا و آرپیتا، نام دارند. آلویرا با یک هنرپیشه و کارگردان با نام آتل آگنی هوتری ازدواج نمود. سلمان خان تحصیلات خود را در دبیرستان در بندر مومبایی به پایان رسانید و برادران کوچکترش، ارباز و سهیل، هم از همین مدرسه فارغ‌التحصیل شدند. قبل از آن سلمان با برادر کوچکترش یعنی ارباز طی چند سال در مدرسه Scindia School در Gwalior درس می‌خواندند.

سلمان خان در سال ۱۹۸۸ بازیگری را با بازی در نقش فرعی فیلم Biwi Ho To Aisi ساخته جی کی بهاری به سینما قدم گذاشت و اولین موفقیت تجاری خود را مدیون اولین همکاری خود با سورج در سال ۱۹۸۹ در فیلم «منه پیار کیا» می‌داند که خیلی در کار او تأثیر گذاشت و سلمان توانست جایزه بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد را برای این فیلم به دست آورد هم چنین فیلم موفقیت‌های زیادی را نیز در خارج از هند کسب کرد و در کشورهای مختلفی از جمله اسپانیا نیز اکران شد و پر فروش‌ترین فیلم دهه ۸۰ لقب گرفت همین امر موجب گشت تا سلمان در فیلم‌های متعدد بعدی بدرخشد که می‌توان به فیلم‌های «ساجن» در سال ۱۹۹۱ و «هم آپ که هه کُن» در سال ۱۹۹۴ و «کارن آرجون» در سال ۱۹۹۵ و «پیار کیا تو درنا کیا» در سال ۱۹۹۸ و «هم سات سات هه» در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد که طی هفت سال فعالیت حرفه‌ای بازیگری توانست بالاترین دستمزدها را از آن خود کند. ۸ تا از فیلم‌هایی که او در آن‌ها ایفای نقش کرده‌است، درآمد ناخالصی در حدود بیش از ۱۰۰ کرور بدست آورد، و او را به یکی از بازیگران برجسته و موفق، در تاریخ سینمای هند تبدیل کرد.

او یکی از سه شخصی است که شکل تازه‌ای به فیلم‌های هندی طی دهه ۱۹۹۰ تا زمان حاضر دادند. ستاره‌ای با شهرت نقصان نیافته به رغم فراز و نشیبهای شخصی و حرفه‌ای، ستاره‌ای با رکورد قوی فروش گیشه بطور مداوم در طول دو دهه هنرپیشه‌ای که خود را به عنوان استاد تمام ژانرها اثبات کرد، ژانر عشقی، اکشن، درام یا کمدی. هیچ تجربه بالیوودی بدون فیلم‌های او کامل نیست. هیچ دانشجوی سینما نمی‌تواند فیلم‌های او را نادیده بگیرد و هیچ نویسنده آینده تاریخ بالیوود نمی‌تواند او را در نظر نگیرد. جایگاه او در اصل سینمای هندی تضمین شده‌است و این بخاطر ساختن فیلم‌هایی با تأثیر گسترده و ماندگاراست.

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *