معرفی فیلم ایرانی ضربه فنی

[ad id='39844']

[quote]ضربه فنی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی غلامرضا رمضانی محصول سال ۱۳۹۷ است.با سیمرغ پلاس همراه باشید[/quote]

 

این فیلم به کارگردانی غلامرضا رمضانی در سی و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانست سه جایزه پروانه زرین هیات داوران کودکان و نوجوانان برای فیلم نوجوان، پروانه زرین بهترین فیلمنامه و پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان را بدست آورد

 

 

خلاصه داستان

داستان این فیلم دربارهٔ محمد شاگرد درس‌خوان و خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگران مدرسه به نام امیر که ورزشکار است آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد

نشست خبری نقد و برسی فیلم ضربه فنی به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

ابتدا غلامرضا رمضانینویسنده این اثر با بیان اینکه پس از فیلم کودک به سمت ساخت فیلم های حوزه نوجوانان رفته است، اظهار کرد: دوست داشتم این فضا را هم تجربه کنم و علاقه‌مند بودم به دنیای نوجوانی هم نگاهی داشته باشم تا ببینم می‌توانم با آن‌ها هم ارتباط برقرار کنم یا خیر.

وی ادامه داد: چیزی که به نظر می‌رسد این است که دنیای نوجوانی ممکن است خیلی پرتحرک‌تر، پرشور، پرنشاط‌تر و شاید خیلی وسیع‌تر از چیزی باشد که من در فیلم به آن دست یافتم. بخشی از آن هم به این بازمی‌گردد که متأسفانه زمانی که وارد هر فضایی می‌شویم و می‌خواهیم فیلم بسازیم به طور غیرمنتظره متوجه موانعی سر راهمان می‌شویم که در ابتدا شاید درصدی هم به آن‌ موانع فکر نمی‌کردیم و اینکه شاید فیلم نوجوانانه محدودیت‌هایی داشته باشد که دست و پای آدم را ببندد.

رمضانی گفت: طرح قصه ضربه فنی را سال ۸۸ نوشتم و فیلمنامه اولیه را سال ۹۰ اما تا مدت‌ها در صدد برطرف کردن نقاط کوری بودم که هنوز برای خودم هم روشن نشده بود. مشکل عمده بچه‌ها نداشتن فیق صحیح و و دوست حقیقی است.

برای جشنواره برنامه‌ریزی کنید

نویسنده فیلم ضربه فنی با اشاره به برگزاری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: در پروسه‌های مختلف ما همیشه نق‌های خودمان را زده‌ایم و دردهایمان را گفته‌ایم. معتقدم که هنوز که هنوز است پس از گذشت سی و یک دوره از جشنواره، حتی اگر خودمان را بُکشیم و در هر وضعیتی فیلم جدی بسازیم، اما جشنوار در نمایش‌های خود جدی برخورد نمی‌کند، در برنامه‌ریزی دقت عمل لازم را ندارد و برای من و همه دوستان فیلمساز خیلی خیلی دردآور است.

رمضانی اضافه کرد: بیشتر مثل یک مهمانی و کارناوال سالانه است که سه، چهار روز در اصفهان هستیم، تعریف و تمجید می‌کنیم و می‌رویم. خیلی کار سختی نیست. دوره بعدی جشنواره نگران این نباشید که ممکن است من شام نخورم یا اینکه آیا دو تا از مهمانان، دوستان و همراهان خود را به همراه خود آورده‌اند یا خیر،   نگران این باشید که وقتی فیلم‌ها در سالن‌ها نمایش داده می‌شود اطلاع رسانی دقیقی شود، از یک هفته، یک ماه قبل از برگزاری جشنواره برای مردم و مخاطبین آن در سراسر ایران ارتباط برقرار کنند، فضاسازی کنند که در مدت برگزاری جشنواره زمانی که فیلم اکران می‌شود واقعاً ما به شکل مناسبی متوجه شویم که آیا تماشاچی با فیلم ارتباط برقرار می‌کند یا خیر.

سعی می‌کنم به آتش نزدیک نشوم

وی اظهار کرد: برای این اثر گروه فوق‌العاده‌ای داشتم که تک تک اعضای گروه بی‌نظیر بودند و همکاری زیادی کردند. این پروژه دشواری‌های زیادی در طول سه، چهار ساخت به دنبال داشت، اما با گروه خوبی که با هم کار می‌کردیم ذره ای احساس خستگی نداریم. همه عاشق دنیای نوجوانان بودند و به ما کمک کردند. هم‌چنین از بهترین متخصصان برای ساخت این فیلم استفاده کردم و از روابط شخصی‌  و اعتبار خودم استفاده کردم تا این متخصصان نیمی از دستمزد خود را دریافت کنند. از بودجه‌ای هم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فیلم ضربه فنی اختصاص داد راضی‌ هستم. برای ساخت فیلمی اصولی و با کیفیت حداقل هفت، هشت ماه زمان نیاز است، اما فیلم ضربه فنی را ظرف چهار ماه ساختم.

رمضانی تصریح کرد: سال۸۳ فیلمی ساختم که در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اکران شد اما در نشست‌های نقد و بررسی از من برای ساخت فیلم پیچیده انتقاد شد اما همان فیلم در یک کشور اروپایی به نمایش گذاشته شد که مخاطبان آن حدود ۲۰۰ کودک شش سال‌ای بود که زمانی که فیلم را تماشا می‌کردند حتی نفس هم نمی‌کشیدند. بارها گفته‌ام به ما نگویید بروید فیلم بسازید، بلکه فرهنگ‌سازی کنید چطور فیلم ببینیم. بخش عمده‌ای از فیلم در جشنواره از زیرساخت‌ها شروع می‌شود.

نویسنده فیلم ضربه فنی ادامه داد: برخی مواقع مسئولان و مدیران تمام تلاش خود  را می‌کنند و مدام نگرانی‌شان این است که می‌خواهیم به روز باشیم و بچه‌های ایران را بشناسیم و جذب مخاطب کنیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  در این سال‌ها مدام نوسانات بسیاری در پارامترهای مختلف و سال‌های مختلف داشته است. حدود ۳۵ سال است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازم که باعث افتخارم است،   اما سعی می‌کنم با ترس و لرز به آتش نزدیک نشوم.

رمضانی تصریح کرد: از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهش می‌کنم فکر کند که پولی که بابت هزینه فیلم‌ها می‌پردازد از جیب خودش است نه از جیب دولت و موظف است این فیلم را به خوبی به اکران بگذارد و بازخورد خوبی بگیرد و تا بتواند سال آینده باز هم فیلم بسازد.

تجربه و چالش خوبی بود

در ادامه این نشست مسعود مددی که خود از فیلمسازان این حوزه است، در مورد حضورش در این فیلم ضربه فنی   به‌عنوان مجری طرح، اظهار کرد: در این اثر در کنار دوست خوبم آقای رمضانی سعی کردم تجربه جدیدی را در بحث تولید فیلم داشته باشم. آنچه که معمولاً در سینماهای ایران اتفاق می افتد را شنیدیم و سعی کردیم طرح نویی براندازیم. چالش خوبی بود و در کنار فیلم‌هایی که خودم می‌سازم تجربه بزرگی به دست آوردم. ایجاد موازنه برای کسی که خود کارگردانی می‌کند و قرار است مجری طرح باشد کار سختی بود اما من از این کار تجربه‌های زیادی کسب کردم.

از تماشای فیلم با مردم لذت بردم

میترا تیموریان  نویسنده فیلم ضربه فنی نیز در این نشست گفت: شروع قصه از غلامرضا رمضانی بود و دنیا را در ذهن خود ساخته بود. من به‌عنوان یک زن و مادر برخی تجربه‌ها و احساسات را داشتم که در میان گذاشتم، اما با دنیای پسر بچه‌ها خیلی خوب آشنایی ندارم و احتیاج به کمک داشتم که آقای رمضانی کمکم کرد.

وی افزود: نخستین‌بار بود که نوشتن قصه برای بچه‌ها و نوجوانان را تجربه کردم که سخت و چالش برانگیز، اما جذاب بود و البته کار با رمضانی هم برایم لذت‌بخش بود فیلم را که با مردم در سینما تماشا کردم متوجه شدم که بینندگان ارتباط خوبی با فیلم ارتباط برقرار کردند و بسیار لذت بردم.

تیموریان گفت: فیلمنامه متن جامدی نیست که همان شکل گیرد و به فیلم تبدیل شود بلکه آرام آرام شکل می‌گیرد و در این مسیر هزاران اتفاق می‌افتد. امیدوارم باز هم بتوانم در حوزه نوجوانان و یا بچه‌ها کار کنم

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *