روش های معجزه آسای افزایش سطح دوپامین در مغز انسان

[ad id='39844']

[quote]با این روشها سطح دوپامین را در بدن در مغز  خود به طور محسوسی افزایش دهید و اثرات آن لذت ببرید با سیمرغ پلاس همراه باشید[/quote]

 

تا می‌توانید پروتئین بخورید

پروتئین‌ها از واحدهای کوچکی به نام آمینواسید نشکیل می‌شوند. به طور کلی ۲۳ نوع آمینو اسید داریم که برخی از آنها توسط بدن ساخته و برخی هم از طریق غذا دریافت می‌شوند. یکی از آمینواسیدها به نام «تیروزین» نقش مهمی در تولید دوپامین دارد. آنزیم‌های داخل بدن قادرند تیروزین را به دوپامین تبدیل کنند بنابراین داشتن سطح تیروزین مناسب جهت تولید دوپامین حائز اهمیت است. گفتنی است تیروزین همچنین توسط آمینواسید دیگری با نام «فنیل آلانین» ساخته می‌شود. این هر دو آمینواسید به طور طبیعی در مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت بوقلمون، گاو، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات و سویا یافت می‌شود.

 

پروبیوتیک مصرف کنید

در سال‌های اخیر، دانشمندان پی بردند که روده و مغز ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در حقیقت، برخی مواقع روده «مغز دوم» نامیده می‌شود زیرا شامل تعداد زیادی سلول‌های عصبی است که به تولید دوپامین می‌پردازد.  بدیهی است که در روده گونه‌های خاصی از باکتری زندگی می‌کنند که قادر به تولید دوپامین هستند و بر روحیه و رفتار تاثیر می‌گذارند. تحقیقات در این زمینه بسیار محدود است. بااین‌حال بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که درصورت استفاده از مقادیر بالای پروبیوتیک، نوع خاصی از باکتری‌های آن می‌توانند نشانه‌های هیجان و افسردگی را در انسان‌ و حیوان کاهش دهند. علارغم وجود ارتباط روشن بین روحیه، پروبیوتیک‌ها و سلامت معده هنوز رابطه‌ی آنها به درستی مشخص نشده است. اینطور به نظر می‌رسد که تولید دوپامین ناشی از استفاده پروبیوتیک منجر به بهبود خلق وخوی می‌شود اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

ورزش کنید

یکی از کارهایی که برای افزایش سطح دوپامین و بهبود خلق وخوی توصیه می‌شود ورزش کردن است. شما می‌توانید به خوبی متوجه تغییرات خلق و خوی و روحیه خود بعد از حداقل ۱۰ دقیقه فعالیت هوازی شوید. هرچند این تغییرات ممکن است به طور کامل بر اثر سطح دوپامین نباشد اما تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد ورزش کردن موجب افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود. طبق این بررسی‌ها، پژوهشگران پی بردند که در موش‌هایی که بر روی تردمیل حرکت می‌کردند هورمون دوپامین افزایش پیدا کرده و بخش‌های پاداش‌دهی مغز آنها فعال شده است. اما در تحقیق دیگری که انجام شده بود، موش‌ها به مدت نیم ساعت بر روی تردمیل در حرکت بودند اما شاهد هیچ گونه افزایش دوپامین نبودند.

 

خوب بخوابید

زمانیکه دوپامین در مغز ترشح می‌شود حس بیداری را تحریک می‌کند. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که دوپامین در صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید به مقدار زیادی ترشح می‌شود و تا هنگام غروب و تا موقعی که به رختخواب باز می‌گردید سطح آن کاهش پیدا می‌کند.

هرچند کمبود خواب این ریتم طبیعی را مختل می‌کند. هنگامی که فرد مجبور است در شب بیدار بماند دسترسی گیرنده‌های دوپامین در مغز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. دوپامین موجب بیداری و هوشیاری می‌شود و از طرفی کاهش حساسیت‌ گیرنده‌ها می‌تواند خواب را آسانتر کند. گفتنی کاهش سطح دوپامین موجب مشکلاتی دیگری از قبیل کاهش تمرکز و عدم هماهنگی در بدن می‌شود. زمانی که خواب کافی داشته باشید دوپامین افزایش می‌یابد از همین رو توصیه می‌شود که ۷ الی ۹ ساعت در شبانه روز باید بخوابید.

 

به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی یک روش جالب برای ترشح دوپامین در مغز می‌باشد. مطالعات بر روی چندین تصویر مغز نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی فعالیت نواحی لذت و پاداش مغز را که دارای گیرنده‌های دوپامین هستند افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها حاکی ازآن است که وقتی افراد به موسیقی گوش می‌دهند که آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد سطح دوپامین در بدنشان ۹ درصد افزایش می‌یابد.

 

مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن یکی از تمرینات شفاف سازی مغز، تمرکز و رهایی افکار بدون قضاوت یا توقف انها می‌باشد.  این تمرین ساده را می‌توانید هم به صورت نشسته، ایستاده یا حتی در حال راه رفتن نیز انجام دهید. محققان دریافتند، اثر مثبتی که مدیتیشن بر بدن می‌گذارد بخاطر افزایش سطح دوپامین در مغز می‌باشد.

 

به اندازه کافی آفتاب بگیرید

اختلال خلقی فصلی (SAD)، شرایطی است که فرد در طول فصل زمستان زمانیکه کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد احساس غمگینی و افسردگی می‌کند. در واقع اگر کمتر از نور آفتاب استفاده کنید سطح انتقال دهنده‌های نوروپاتیک از جمله دوپامین کاهش پیدا می‌کند. مطالعه بر روی ۶۸ بزرگسال نشان داه است، کسانی که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار گرفته بودند مغزشان بیشترین مقدار دوپامین را ترشح کرده است. مشخص شده است افرادی که ۲ بار در هفته به سالن‌های برنزه شدن می‌روند، سطح بالایی از دوپامین دارند. البته نور خورشید بیش‌ازحد هم می‌تواند به سلامت پوست ضرر بزند و باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست شود. به‌ طور کلی توصیه می‌شود که بین ساعات ۱۰ تا ۱۴ از ماندن زیاد در نور خورشید خودداری کنید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *