[quote]با بررسی مسابقه استعداد یابی عصر جدید با اجرای احسان علیخانی خدمت شما عزیزان هستیم با ما سیمرغ پلاس باشید[/quote]
خود علیخانی عصرجدید را برای رفقایش اینگونه تعریف کرده: «توانایی گرفتن صحنه و جا کردن هر کسی که فکر میکند استعداد نابی دارد در دل دوربین و جلوی مردم، درفاصله نهایتا ۵ دقیقه.» یعنی چیزی شبیه به استنداپ کمدیهایی که دیدید. از همانهایی که یکدفعه یک امیر مهدی ژوله با یک صابون برگردان و چند تا خاطره صابونی رفت توی دل مردم و حالا از نویسندگی استعفا داده و شده هنرپیشه سینما و تلویزیون!
چند نفر فکر میکنند استعداد دارند؟
در ماههای گذشته که اپلیکیشن ثبتنام برنامه «عصر جدید» معرفی شده است، بیش از سه هزار پانصد نفر ویدئوهایشان را برای شرکت در برنامه فرستاده اند. از میان این ویدئوهای زیاد که هیات داورانی اقلا ۲۰نفره آنها را به طور مجزا و مستقل میبینند و نظراتشان را به اشتراک میگذارند، در مرحله اولیه ۵۰ نفر فعلا انتخاب شدند و چند قسمتی را گروه با این افراد ضبط کرده است.
معلم پرورشی جای معلم ورزش؟
ترکیب داوران برنامه، هیجان انگیز است و البته یک علامت سئوال هم دارد. امین حیایی همیشه یکی از محبوبترین ها بوده و حالا او داور این برنامه شده است برای استعدادیابی. رویا نونهالی هم که قطعا هیجان انگیز است و مو لای درز نظراتش نمی رود. آریا عظیمینژاد هم که در حوزه موسیقی این قدر نام شناخته شدهای است تا کسی روی نظراتش حرف نزند.
برای موسیقی و هنرپیشگی که به اندازه کافی کارشناس متخصص روی سن هست اما میماند استعدادهای ورزشی و داور چهارمی که دانشآموخته دانشگاه امام صادق است و مدرس دانشگاه صدا و سیما!
بشیر حسینی که قبلتر و در ایام جام جهانی گاهی مهمان برنامه «زابیواکا» تلویزیون اینترنتی آیو شده بود و یک ویدئو از نظراتش حسابی در فضای مجازی چرخید و دیده شد حالا یکی از داوران «عصر جدید» است.
اینجا شاید با روی آنتن رفتن برنامه راحتتر بتوان دربارهاش قضاوت کرد که آیا قرار است در مواقع خاص ضربهگیر برنامه باشد و حرفهای ایدئولوژیک بزند یا بخشی از قوای پیشرانه و محرک در برنامه میشود. از همین شنبه شب بیتردید بهتر میتوان این داور جوان را با عملکردش و بدون پیشداوری قبلی قضاوت کرد.
نقش علیخانی در عصر جدید چیست؟
در نمونههای خارجی این جنس برنامه های استعدادیابی چیزی به نام مجری وجود ندارد. یا مجری پشت صحنه دارند و یا یک کسی که فقط توضیحات می دهد و معرفیکننده و مرورکننده است.
در «عصر جدید» اما نقش مجری پررنگتر است. او میزبان است. به دلایل مختلف در مدل ایرانیزه شده تصمیم بر این شده تا برنامه مجریمحور باشد. اول اینکه خود شبکه میخواسته از پتانسیل محبوبیت علیخانی برای جذب مخاطب بهره بگیرد و برای دو روز در هفته مطمئن باشد مردم پای تلویزیونها مینشینند.
مورد بعدی به شرکتکنندگان و داورها برمیگردد. اینجا داوران آن صراحت و صحنهگردانی مدل آمریکایی را ندارند و البته احتمالا آستانه تحمل مخاطب هم اصلا طوری نیست که یکی مثل داور آمریکایی آنقدر بیرحمانه مهمان را نقد کند یا لب به ستایش بگشاید پس مجری روی صحنه نقش کاتالیزور و ریتمدهنده به برنامه را هم دارد.
حاشیهها زودتر از علیخانی رسیدند!
هنوز برنامه جدید احسان علیخانی شروع نشده، حاشیه ها برایش صف کشیده اند. او بعد از «ماه عسل» توفانی شدید را سپری کرده. اتهاماتی که در نهایت روشن شد احسان در آنها کوچکترین نقشی نداشته و اگر حرفی وجودد داشته هم اشکال از نوع قراردادهای رسانه ملی با اسپانسرها بوده است. اتفاقی که به قول رشیدپور می توانست برای او، فردوسیپور و دیگر برنامهسازان سیما هم رخ دهد.
حالا هنوز کارش شروع نشده بحث قرارداد برای اجاره استودیوی این برنامه جنجالی شده است. آنها قطعا برای برنامهای که ۳۰۰نفر تماشاگر هر بار در فضای استودیو دارد، نمی توانستند جایی غیر از یک سوله استادیومی مثل آنچه در ورزشگاه آرارات کرایه کردهاند را بگیرند. دیگر امکان استفاده از سولههای مدیریت بحران شهرداری که برای برنامهها نیست و خود جام جم هم استودیوهایی از این دست ندارد پس باید جایی را کرایه میکردند که با کمترین مشکل دکور زده شود و هزینههای دکور خاص برنامه کاهش پیدا کند.
دکور هیجانانگیز!
استودیو «عصر جدید» در یکی از سالنهای مجموعه ورزشی آرارات ساخته شده است. جایگاهی ویژه برای تماشاگران برنامه، میزی برای مجری و یک میز مجزا برای داورهای برنامه. صحنهای آماده برای هنرنمایی استعدادها، با الایدیهایی که قرار است نمای بستهتری از اضطراب استعداد روی صحنه آمده و یا لحظه سخت تصمیمگیری داوران و یا شگفتزدگی حاضران در سالن را به نمایش بگذارد.
همیشه دکور در برنامههای احسان علیخانی کاراکتر ویژه و مجزایی داشته. عضوی از برنامه که هیچگاه ساده نبوده و چشمگیرترین عنصر سختافزاری برنامه را تشکیل میداده. «عصر جدید» هم از این قاعده مستثنی نیست و کار گروه طراح دکور با مدیریت سیامک احصایی هم در فضای داخلی استودیو و هم در فضاهای پشت صحنه که برای استراحت و تمرین استعدادها تدارک دیده شده چشمگیر و مطابق با استانداردهای جهانی است. فضایی پر از رنگ و نور و جذابیت. البته که برای دیدن این دکور هیجانانگیز شاید لازم باشد تا آغاز پخش برنامه صبر کنیم، این هم شیوه آقای مجری معروف برای غافلگیرکردن مخاطبانش است که به آن احترام میگذاریم.
تیم ساخت حرفهای سینمایی
علاوه بر سیامک احصایی که در کارنامهاش طراحی صحنه و لباس بیش از ۱۸فیلم سینمایی دیده میشود، احسان علیخانی در بخشهای دیگر هم از تیم حرفهای سینما استفاده کرده تا برنامهای در حد استانداردهای جهانی به مخاطب عرضه کند.
اولین دوربین کابلی
این شیوه تصویربرداری که در تمام دنیا وجود دارد و در ایران هم به طور محدود در بعضی پروژههای سینمایی از آن استفاده میشود، برای اولینبار قرار است برای یک برنامه تلویزیونی استفاده شود. دوربینی که بر روی یک کابل سوار است و با هدایت فردی که پشت میز کنترلش نشسته تصویری جذاب از استودیو «عصر جدید» ارائه میدهد و عناصر و افراد روی صحنه آن به نمایش خواهد گذاشت.
چه شب هایی پخش میشود؟
از همین شنبه عصر جدید روی آنتن می رود. احتمالا بعد از اخبار ده شب. شنبه شب ها اصل برنامه پخش میشود و یکشنبه شب ها هم پشت صحنههای هر برنامه و نظرات بیرون از استودیویی روی آنتن میروند. این روند تقریبا از حالا که دور مقدماتی مسابقه آغاز میشود تا فینال ادامه خواهد داشت.
اینگونه شبکه سه که دیگر فوتبالهای اروپایی را پخش نمیکند در دو روز ابتدای هفته با یک مسابقه پرستاره امید دارد صاحب آنتن باشد. دوشنبه ها که «نود» سر جایش است و سه شنبه و چهارشنبه هم تا خرداد ماه در اختیار لیگ قهرمانان اروپا است.
پنجشنبهها را «برنده باش» در اختیار دارد و جمعه هم احتمالا «هفت» برمیگردد. پس آنتن باید حسابی برایشان داغ باشد. این البته پیش بینی فروغی مدیر شبکه ۳ است که باید دید در عمل رقم می خورد یا نه؟
[ad id='39844']