طرح خروج از برجام در مجلس

[ad id='39844']

[quote]به تازگی شایعاتی مبنی بر اغاز بررسی طرح خروج از برجام در مجلس به گوش می رسد که اگر واقعیت داشته باشد به زودی باید با برجام خداحافظی کرد با سیمرغ پلاس همراه باشید[/quote]

 

 

روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای شاهین شهر گفت: برخی از نمایندگان پیشنهاد داده‌اند کنار ۴ موضوع فوق، بحث خروج ایران از برجام نیز گنجانده شود.

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران در این باره معتقد است: «بعضی از افراد که مخالف سرسخت لوایح مبارزه با پولشویی بودند مسایل دیگری علاوه بر این لوایح را به عنوان موضوع همه پرسی مطرح می‌کنند که تصمیم گیری درباره آن‌ها از طریق عادی به راحتی قابل انجام است؛ به نظر می‌رسد هدف آن‌ها لوث کردن اصل همه پرسی است.»

اصلاح طلبان معتقدند که اگر نظام نمی‌تواند درباره لوایح مربوط به اف‌ای تی اف به نتیجه برسد می‌تواند این لوایح را به همه پرسی بگذارد تا مردم درباره آن‌ها اظهار نظر کنند.

البته همه پرسی مخالفان جدی دارد. شورای نگهبان یکی از مخالفان آن است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای در این باره گفته است: «کسی هراسی از رفراندم ندارد، ولی تا زمانی که مجامع قانونی هنوز وظایف خودشان را انجام نداده‌اند و مشغول انجام کار خود هستند، طرح همه‌پرسی را ضروری نمی‌دانیم.»

هنوز نهاد‌های تصمیم گیرنده درباره لوایح اف‌ای تی اف تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند. مجلس این لوایح را تائید کرده، اما شورای نگهبان سه لایحه را رد کرده و با پافشاری مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شده است.

اخیرا حسن روحانی با بیان اینکه نباید ۲۰ تا ۳۰ نفر درباره این لوایح تصمیمی گیری کنند از وضعیت این لوایح در مجمع ابراز نارضایتی کرده بود که با انتقاد آیت الله آملی لاریجانی رییس مجمع و محسن رضایی دبیر مجمع روبه رو شد.

دو روز پیش عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب به تندی از عدم تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد و نوشت: «اگر ساختار می‌تواند در موارد مهم دیگر مثل فیلتر تلگرام مساله را از طریق دستور یک بازپرس نهایی کند، بدون اینکه هیچ کس محل مشورت قرار گیرد، پس چرا در مورد اف‌ای تی اف اینقدر امروز و فردا می‌کند؟ به نظر بنده پاسخ آن در تضادی است که نزد بیشتر سیاستگذاران و تصمیم‌گیران وجود دارد. تضادی که در بطن جامعه است و به ذهن و روان آنان نیز رسوخ کرده است.»

کیهان روز گذشته درباره یادداشت عبدی نوشت: «جماعت بزک کننده برجام، انتظار دارند شگرد راه بینداز و جابیندازی که نسبت به مجلس در ماجرای برجام به راه انداختند و به تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام ختم شد، این‌بار درباره اف‌ای تی اف نیز کارگر شود.

این روزنامه در ادامه با مخاطب قرار دادن عباس عبدی آورده است: «آقای عبدی طبق مأموریت- و مانند میرزابنویس‌ها- رد گم می‌کند؛ و اگر نه بهتر از هر کس می‌داند که ساکنان ویلا‌های ولنجک و لواسان و دارندگان دارایی‌های چند هزار میلیاردی و سواران لکسوس و پورشه، مخالف اف‌ای تی اف هستند یا موافقان و طراحان الحاق به آن؟!»

با وجود اینکه به نظر می‌رسد لوایح اف‌ای تی اف با مخالفت اکثریت مجمع روبه رو شده است، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور می‌گوید تصویب این لوایح نیاز کشور است.

جهانگیری با انتقاد از خائن خواندن موافقان لوایح گفت: «این چه حرفی است اگر کسی گفت: این لوایح تصویب بشود خیانت به کشور است. شما یک نفر فعال اقتصادی و صاحبنظر در کشور پیدا کنید که با دنیا صادرات، واردات داشته باشد و معتقد باشد بدون این نوع تعاملات بانکی با دنیا می‌تواند کار اقتصادی انجام دهد، اگر یک نفر پیدا شد ما نظر وی را قبول خواهیم داشت.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *