دامپینگ چینی ها در بازار ایران

[ad id='39844']

[quote]متاسفانه کشور چین با روش کثیف دامپینگ در حال نابود کردن تولید در ایران است و گویا مسئولان ما در خوابند گاهی بیدار می شوند و به تشویق چینیها می پردازند که در مقابل آمریکا ایستاده است[/quote]

 

 

دامپینگ، بازارشکنی یا قیمت‌شکنی از واژگان خاص اقتصادی به حساب می‌آید که به ویژه در تجارت بین‌المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد؛ و عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. معادل فارسی این واژه «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی معنا شده‌است. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را «رقابت مخرب» نیز دانسته‌اند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود.

اسدالله عسگراولادی که در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو سخن می گفت اظهار داشت: دامپینگ را که یک اصطلاح قدیمی است، رقابتی ناجوانمردانه عنوان کرد و اظهار داشت: کسی که می خواهد در بازار به سلطه برسد، قیمت شکنی می کند که در اصطلاح بین المللی دامپینگ نام دارد، یعنی کالایی که من و کشورهای دیگر تولید می کنیم، با قیمت پایین تر در بازار بین المللی به فروش می رساند.

وی همچنین از تضاد دامپینگ در بازار گفت و اضافه کرد: وقتی می بینند یک نفر از طریق کالایی سودجویی می کند، جلوی او را با خریدن کالا و انحصارطلبی می گیرند که این یک نوع دامپینگ منفی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مقابله با دامپینگ گفت: امکان اینکه جلوی آن را بگیرند وجود دارد، ولی حقیقت این است که قوانین خیلی قابل اجرا نیست و سخت است زیرا اثبات دامپینگ آسان است. گاهی به دلیل شرایط رکود مجبور هستیم قیمت را کاهش دهیم تا بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم. این دامپینگ عنوان می شود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *