بررسی سریال نمایش خانگی مانکن ساخته حسین سهیلی زاده

[ad id='39844']

[quote]تا به حال ۴ قشمت از سریال نمایش خانگی مانکن با کارگردانی حسین سهیلی زاده روانه بازار شده است تا به اینجای کار این سریال در جذب مخاطب موفقیت چندانی نداشته و داستان این سریال با فرمول سریال های ترکیه ای ساخته شده است[/quote]

 

داستان مانکن از جایی شروع می‌شود که در یک شب زمستانی، کاوه و همتا رابطه‌ی عاشقانه‌شان را به خواست و اصرار کاوه به پایان می‌رسانند. کاوه حقیقت را از همتا پنهان کرده و در واقع معامله‌ای برای آزادی پدرش از زندان انجام داده که پیش شرط اولیه‌اش اتمام این رابطه است.
پدر کاوه به دلیل ورشکستگی در زندان است و کتایون صوفیان زن میانسال پولداری است که شرط ناخوشایندی برای پرداخت بدهی وی دارد؛ اینکه کاوه با او ازدواج کند. اما انگار هدف او تنها یک هوس نیست و ریشه در گذشته دارد. گذشته‌ی کتایون با پدر کاوه که با او نسبت فامیلی دارد. پیشینه‌ای که هنوز برای مخاطب، شفاف نشده و کینه‌ای را در دل کتایون بارور کرده که ثمره‌اش این معامله‌ی هنجارشکنانه است


از سوی دیگر “همتا” نیز خانه‌‌ای که در آن زندگی می‌کرده را به خاطر رفتارهای ناخوشایند همسر دوم مادرش که معتاد است و همچنین ناامن بودن خانه، ترک می‌کند و به مادربزرگ پدری خود پناه می‌برد اما یک اتفاق، مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد و پای همتا را به جریانی تازه و مشکوک باز می‌کند و…
از قسمت سوم، بازی محمدرصا فروتن در مانکن آغاز می‌شود و جذبه‌ی حضورش در کنار شخصیتی که برایش تعریف شده وزنه‌ای سنگین را به سریال اضافه کرده که مخاطب را برای تماشای قسمت بعد مشتاق‌تر می‌کند. در قسمت چهارم حضور او پررنگ‌تر و موثرتر شده به نظر می‌رسد که قرار است بار بیشتری از درام را به دوش بکشد.
موسیقی متنِ مانکن یکی از بارزترین و مثبت‌ترین ویژگی‌های سریال است که همسو و همگام با وقایع، شنیده شده و به پیش می‌رود و ای بسا نقطه ضعف‌هایی از سکانس‌ها را نیز همین موسیقیِ درست، پوشش می‌دهد.

حسین سهیلی زاده کارگردان مانکن از اواخر دهه‌ی هفتاد به عنوان یکی از کارگردانان موفق تلویزیون شناخته شده است. با توجه به آثار پرمخاطبی چون “پیله‌های پرواز”، “دلنوازان”، “آوای باران” و… می‌توان از او به عنوان کارگردانی که مخاطبش را در مدیوم تلویزیون به درستی می‌شناسد یاد کرد. هر چند تفاوت‌های آشکاری میان تلویزیون و نمایش خانگی وجود دارد که مانکن می‌تواند محک خوبی برای شناسایی این توانمندی در حسین سهیلی زاده باشد.
بابک کایدان نیز که فیلمنامه‌ی مانکن را به رشته‌ی تحریر در آورده، ید طولایی در نگارش سریال‌های تلویزیونی و آثار سینمایی دارد. “هشت و نیم دقیقه”، “دلدادگان” و “سقوط یک فرشته” از نمونه‌های موفق او در تلویزیون است. سریال “دل” کار دیگر اوست که در همکاری با منوچهر هادی برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *