تحلیل فیلم روسی امیر حسین ثقفی

[ad id='39844']

[quote]با بررسی فیلم روسی اثر جدیدی محمد حسین ثقفی همراه شما هستیم[/quote]

 

اولین نکته‌ای که در فیلم «روسی» باید به آن توجه کرد این است که حادثه محرک فیلم (حادثه‌ای که تمام اتفاقات فیلم به‌خاطر آن شکل می‌گیرد) در زمانی قبل از زمان شروع فیلم اتفاق افتاده است و آن اتفاق هم این است که به مرجان تعرض شده است. دومین نکته در مورد فیلم این است که زاویه دید فیلم سوم شخص نامحدود یا همان دانای کل است. در روایت دانای کل مخاطب بنا برنیاز با شخصیت‌های گوناگون همراه می‌شود و داستان را با آن شخصیت‌ها ادامه می‌دهد. در شیوه روایت دانای کل مخاطب باید تمام ماجراهای مهمی را که در طول فیلم برای شخصیت‌های گوناگون اتفاق می‌افتد ببیند.

فیلم شروع خوبی دارد و با یک قاب بسته و موسیقی درگیرکننده آغاز می‌شود. رفته رفته دوربین عقب می‌کشد و مخاطب فضای بیشتری را می‌بیند و درک بهتری از موقعیت مکانی به‌دست می‌آورد. این شروع با داستان فیلم سازگار است. چون در ابتدای فیلم، مسائل گنگ زیادی وجود دارد که رفته رفته تا انتهای فیلم این مسائل روشن می‌شوند. در ابتدای فیلم، توماج در جایی است که تعدادی واگن و لوکوموتیو قدیمی آن‌جا هستند. این فضا بیان‌کننده گذشته خاک گرفته توماج است که در پی درست کردن آن است. همینطور توماج درپی فهمیدن مسائلی است که در گذشته اتفاق افتاده و او از آن‌ها بی اطلاع است.

در فیلم «روسی» تمام شخصیت‌ها آشفته‌اند و در فیلم در جاهایی که بیشتر شبیه خرابه است به‌سر می‌برند.  هرکدام از این شخصیت‌ها به‌گونه‌ای مجازات می‌شود. این موضوع به خاطر گناه‌هایی است که در گذشته انجام داده‌اند و کارگردان اینگونه قصد دارد بیان کند که هرکس گناهی را در گذشته‌اش انجام دهد تا مدت‌ها آن گناه گریبانش را می‌گیرد. اما مشکل اینجا است که این موضوع زیاد به واقعیت نزدیک نیست. همانگونه که در جامعه شاهد آن هستیم افرادی وجود دارند که غرق در گناهند اما آسوده و بی دغدغه به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس شاید بهتر این بود که حداقل یکی ازشخصیت‌ها در عین گناهکاربودن به هیچ سرنوشت بدی دچار نشود. فیلمنامه فیلم در بعضی نقاط مخاطب را سردرگم می‌کند و بجای آنکه مخاطب تمرکزش را روی اصل ماجرا بگذارد مُدام باید سعی کند تا روابط بین شخصیت‌ها را حدس بزند. برای مثال یوسف (میلاد کیمرام) و ابراهیم (صابر ابر) با هم برادرند اما این ضعف فیلمنامه است که مخاطب این موضوع را تا اواخر فیلم دقیق متوجه نمی‌شود. دیگر اینکه این دوشخصیت برادرند و در یک خانه زندگی می‌کنند اما در فیلم تنها در دو، سه صحنه این دو را با هم می‌بینیم و رابطه برادری آن‌ها در فیلم درنیامده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *