نقد بررسی بازی Ghost Recon BreakPoint

[ad id='39844']

[quote]با بررسی با Ghost Recon BreakPoint محصول جدید یوبیسافت خدمت شما عزیزان هستیم با ما همراه باشید[/quote]

داستان بازی از پرواز نیروهای گوست به فرماندهی آنتونی نومد پری‌من بر فراز جزیزه‌ی آئورا آغاز می‌شود. جزیره‌ای که به‌لطف دانشمندان و تکنولوژی Skell قرار بود تا پیشرفتی قابل‌توجه را در علم رقم بزند و باعث ایجاد صلح شود. اما پرواز آرام شبانگاهی بر فراز جزیره با حمله‌ای ناگهانی همراه می‌شود و همین هم سقوط بالگردها را در اقصی نقاط جزیره به همراه دارد. حال شما باید در نقش نومد وارد جزیره شوید و درکنار کشف راز حمله ناگهانی به نیروهای خود، از دلایل ایزوله شدن آئورا مطلع شوید. مانند گذشته شخصی‌سازی چهره‌ی شخصیت‌ اصلی داستان با محدودیت‌هایی همراه است، اما یوبی‌سافت توانسته با گنجاندن انواع و اقسام لباس‌ها و رنگ‌ها، تنوع زیادی را به محتوای شخصی‌سازی بازی بدهد. داستان گوست ریکان بریک پوینت سعی دارد تا موانعی را گوشزد کند که با پیشرفت علم می‌تواند بر سر جهان بیاید، اما در مسیر بازگو کردن این مهم نمی‌تواند روایت ریشه‌دار را با دیالوگ‌هایی ماندگار همراه کند. آنتاگونیست اصلی بازی لوتننت کولونلی بانام والکر است. والکر در حقیقت یک کهنه‌سرباز از نیروهای ویژه گوست ایالات متحده است که پیش از این در خاورمیانه به همراه نومد خدمت کرده بود و در نتیجه فردی زبده در عملیات‌های نظامی محسوب می‌شود. متاسفانه برخلاف ال سوئنو در گوست ریکان وایدلندز، والکر به هیچ عنوان از شخصیت‌پردازی و انیمیشن‌سازی لازم برای داشتن یک وجهه آنتاگونیستی برخوردار نیست. در نتیجه در بازی با وجود مرور خاطرات نومد از وقایع گذشته نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید، با ضدقهرمان داستان ارتباط برقرار کنیم. این دقیقا برخلاف آن‌چیزی است که پیش از این در وایدلندز شاهد آن بودیم. در آن بازی تک تک شخصیت‌ها پیشینه‌ای قابل لمس داشتند و به‌ویژه در زمان میان‌پرده‌ها یوبی‌سافت توانسته بود تا حداقل ذهن بازیکن را با برخی دغدغه‌های ال سوئنو درگیر کند. گوست ریکان بریک پوینت در ارائه تمام بخش‌های داستانی ضعیف عمل می‌کند. بازی دارای انبوهی از دیالوگ‌های کوتاه است که اجباری برای تماشای آن‌ها ندارید، بااین‌حال مجبور هستید تا حداقل برای متوجه شدن داستان بازی یک بار به آن‌ها گوش دهید.

داستان بریک پوینت میان سه بخش مختلف روایت می‌شود، ابتدا دانشمندانی هستند که در پروژه‌های مختلف روی پهپادها کار می‌کردند سپس به نظامیان، ولف‌ها و پهپاد‌هایی می‌رسیم که سعی دارند تا آئورا را ایزوله نگه داشته و از علم برای مقاصد نظامی استفاده کنند. وجهه سوم داستان اما به نیروهای بومی جزیره مرتبط می‌شود که دراین‌میان سعی دارند تا با فهمیدن حقیقت مانع از خرابکاری بیشتر نظامیان ولف و والکر شوند. با وجود پتانسیل داستانی، بریک پوینت مانند سایر بخش‌ها از جمله گیم‌پلی در ارائه‌ی یک روایت منسجم و معنی‌دار شکست می‌خورد. اما با وجود پایان‌بندی بسیار ضعیف بازی، هنوز هم امید زیادی به مأموریت‌های فرعی داشتم، متاسفانه مانند بخش داستانی مأموریت‌های فرعی بازی نیز که با سه رنگ نارنجی، سبز و آبی مشخص شده‌اند، دارای درون‌مایه‌ای یکسان هستند.

یوبی‌سافت تلاش زیادی برای تبدیل کردن گوست ریکان بریک پوینت به اثری پر محتوا داشته است، اما به‌دلیل انتشار زود هنگام بازی در تمام موارد شکست می‌خورد. ایکاش یوبی‌سافت با تاخیری یکساله محصولی درخور نام گوست ریکان را روانه بازار می‌کرد. گیم‌پلی بازی به‌طور خلاصه شامل مجموعه‌ای از حرکات یکسان می‌شود. مأموریت را انتخاب و با ان‌پی‌سی صحبت کنید، سپس با انتخاب نزدیک‌ترین کمپ به نقطه هدف آماده سفر شوید و با برداشتن هلی‌کوپتر به مقر دشمن برسید، حال پهپاد را انتخاب و تمام محل حضور دشمنان را به اصطلاح مارک کنید. یکی یکی با دوستان‌تان دشمنان را سینک‌شات کرده، هدف را پیدا کنید و ۵ تا ۱۵ کیلومتر به نقطه شروع مأموریت بازگردید. دنیای عظیم گوست‌ریکان بریک پوینت متاسفانه چیزی برای ارائه ندارد. دنیای بازی زیباست، شرایط آب و هوایی مختلفی را شامل می‌شود و دارای سازه‌های منحصر‌به‌فرد و متفاوت با یکدیگر است، اما چه سود که درنهایت نمی‌تواند محتوایی شایسته را برای سرگرم کردن طولانی مدت بازیکنان ارائه دهد. یوبی‌سافت به نظر می‌خواسته یک رد دد ردمپشن مدرن را در ظاهر گوست ریکان بریک پوینت بگنجاند. اضافه شدن عناصر بقا در بازی ابتدا شما را هیجان‌زده می‌کند، اما زمانی که از ناقص بودن این بخش مطلع می‌شوید ناامید خواهید شد.

در دنیای بازی می‌توانید گیاه‌ها، مواد غذایی و آیتم‌های مختلفی را برای شخصی‌سازی، ساخت دارو یا ساخت سلاح‌های انفجاری جمع کنید. متاسفانه مانند بخش‌های دیگر بازی، مکانیک بقای بریک پوینت نیز گیج‌کننده و بی معنی است. بی معنی از این جهت که سیستم ساخت آیتم‌ بازی نمی‌تواند کاربر را ملزم به استفاده از آن کند. فرضا با برداشتن چند گیاه و ترکاندن پهپادها می‌توانید مجموعه‌ای از آیتم‌ها را به‌دست بیاورید، اما زمانی‌که به کمپ مراجعه می‌کنید و وارد کرفتینگ می‌شوید تنها با آیتم‌هایی رو‌به‌رو می‌شوید که ۵ تا نهایت ۲۰ درصد روی پارامترهای دفاعی و حمله نومد تاثیر می‌گذارند. حقیقت آن است که این مقدار تاثیر گذاری در دنیای بازی ناچیز و عملا به‌درد نخور است. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود گاهی بعد از چند ساعت حتی یک بار هم به بخش کرفتینگ سر نزنید. یا از سوی دیگر نومد قمقمه‌ای را به همراه دارد، این قمقمه تا انتهای بازی نیز به‌درد شما نمی‌خورد و تنها گاهی زمانی‌که از داخل فاضلاب یا رود رد می‌شوید، بازی به شما می‌گوید تا آب آشامیدنی او را پر کنید. از طرفی شاهد حضور انواع و اقسام حیوانات هستیم، اما مشخص نیست که فرضا چرا می‌توانیم گوشت لک لک را برداریم، اما شکار هیچ‌کدام از حیوانات دیگر نظیر آهو، بز، گراز یا گوزن گوشتی را عاید ما نمی‌کند.

این موضوع در تمام بخش‌های منو به‌شدت شلوغ بازی دیده می‌شود. منوی تو‌درتو و شدیدا کند بریک پوینت تا آخرین ثانیه وقت بازیکن را تلف می‌کند. منوهای بازی و جایگیری رابط کاربری آنقدر بد طراحی شده است که تنها بعد از دیدن راهنمای خود بازی می‌توانید کمی شلوغ‌بازی‌های طراحان را متوجه شوید. اسکرول بین منوها آنقدر کند و خسته‌کننده است که از خودتان می‌پرسید چطور به طراح بریک پوینت حتی اجازه ادامه کار در یوبی‌سافت را می‌دهند. بعد از بیش از ۴۵ ساعت تجربه بخش داستانی گوست ریکان بریک‌پوینت باید بگویم که این بازی را نباید تنها تجربه کنید. ظاهرا یوبی‌سافت نتوانسته هوش همراهان AI گوست‌مان را در وایدلندز کمی بهبود ببخشد، در نتیجه کلا گوست‌های AI‌ را از بریک پوینت حذف کرده است! نتیجه هیچ همراهی را برای تجربه تک‌نفره بازی ندارید.

بگذارید یک مثال ساده بزنیم، در همه مأموریت‌ها برخی از مهم‌ترین شاهراه‌های ورود به ساختمان با نگهبانی دو دشمن درکنار یکدیگر همراه است؛ درحالی‌که حداقل یک پهپاد در آسمان گشت می‌زند و دشمنان دیگری نیز در مسیری مشخص حرکت‌ می‌کنند. فارغ از این نیروها، همواره یک بیسیم‌چی نیز در داخل ساختمان آماده در خواست نیروی کمکی است. اگر تنها باشید باید به شکلی وارد ساختمان شوید که این نیروها حتی به حضور شما شک نکنند. وضعیت هشدار دشمنان به چهار رنگ سفید بی‌خطر، زرد کمی هشیار، نارنجی مطلع از حضور شما و قرمز آماده حمله تقسیم می‌شود. اگر یک دشمن رنگ نارنجی شود، بیسیمچی نیروی دفاعی را درخواست می‌کند. این محدودیت باعث می‌شود که نتوانید بیش از یک دشمن را مورد هدف قرار دهید زیرا اگر راست را بزنید چپ متوجه می‌شود، اگر هر دو را بزنید جسد دشمنان حضور شما را آشکار می‌کنند و اگر پهپاد را با تک‌تیر بزنید، قطعات پهپاد حضورتان را اعلام می‌کند.

این وضعیت اما در تجربه Co-op چهار نفره صدق نمی‌کند. برخلاف تجربه زجرآور بازی در حالت تکنفره درحالی‌که این موضوع را هنگام خرید به بازیکنان هشدار نمی‌دهد، در حالت Co-op چهار نفره می‌توانید به همراه دوستان‌تان یک مأموریت‌ را کاملا مخفیانه به پایان برسانید. اما برخلاف آن حتی اگر سعی کنید به سایر بازیکنان ناشناخته ملحق شوید باز هم به‌دلیل تفاوت مأموریت‌ها شاهد ناهماهنگی و عملا تبدیل شدن بازی به یک شوتر تمام عیار خواهید بود. اما بگذارید از فاجعه هوش مصنوعی دشمنان در بریک‌پوینت بگوییم که بی‌اغراق به نسل ششم کنسول‌ها بر می‌گردد. دشمنان عملا بویی از هوش نبردند و دروغ چرا گرازهای آئورا عقلشان از دشمنان تا دندان مسلح و ولف‌های زره‌پوش بیشتر است! حداقل گرازهای بازی از دست شما فرار می‌کنند، اما دشمنان اکثر اوقات یکجا ایستاده و منتظر رسیدن عزرائیل می‌مانند. حتی در درجات سختی بالاتر نیز شاهد این هوش مصنوعی غیرقابل توجیه هستیم.

اما اگر بخواهیم کاورگیری بد بازی و تغییر گاه و بی‌گاه دوربین را بعد از خروج از کاور فاکتور بگیریم که به‌شدت به بازی و تجربه نهایی در هر دو بخش PvE و PvP ضربه می‌زند گوست ریکان بریک‌پوینت میزبان انبوهی از سلاح‌های متنوع و لوت‌های هیجان انگیز است. به‌لطف حضور انواع و اقسام اسلحه، جلیقه ضد گلوله، دستکش، شلوار، تیشرت، کلاه و کفش می‌توانید ظاهر شخصیت خود را آنطور که دوست دارید تغییر دهید. خوشبختانه یوبی‌سافت توانسته با تنوع بخشیدن به سلاح‌ها به بازیکن اجازه دهند تا آنطور دوست دارن به نبرد دشمنان برد. بازی پر است از اتچمنت سلاح‌ها و صندوقچه‌هایی که انواع و اقسام پوشش‌ها را برای افزایش Gear Level به شما می‌دهند. با ورود به بخش ویرایش Gunsmith می‌توانید سلاح‌های خود را با قطعاتی که بعد از Dismantel کردن سلاح‌های دیگر به‌دست آورده‌اید ارتقاء دهید. در مجموع سه مرحله ارتقاء‌ برای سلاح در نظر گرفته شده است که با انجام آن‌ها، این موضوع روی تمام سلاح‌های مشابه (از لحاظ نام سلاح) اعمال می‌شود.

با این وجود متاسفانه بازی امکان ارتقاء Gear Level سلاح را به بازیکنان نمی‌دهد، نتیجه به‌معنی شدن شخصی‌سازی سلاح‌ها باتوجه‌به تنوع ارائه اسلحه دیگر است. این موضوع باعث می‌شود تا به‌ندرت به سمت ویژگی‌های تغییر ظاهر اسلحه بروید. در جریان بازی می‌توانید نقشه ساخت سلاح‌های مختلف را با حضور در مناطق آبی‌رنگ به دست بیاورید و سپس با حضور در فروشگاه، سلاح مورد نظر را خریداری کنید، اما متاسفانه این مورد نیز به‌دلیل مشکلات بیان شده در زمینه ارتقاء Gear Level عملا توجیهی برای بازیکنان ندارد. متاسفانه در بریک پوینت هم خریدهای درون‌برنامه‌ای برای خریداری پول درون بازی و یک نوع پول خاص خودنمایی می‌کند. یوبی‌سافت خریدهای درون برنامه‌ای را به بریک پوینت آورده و بخشی از فروشگاه بازی را به آن اختصاص داده است. با استفاده از پول واقعی می‌توانید تقریبا تمام سلاح‌ها را در کسری از ثانیه به‌دست بیاورید و روند تنبل‌سازی گیمرها مثل گذشته با سرعت در حال انجام است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *