برترین روشهای درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد

[ad id='39844']

 

ترک اعتیاد می‌تواند لذت‌بخش‌ترین زمان زندگی باشد؛ به این معنی که شما اعتیاد را ترک کرده ، دیگر به سراغ اعتیاد نرفته و هشیار مانده و همچنین دوران بهبود را پشت سر گذاشته‌اید. شما بایستی احساس افتخار کرده و به هر دلیلی خوشحال باشید. ولی اگر مانند بسیاری از افراد دیگر دچار افسردگی پس از ترک شده‌اید، امکان دارد داشتن انگیزه کافی برایتان دشوار باشد و ممکن است احساس کنید که ترک و بهبودی تأثیر به سزایی بر شما نگذاشته است. در اغلب موارد در افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کرده‌اند، سطح طبیعی مواد شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین تغییر کرده و احتمالاً برای همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند. افسردگی پس از ترک در کسانی که در دوره بهبود به سر می‌برند بسیار شایع می‌باشد. با اطلاعات اندکی که در مورد درمان افسردگی در اینترنت موجود است بسیاری از افراد دلسرد شده و گاهی برای حس رضایت، مجدداً به اعتیاد روی می‌آورند. روش‌های بسیاری برای مقابله با افسردگی پس از اعتیاد وجود دارد.

بهبود سلامت جسمانی 

شاید تعجب کنید که افسردگی تنها در اثر عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز ایجاد نمی‌شود. در واقع سلامت جسمانی یکی از مهم ترین عوامل تعیین‌کننده سلامت ذهن و روان است. نکته قابل توجه این که نحوه تغذیه می‌تواند در وضعیت افسردگی مؤثر باشد. پیش از یافتن روش های درمان، به دنبال راهی همه‌جانبه و کلی نگر باشید. هیچ داروی ضدافسردگی یا شادی‌بخشی نمی‌تواند جایگزینی برای هشت ساعت خواب و یا ویتامین C باشد. مصرف مقدار زیاد سبزیجات، کاهش مصرف قند، ورزش کردن چند بار در هفته، خواب کافی و نوشیدن مقدار کافی آب همگی در ایجاد حس رضایت مؤثر بوده و به سلامت ذهن و روان کمک می‌کنند.

بهبود سطح دوپامین با موسیقی‌درمانی 

یک عامل مهم در تنظیم سطح مواد شیمایی در مغز بدون مصرف مواد مخدر، انجام کاریست که از آن لذت می‌برید. البته عمل کردن به این کار با وجود افسردگی کار ساده‌ای نمی‌باشد. در واقع دور باطلی از محرک و انگیزه پایین، و درنتیجه افسردگی پس از ترک اعتیاد وجود دارد. یک روش درمانی که در دوره بهبود مؤثر می‌باشد موسیقی‌درمانی است. احساسی که از شنیدن موسیقی مورد علاقه به شما دست می‌دهد در اثر دوپامین ایجاد می‌شود. صرف نظر از ماده‌ای که مصرف می‌کرده‌اید، مسیرهای دوپامین در مغز که در اثر موسیقی برانگیخته می‌شوند منحصر به فرد هستند و در اثر مصرف مواد آسیب نمی‌بینند. هنگام یادگیری ساز موسیقی نیز مسیرهای دوپامین مشابهی ایجاد می‌شوند.

تولید طبیعی سروتونین 

مسیرهای آسیب‌دیده سروتونین در مغز بایستی بهبود پیدا کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که زمان مهم ترین عامل در این رابطه می‌باشد. البته با مصرف مکمل های طبیعی و ارزان می‌توان به تنظیم سطح سروتونین کمک کرد. استفاده از اسید آمینه ال تریپتوفان به سلامت ذهن کمک کرده و برای مقابله با افسردگی مؤثر می‌باشد. این ماده به طور طبیعی در پرندگانی مانند بوقلمون وجود دارد و گاهی باعث خواب زیاد می‌شود. ال تریپتوفان یک مکمل طبیعی بوده که در بدن برای بهبود حالت های روحی و ترمیم مسیرهای عصبی آسیب‌دیده ناشی از اعتیاد استفاده می‌شود.

درمان افسردگی ناشی از ترک اعتیاد 

مهم‌ترین راه درمان برای بهبود پس از ترک اعتیاد می‌تواند به سادگیِ تغییر نگرش در افراد باشد. افسردگی پس از ترک اعتیاد گاهی ناشی از احساس شرم و پشیمانی از اعتیاد می‌باشد. یکی از عوامل مهم در بهبود، یادگیری مقابله با این احساسات و تمرین عزت نفس در حالت هشیاری می‌باشد. البته انجام این تمرین آسان نمی‌باشد. به همین جهت مشاوران حرفه‌ای ترک اعتیاد برای کمک به شما در مقابله با نگرش های مخرب که ناشی از ترک اعتیاد هستند حاضر می‌باشند. با وجود اینکه افسردگی پس از ترک اعتیاد اغلب ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی می‌باشد، در عین حال می‌تواند ریشه در نگرش ها و روش های مقابله با بیماری داشته باشد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *