بررسی چپتر دوم بازی فورتنایت Fortnite Chapter 2

[ad id='39844']

[quote]پس از چند ساعت خاموشی فورتنایت و تنها مشاهده‌ی یک سیاه‌چال، دیروز ظهر آپدیت ۹ گیگابایتی Fortnite برای کنسول‌ها و ۱۵ گیگابایت برای کامپیوتر منتشر شد که در جریان آن شاهد آغاز فصل اول از چپتر دوم بازی بودیم. با شروع بازی، چپتر دوم فورتنایت بدون هیچ مقدمه‌ای شما را به دل یک مسابقه می‌برد تا نقشه‌ی تغییر یافته و سایر مکانیسم‌های گیم‌پلی را به شما نشان دهد. [/quote]

 

اولین موردی‌که متوجه آن خواهید شد، بهبود گرافیکی بازی است. کاربران در طول ۱۰ فصل گذشته به‌دفعات مختلف از اپیک گیمز (Epic Games) خواسته بودند تا تغییراتی را روی گرافیک بازی اعمال کند. با شروع چپتر دوم بازی، شاهد این تغییرات هستیم و ظاهر بازی بسیار بهتر از گذشته شده است. همچنین طراحی بعضی از سلاح‌های قدیمی هم در بخش Quick Menu بازی تغییر کرده است و جلوه بهتری پیدا کرده‌اند.

مورد دوم که اپیک گیمز مانور زیادی روی آن داده است، تغییرات نقشه بازی است. در ظاهر و تنها با مشاهده‌ی تصاویر نقشه فورتنایت، با خود می‌گویید که این همان نقشه قبلی با تعدادی محیط تکراری و جدید است، اما زمانی‌که وارد بازی می‌شوید، متوجه خواهید شد که جهان بازی به کل تغییر کرده و بزرگ‌تر از گذشته شده است. با اینکه یک سری المان مشابه در بعضی از محیط‌های جدید دیده می‌شود که بر گرفته از چپتر اول بازی هستند، اما اپیک گیمز تلاش کرده با نوآوری‌های مختلف آن‌ها را تازه و متفاوت نشان دهد. یکی دیگر از مواردی که به شناخت کاربر از محیط‌های بازی و مشاهده‌ی تمامی مناطق کمک کرده، این است که با ورود به بازی، محیط‌های نقشه بازی را به‌صورت علامت سوال مشاهده می‌کنید. به‌عبارتی از سیستم اکتشاف محیط استفاده شده تا مخاطب با گشت‌وگذار در تمامی نقطه‌های نقشه آن‌ها را آزاد کند و روی آن‌ها شناخت پیدا کند. همچنین به‌واسطه‌ی چالش‌های هفته اول، این کار به یک امر ضروری و مهم تبدیل شده است.

جدا از این موارد، تغییرات گیم‌پلی و اضافه شدن مکانیسم‌های تازه، موردی است که چپتر دوم را تازه و نو است. اگر به نقشه‌ی بازی دقت کنید، شاهد رودخانه‌ها و محیط‌های آبی مختلفی هستیم. ازاین‌رو کاربران می‌توانند در این مناطق شنا کنند و خود را به سایر محیط‌های بازی برسانند. نکته جالب این است که در داخل آب می‌توانید از سلاح‌های خود استفاده کنید و به‌سایر بازیکن‌ها آسیب برسانید. همچنین در شرایط بحرانی هم می‌توانید با فشردن دکمه پرش، مدام به داخل آب شیرجه بزنید و کار سایر بازیکن‌ها برای شکار را سخت‌تر کنید. در قدیم شاهد پمپ بنزین‌هایی در محیط بودیم که در نقاط مختلف نقشه بازی قرار داشتند. در چپتر دوم بازیکنان می‌توانند با منفجر کردن این پمپ بنزین‌ها، به بازیکنانی که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند، آسیب وارد کنند. همچنین جدا از صندوق‌های طلایی رنگ، صندوق‌های آبی‌رنگ هم به بازی اضافه شده است. از دیگر تغییرات گیم‌پلی هم می‌توان‌به اضافه شدن سلاح‌های جدید از جمله چوب ماهیگیری اشاره کرد که ازطریق آن می‌توانید در نقشه بازی مشغول ماهیگیری شوید. البته با این چوب ماهیگیری درکنار ماهی گرفتن که نوار سلامت یا شیلد شما را بازیابی می‌کند، قادر به کسب سلاح‌های مختلفی هم از داخل آب هستید.

دراین‌میان اشاره کنم که اپیک گیمز سیستم ارتقای ارزش سلاح را هم به بازی اضافه کرده است. در قدیم بازیکنان ازطریق پرداخت منابع اولیه به وندینگ ماشین، می‌توانستند سلاح‌هایی با ارزش مختلف را کسب کنند. حال میز ساخت‌وساز به بازی اضافه شده است. بعضی از سلاح‌های بازی پتانسیل این را دارند که بتوانید ازطریق این میزها ارزش آن‌ها را درقبال پرداخت تعدادی منابع اولیه بالاتر ببرید. با ارتقای ارزش این سلاح‌ها امکان دارد شکل‌وشمایل آن‌ها هم تغییر کند، اما همچنان نحوه کارکرد یکی است. برای مثال شاید سلاح آبی‌رنگ نیمه خودکار شما مدل مشابهی در میان سلاح‌های بنفش‌رنگ نداشته باشد، اما در میان سلاح‌های بنفش‌رنگ، قطعا یک سلاح نیمه خود کار وجود دارد. ازاین‌رو می‌توانید سلاح Rare خود را به یک سلاح Epic با ساختاری مشابه تبدیل کنید. مکانیسم دیگری که به بازی اضافه شده و باعث جذابیت بیشتر گیم‌پلی شده است، حمل هم‌تیمی یا دشمن است! 

زمانی‌که هم‌تیمی شما روی زمین می‌افتد، می‌توانید او را بلند کرده و به‌جای امنی ببرید و سپس او را Revive کنید. نکته جالب قضیه این است که می‌توانید این کار را برای دشمنان هم انجام دهید ولی به‌جای زنده کردن، او را با خیال راحت بکشید و لوت کنید. این مورد باعث خلق استراتژی‌های جدیدی در مبارزات و همچنین گشت‌وگذار در محیط می‌شود. برای مثال هم‌تیمی خود را که در طوفان بازی گرفتار شده، بغل کنید و به داخل دایره بیاورید و زنده کنید. قبل از تمام شدن فصل دهم، اپیک گیمز اعلام کرده بود که در فصل آینده بات‌ها به بازی فورتنایت اضافه می‌شوند تا کاربران تازه وارد یا آن دسته از افرادی که مهارت پایینی دارند هم بتوانند از بازی کردن لذت ببرند. زمانی‌که سطح شما در حالت مبتدی قرار دارد، بات‌های متعددی را به‌جای بازیکن‌ها در نقشه بازی مشاهده می‌کنید. باگذر زمان، افزایش سطح و کسب مهارت، بات‌ها جای خود را به بازیکن‌های واقعی می‌دهند. 

چپتر دوم فورتنایت تغییرات زیادی را به گیم‌پلی بازی اضافه کرده است. ساختار انجام چالش‌ها و حذف شدن ستاره‌های مربوط‌به Tierها باعث شده تا Tier و سطح بازیکنان یکی شود و تنها با کسب XP بتوانید به جوایز بتل پس دست پیدا کنید. جدا از تمامی تغییرات اعمال شده روی گیم‌پلی، عوض شدن نقشه بازی را می‌توان مورد انتظارترین اتفاق برای کاربران دانست. با شروع چپتر دوم Fortnite، بازی شما را به‌صورت مستقیم وارد جهان چپتر دوم می‌کند؛ جایی‌که با یک نقشه کاملا سیاه و بازنشده طرف هستید. بازیکن باید از تمامی محیط‌های بازی دیدن کند تا به‌صورت کامل در دسترس قرار گیرند. زمانی‌که نقشه بازی را به‌صورت کامل آزاد کردید، مورد جالبی را مشاهده می‌کنید و آن هم وجود تعدادی محیط و منطقه مشابه است که از در جریان ۱۰ فصل پیشین، در بازی فورتنایت قرار داشتند. از طرف دیگر، تعدادی از محیط‌های جدید هم ساختاری مشابه محیط‌های قدیمی دارند. شاید با خود بگویید که اپیک گیمز (Epic Games)، سازنده و ناشر Fortnite، هیچ ایده‌ای برای خلق یک محیط جدید نداشته است.

درواقع باید بگویم که اپیک گیمز در جریان ۱۰ فصل مختلف، داستان بازی را به‌گونه‌ای پیش برد که به چنین روزی برسد. به‌عبارتی نقشه‌ی چپتر دوم، یک جهان موازی با چپتر اول است. در فصل‌های آخر، شاهد یک شیفت زمانی‌به آینده بودیم و محیط‌هایی نظیر نئو تیلتد یا مگامال به بازی اضافه شدند. در ادامه به‌واسطه ریفت داخل بازی اتفاقاتی رخ داد که نقشه بازی بازهم دگرگون شد و شکل قدیمی بعضی از محیط‌های بازی نظیر تیلتد تاون را مشاهده کردیم. همچنین شهاب سنگ قدیمی بازی که باعث به‌وجود آمدن Dusty Divot شده بود، به بازی برگشت؛ شهاب سنگی که در رویداد فصل دهم فورتنایت (The End) باعث از بین رفتن نقشه بازی شد. اینکه اشاره کردم نقشه چپتر دوم، بازیکنان را وارد یک جهان موازی کرده است، به رویداد The End هم مربوط می‌شود. در انتهای رویداد و قبل از برخورد شهاب سنگ به لوت لیک، شاهد موشک‌های متعددی بودیم که به ریفت‌های مختلف برخورد می‌کردند و پس از تمام شدن رویداد، یک سیاه‌چال روی صفحه‌نمایش قرار گرفت. یکی از تئوری‌های بازی این است که هرکدام از این موشک‌ها از یکی از جهان‌های موازی فورتنایت به ریفت نقشه چپتر اول برخورد کرده است. تمامی این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده‌اند وارد یکی از این جهان‌ها شده‌ایم و اپیک گیمز ازاین‌طریق توانسته است که درکنار اضافه کردن تعدادی محیط‌های قدیمی با ظاهری جدید، محیط‌های جدیدی هم خلق کند که بعضی از آن‌ها شما را یاد محیط‌های قدیمی می‌اندازد. در ادامه نگاهی به‌ساختار محیط‌های قدیمی و جدید Fortnite Chapter 2 خواهیم داشت.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *