اعتراض اصولگرایان، به‌اکران “خانه پدری” کیانوش عیاری

[ad id='39844']

[quote]اعتراض اصولگرایان، به‌اکران “خانه پدری” کیانوش عیاری بالا گرفته است. جواد شمقدری کارگردان اصولگرا این اکران را جنایت خوانده است:[/quote]

 

به گزارش سینماپرس، «جواد شمقدری» کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اکران فیلم «خانه پدری» گفت: فکر می‌کنم اکران این فیلم بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است. به خاطر اتفاق‌هایی که ما در سکانس اول این فیلم می‌بینیم که اتفاق‌های ناگواری است. حتی سینمای غرب هم چنین صحنه‌هایی را نشان نمی‌دهند، حتی اگر واقعیت داشته باشد.

این کارگردان همچنین بیان داشت: این فیلم براساس تخیل یک نویسنده است حالا ممکن است موردی هم در تاریخ در این باره وجود داشته باشد اما باید این را در نظر بگیریم که روال نبوده است و در جامعه ایرانی دخترکشی رواج نداشته است. آنهم با این جزئیات کامل که زنده به گور کردن دختران ایرانی را نشان می‌دهد که اتفاقا برادرش هم در این قتل شرکت می‌کند.

وی در ادامه نیز بیان داشت: ما در این فیلم این سرنوشت تلخ را در سه نسل می‌بینیم. علیرغم اینکه ممکن است کارگردان دغدغه‌ها و حسن نیت‌هایی هم داشته اما کلیت فیلم به نظرم مشکلات بسیاری دارد و اکران آن بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است.

شمقدری درباره حذف سکانس ابتدایی فیلم و صحنه قتل دختر توسط پدرش و زنده به گور کردن وی نیز گفت: دیگر حذف این سکانس برمی‌گردد به گروهی که باید به این باور برسند تا این سکانس‌ را حذف کنند. همچنین در اواسط فیلم ما شاهد این هستیم که دختری از ترس پدرش لباسش را کثیف می‌کند.

کارگردان سریال «نفوذ» در ادامه نیز عنوان داشت: کیانوش عیاری کارگردان خوبی است و در جلسه‌ای که به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودیم همان جا درباره فیلم «آبادانی‌ها» همین بحث شد که گفتیم ببینید چقدر این فیلم شما تلخ بوده که آنوری‌ها هم گفتند ما آن را نمایش نمی‌دهیم و تعجب کردیم از ساخت چنین فیلمی. حالا این فیلم خانه پدری یک چیز دیگر است و تفاوت فاحشی با آبادانی‌ها دارد.

از سوی دیگر: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» از وزیر ارشاد خواست هرچه سریع‌تر جلوی اکران این فیلم ضدخانواده گرفته شود.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اکران فیلم «خانه پدری» به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: باید با کمال تأسف عرض کنم که چه جریانی پشت پرده مسائل سینمایی کشور است که هر چند وقت یک بار با تأیید یک فیلم جامعه را به تشنج وا می‌دارند و ضدارزش‌ها را گسترش می‌دهند.

وی افزود: به فیلم «خانه پدری» که با سیاه‌نمایی و خشونت همراه است و مدت‌ها کنترل شده بود، مجدداً مجوز اکران دادند که جای تأسف است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم که هر چه سریع‌تر جلوی اکران چنین فیلم‌هایی گرفته شود که موجب نگرانی جامعه اسلامی ما نباشد. این مطلب بسیار مهمی است.

وی اظهار داشت” من نمی‌دانم چه طرح و نقشه و جریان نفوذی پشت این قضایا است که هر دفعه جامعه را با مشکلات ضدارزشی روبه‌رو می‌کند، جامعه ما باید فیلم‌های ارزشی داشته باشد نه فیلم‌های ضدارزشی.

سالک در پایان ابراز امیدواری کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دقت و کنترل بیشتر جلوی این حرکت‌ها و فیلم‌ها را بگیرد.

همچنین محمدمهدی طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمای درباره آغاز اکران فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری بیان کرد: خانه پدری یکی از آثار برجسته سینمای ایران و از بهترین فیلمهای آقای عیاری است که به دلیل صحنهای خشن از نمایش آن در فضای عمومی جلوگیری شده بود، البته برای اکران در گروه هنر و تجربه پروانه داشت اما [با همه‌ی تعریف‌های رسانه‌‌ای عیاری از گروه دولتی و محدود “هنروتجربه”] خود آقای عیاری تمایلی به این کار نداشت.

همچنین به‌گزارش برنا به‌نقل از ایران، به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، کیانوش عیاری درباره اصلاح زهر برخی صحنه های فیلم «خانه پدری» و چگونگی تعامل با مدیران سینمایی گفت: حاصل تعامل با مدیران برای اصلاحات فیلم خانه پدری ناامیدکننده نبود. سازش الزاما به معنای مقاومت و استقامت نیست. گاهی اوقات سازش می تواند یک تصمیم عقلانی باشد. تلاش کردیم بدون اینکه لطمه ای به فیلم وارد شود، با تغییرات جزیی زهر آن صحنه مناقشه برانگیز را بگیریم. راستش بعد از سال ها، حالا که به فیلم نگاه میکنم ترجیحم این است که این صحنه به همین گونه ای باشد که الان در فیلم است و نه شکل قبلی.

و بالاخره این که: به‌گزارش آی‌سینما، عیاری در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تایید کرده که یک نما از صحنه قتل ابتدایی «خانه پدری» حذف شده و چیز دیگری از فیلم سانسور نشده است.

مهران رجبی، شهاب حسینی، مهدی هاشمی، نازنین فراهانی و مینا ساداتی از جمله بازیگران این فیلم هستند که داستان زندگی چند نسل از یک خانواده در یک خانه را بعد از یک قتل ناموسی روایت می‌کند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *