خشن ترین صحنه های رویارویی جوکر و بتمن در کتاب های کمیک

[ad id='39844']

[quote]10 مورد از درگیری جوکر با بتمن در دنیای کمیک[/quote]

 

۱۰- شماره ۴ از کمیک “هالووین طولانی”  
کمیک “هالووین طولانی در کنار” بتمن: سال نخست” بهترین داستانی محسوب میشود که به روایت ماجراهای سالهای آغازین حرفه بروس وین در هیبت بتمن اختصاص دارد. این کمیک هم یکی از منابعی بود که بسیار به کریستوفر نولان در ساخت فیلم های بتمن اش کمک کردبتمن در کنار گوردون و هاروی دنت سعی میکند پرده از راز یک قاتل سریالی بردارد. در شماره ۴ این کمیک  شاهد یکی از مبارزات به یاد ماندنی بین بتمن و جوکر هستیم که روی هواپیمای تک نفره جوکر انجام میشود. تازه بتمن نزدیک بود اونجایی که شنلش در پروانه هواپیما گیر میکنه کشته بشه! ولی در نهایت میتونه جوکر رو شکست بده و هواپیما هم بدون سرنشین در آب سقوط میکنه.  

 

۹- بازی  Injustice: Gods Among Us 
پس از بازی نچسب  Mortal Kombat vs DC Universe  ، شرکت  Warner Brothers Interactive  تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۳ بازی  Injustice: Gods Among Us    را برای   PS3 ،  PS4 ،  Wii U ،  Xbox 360  و  Xbox One  تولید کنه. وارنر  Netherrealm Studios   را استخدام کرد تا اون رو بسازه . در نتیجه بازی ساخته شد که خیلی بهتر از “دی سی  Vs  مورتال کامبت” بود و منتقدین هم از گیم پلی و هم از داستان آن تعریف کردند. داستان بازی به دنیایی موازی ربط داشت که در آن جوکر، کاری میکنه تا سوپرمن لوئیز لین و پسر خودش را بکشه و سپس بمب اتمی منفجر میشه و متروپلیس میلیون ها شهروند خودش رو از دست میده.   بسیاری از قهرمانان دی سی در این دنیا به حکومت توهمی و دیکتاتوری سوپرمن ملحق شده بودند. بتمن یکی از معدود شخصیت های خوب باقی مانده بود. در فصل ۴ از بخش داستانی بازی  بازیباز میتونست کنترل شخصیت جوکر رو به دست بگیره زیرا او هم به دنیایی دیگر رفته و متوجه شد که خلافکاران گاتهام وی را میپرستند! او ضمنا به لطف یک قرص به قدرت فرابشری دست یافت و تونست از نظر توان بدنی با بتمن برابر بشه . نبرد آنها در این بازی نشان میده اگر بتمن و جوکر در یک سطح از توان جسمی باشند چه نبرد وحشیانه و خفنی میتونه بینشون در بگیره. 

 

۸- شماره ۳ از کمیک  Flashpoint: Batman – Knight of Vengeance 

 

سال ۲۰۱۱ دی سی یونیورس کاملا دگرگون شد و شاهد ریبوت جدیدی به نام  New 52  بودیم که همه اش به خاطر “فلش پوینت” بود. ایده اصلی این رویداد که توسط «جف جانز» و «اندی کوبرت» خلق شد، این بود که «بری آلن» به گذشته برمیگرده و اجازه نمیده که «فلش معکوس» مادرش رو بکشه و پدرش هم به قتل متهم بشه. منتهی با این کارش به طور گسترده ای تایم لاین دی سی را شُخم زد! یعنی در این تایم لاین جدید ، گروه “جاستیس لیگ” هرگز تشکیل نشده ، آمازون ها و آتلانتیسی ها با هم در حال جنگ بودند و «توماس وین» بتمن شده بود!  مینی سریز سه قسمتی  Knight of Vengeance  این فرصت را ایجاد کرد تا به طور مفصل تری به نقش بتمن در این دنیا پرداخته بشه. جالبه که به نسخه فلش پوینتی جوکر را هم در آن دیدیم. اما پیچش بزرگ و عجیب آن بود که در این دنیا «مارتا وین» که به خاطر مرگ پسرش دیوانه شده بود، به جوکر تبدیل شده بود! همین پیچش باعث شده بود تا رویارویی بتمن  با جوکرخاص شود و با چاشنی مایه های ج.ن.س.ی

 

۷- شماره ۲۵۱ از کمیک  Batman 
قطعاً در دهه ۷۰ میلادی این نویسنده ای برجسته به نام «دنی اونیل» بود که به همراه طراحی بزرگ به نام «نیل آدامز» به داستان های شوالیه تاریکی جان تازه ای داد. آنها در این شماره نیز یک اثر کلاسیک خلق کرده اند که به “انتقام پنچ گانه جوکر” (Joker’s Five-Way Revenge)  معروف است. در این داستان بار دیگر متوحه میشویم که جوکر یک نیروی توقف ناپذیر از مرگ و تخریب است ولی او کارش را با چنان تعهدی به جزئیات انجام میدهد که باعث میشود داستان هایش برای خواندن خیلی  fun  باشند. نکته جالب اینه که او تقریبا موفق میشود بتمن را شکست دهد ولی تصمیم میگیرد وی را نکشد زیرا نمیخواهد از روی شانس برنده شود !  او در عوض یک نقشه بسیار پیچیده تری را با حضور یک کوسه (!) میچیند که البته طبق برنامه اش پیش نمی رود .  در هر حال در این داستان جوکر ۵ نفر از افراد قدیمی خودش را هدف قرار داده است و این نشون میده که چه ارزش کمی برای جان انسان ها قایل است. در ادامه هم شاهد چالش های جسمی و ذهنی بودیم که  برای بتمن ایجاد میکنه . لازم به ذکره که این داستان کلاسیک در یکی از اپیزودهای سریال “بتمن: مجموعه کارتونی” به نام   The Laughing Fish  ، مورد اقتباس قرار گرفت. 

 

۶- بتمن علیه دراکولا  

 

از سال ۲۰۰۴ شاهد پخش شدن سریال انیمیشنی جدیدی از روی بتمن بودیم به نام  The Batman  که از شبکه  WB  پخش میشد. این انیمیشن بیشتر روی جنبه های اکشن تمرکز میکرد و جایگاه بالایی نزد طرفداران بتمن ندارد. در هر حال، سال ۲۰۰۵ یک انیمیشن بلند ویدئویی براساس این سریال    به نام  Batman vs. Dracula  ساخته شد که نظر شخصی بنده اینه که خیلی جالب و مهیج و باحال بود. در کل در سریال  The Batman  شاهد بودیم که هر یک از دشمنان بتمن صاحب سبک مبارزه خاص خود شده بود. جوکر هم سبک رزمی  Monkey Kung-Fu  بلد بود! بدتر اینکه در “بتمن علیه دراکولا” او به یک خون آشام تبدیل شده و قدرت هایش افزایش هم یافته بود! سکانس مبارزه بتمن با این جوکر در بانک محل نگهداری خون (در حالی که جوکر داره خون مینوشه!!) فوق العاده جذاب و حتی ترسناک از آب در آمد. این جوکر مثل اسپایدرمن میتونست روی در و دیوار بخزد و پرش های سریع و بلندی هم انجام میداد و دمار از روزگار بتمن درآورد! بتمن شانس آورد که بمب سیر با خودش داشت و به همین طریق جوکر را شکست داد. 
۵- شماره ۳ از کمیک “بازگشت شوالیه سیاه پوش” 
چند سال پس از آنکه «فرانک میلر» در کمیک های “دِردویل غوغا به پا کرد و حال و هوایی دارک و نوآر گونه به آنها داد، سراغ بتمن رفت. او سعی کرد با خلق کمیک چهار قسمتی “بازگشت شوالیه سیاه پوش” این شخصیت را کاملا به ریشه های دارک خود برگرداند. این داستان تاثیر زیادی روی بتمن و هم روی صنعت کمیک بوک داشت. به طور مثال تمام ۴ قسمت این کمیک در قالب یک کتاب جمع آوری و به بازار عرضه شد و بدین ترتیب نقش بسیار مهمی در شکل گیری “رمان های گرافیکی” ایفا کرد. این داستان در آینده ای درب و داغان یا اصطلاحا در یک کابوس آباد جریان دارد و در آن بتمن بازنشسته شده ولی بلاخره به عرصه برمیگردد. در هر حال در این کمیک، جوکر پس از سالها غیبت و سکوت به عرصه بازگشت. جوکر همچنین وانمود کرد که از نظر روحی و ذهنی بهبود یافته است تا این فرصت رو پیدا کنه تماشاچیان را در یک استودیوی تلویزیونی مسموم کنه. از اینجا به بعد بود که بتمن دوباره افتاد دنبال او تا شکارش کنه. منتهی فرقش این بود که بتمن دیگر حال و حوصله قبل را نداشت و با یک بترنگ چشم جوکر را درآورد (!) و در یک شهربازی با او درگیر شد . بتمن مصمم بود یک بار برای همیشه جلوی جوکر را بگیرد و باعث شد تا فلح بشه. ولی اینجا بود که فهمید هنوز هم حاضر نیست او را بکشه. اما جوکر که معنی این کار بتمن را متوجه نمیشد در حالی که داشت میخندید گردن خودش را پیچوند و دست به خودکشی زد. کل این داستان چند سال پیش با وفاداری و در دو بخش به صورت انیمیشن مورد اقتباس قرار گرفت.  

 

۴- شماره ۱۷ از سری دوم کمیک های  Batman 
شاید بتوان به جرات ادعا کرد که بهترین عنوانی که با برچسب  New 52    در سال ۲۰۱۱ به دست دی سی منتشر شد، بتمن بود. اسکات اسنایدر به همراه طراحی زبردست به نام گرگ کاپولو واقعا غوغا کردند و سری فوق العاده ای برای بتمن نوشتند. در داستان “مرگ خانواده” شاهد بودیم که جوکر پس از یک سال غیبت به گاتهام برگشت . در واقع بازگشت او با کندن پوست صورت خودش شروع شده بود! جوکر صورت خودش را دوباره به دست آورد و شروع کرد به اینکه به بتمن ثابت کنه نیازی به دستیار و متحد نداره. در واقع از نظر جوکر قهرمانانی مثل نایت وینگ، رابین و بتگرل فقط حواس بتمن را پرت کرده و او را تضعیف میکنند. در ابتدای شماره پایانی این آرک دیدیم که کل خانواده خفاشی توسط جوکر دستگیر شده و دور میز  نشسته اند و جوکر داره بهشون غذا میده! بعدش بتمن خودش را آزاد کرد و همکارانش رو نجات داد و به تعقیب جوکر در غار خودش پرداخت و در نهایت نبردی خونین درگرفت ولی اینجا هم در پایان بتمن تونست یکی از بازی های ذهنی جوکر رو بر علیه خودش بکنه و پیروز بشه. یعنی ادعا کرد که سرانجام تونسته گذشته و هویت جوکر رو شناسایی کنه . جوکر هم که طاقت نداشت اسمش رو کسی مثل بتمن دوباره بر زبان بیاره تعادل خودش رو از دست داد و از آبشار به پایین افتاد. پس بیخود نیست که عشق جوکر به بتمن به تنفر تبدیل شده است! 

 

۳- بتمن: جوک کشنده  
اکثر کارشناسان و هواداران بتمن، این کمیک را  برترین داستانی که جوکر در آن حضور داشته میدانند. این داستان تک قسمتی توسط اسطوره صاحب نام دنیای کمیک یعنی «الن مور» نوشته و «برایان بولاند» هم طراحش بود و تاثیر شگرفتی روی بتمن و دی سی گذاشت. از نظر داستانی ،  The Killing Joke    را بیشتر به خاطر شلیک جوکر به «باربارا گوردون» که منجر به فلج شدن او شد، میشناسند .  اما از این موارد که بگذریم این کمیک برای اولین بار نشان داد که چرا بتمن و جوکر مثل دو روی یک سکه هستند. و از آن موقع بود که رابطه جوکر و بتمن دچار دگرگونی جالبی شد. در مجموع “جوک کشنده” سئوالات مهمی  را  مطرح میکند و سعی دارد به آنها پاسخ بدهد. مثلا اینکه چه تراژدی های وحشتناکی باعث شده تا ذهن و جسم جوکر به دلقک آدم کشی که الان هست تبدیل شود؟ آیا چیز خاصی در وجود جوکر است یا اینکه اگر این تراژدی ها برای هر کسی دیگری هم بیفتد مثل او میشود؟ آیا برای دشمنی بین جوکر و بتمن یک نتیجه نهایی غیر از نابودی هر دوی آنها نیز میتوان متصور بود؟ در هر حال در صفحات پایانی دیدیم که بتمن به تعقیب جوکر میپردازه و باهاش میجنگه تا اینکه جوکر تسلیم میشه. نبردی که بین آنها در میگیره از اونجایی ماندگار شده که بتمن در اوج خشم قرار داره و خواننده با گوشت و پوست خودش شدت ضربات بتمن به جوکر رو حس میکنه. بعدشم برای یک لحظه کوتاه حس کردیم شاید منطق بتمن بتونه بر جنون جوکر غلبه کنه ولی جوکر در نهایت تا آخرش به نقش اصلی خودش وفادار باقی ماند. اینجاست که میفهمیم آنها بیش از آنچه که فکرش را بکنیم به هم شبیه هستند.

 

۲- شوالیه تاریکی 
فیلم “شوالیه تاریکی” نظر کسانی را که ژانر فیلم‌های کمیک‌بوکی را جدی نمی‌گیرند، عوض می‌کند و توقعات تماشاچی را بالا می‌برد زیرا سازندگانش نهایت سعی خود را کرده‌اند تا با جسارتی کم‌نظیر قواعد مرسوم این ژانر را به هم بریزند و به استانداردی جدید دست یابند. اما باید اعتراف کرد که فیلم بخش عمده موفقیت تجاری ـ هنری خود را مدیون «هیث لجر» مرحوم و بازی حیرت‌انگیز وی در نقش جوکر است. در حقیقت، نقش‌آفرینی او آنقدر غافلگیر‌کننده است که شخصیت بتمن را نیز کاملاً تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و آن را آسیب‌پذیر و ملموس تر می‌کند .  در این فیلم جوکر بسان یک نیروی طبیعت به تصویر کشیده شده است که مثل توفانی مخرب به گاتهام اصابت میکند و خرابی به بار می آورد. حتی بتمن با آنهمه گجت و مهارت و ثروت و قدرت  در مقابل او کم می آورد و ما هرگز چنین حضور قدرتمندانه ای از جوکر سراغ نداشته ایم. بسیاری از صحنه های بین جوکر و بتمن در این فیلم هستند که عالی هستند ولی من میخواهم بروم سراغ سکانسی که پلیس شهر گاتهام دارد هاروی دنت را به زندان اسکورت میکند و جوکر و افرادش مداخله میکنند. تعقیب و گریز های این سکانس عالی هستند و اون جایی که بتمن با موتور خودش کامیون جوکر را سرنگون میکنه عالیه. یا اونجایی که بتمن با موتورش میاد که با جوکر شاخ به شاخ بشه و … در نهایت یک پیروزی بزرگ برای قهرمانان گاتهام رقم خورد ولی چه فایده که دوامی نداشت … 

 

۱- انیمیشن “ماورای بتمن: انتقام جوکر” 
“ماورای بتمن: بازگشت جوکر ”  نام یک انیمیشن بلند است که برپایه سریال کارتونی موفق “ماورای بتمن ” (Batman Beyond)  ساخته و در سال ۲۰۰۰ به صورت  DVD  عرضه شد. سبک بصری آینده‌نگرانه‌ این انیمیشن، انیمه‌های پرشور ژاپنی را در ذهن تداعی می‌کرد و صحنه‌های اکشن پی در پی و شلیکی‌اش قلب بیننده را به تپش می‌انداخت. صداپیشگان‌ به رهبری «مارک همیل» در نقش «جوکر» خوش درخشیدند. داستان هم بسیار پخته، عمیق، نفس‌گیر و مناسب برای مخاطبان بزرگ‌سال بود اما نکته‌ مهمی که در هنگام پخش این اثر جنجال فراوانی به پا کرد، لحن بسیار جدی و خشن آن بود که هنوز هم خیلی‌ها را غافلگیر می‌کند. به همین دلیل در حال حاضر دو نسخه از آن در بازار موجود است: یکی کامل و سانسور نشده و دیگری سانسور شده که در آن حتی برخی از دیالوگ‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفته‌اند. در ضمن، به عقیده‌ بسیاری از هواداران، سکانس فلاش بکی که در آن آخرین رویارویی بتمن با جوکر روایت می‌شود، یکی از بهترین سکانس های زنده یا کارتونی است که تاکنون درباره‌ یک شخصیت کمیک‌بوکی ساخته شده .  در این سکانس که در واقع آخرین نبرد بین بتمن و جوکر را روایت میکند، میفهمیم که جوکر، رابین  را گروگان گرفته است و شستشوی مغزی اش داده تا یک جوکر کوچک باشد! دیدن این صحنه بتمن رو واقعا خشمگین میکند و جوری بی رحمانه جوکر را میزند که تا به حال نظیرش را ندیده بودیم! دست آخر هم تیم به جوکر شلیک میکند و او را میکشد. شخصا صحنه ای که تیم دریک میخندد و خنده هایش به گریه تبدیل میشود و بتگرل او را دلداری میدهد برایم واقعا تکان دهنده است و هر بار که آن را میبینم متاثر میشوم … 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *