نقد بررسی سریال کره ای مستر سان شاین Mr. Sunshine

[ad id='39844']

در سال ۱۸۷۱ پسربچه‌ای از شهر چوسان کره جنوبی با کشتی به آمریکا می‌رود و بعد از ۳۰ سال به عنوان یک سرباز آمریکایی دوباره به کره بازمی‌گردد و عاشق دختری اشراف‌زاده که به صورت پنهانی عضو دسته شورشی‌هاست، می‌شود. جوسن در برابر حمله ارتش آمریکا مقاومت می‌کند. یوجین زنده مانده و به آمریکا می‌رود. تحولات جدیدی در چوسان رخ می‌دهد و…

آقای آفتاب به جرات میگم‌شاهکار سال ۲۰۱۸ کره اس.نه؛اگر اجازه بدین نظر شجاعانه تری بدم؛فکر میکنم در بین تمام آثار حماسی و نمادینی که تابحال دیده ام‌ این اثر، بی بدیله.اثریه چنان از احساس سرشار که هیچ اهمیتی نداره مخاطبش اهل کجای این کره خاکی باشه،شکوه انسانیت و وطن پرستی در اون بارها چشمانشو به اشک مینشونه.شاید بتونم از نظر بار حسی، این اثر رو با آثاری مثل شجاع دل یا مصائب مسیح مقایسه کنم اما نمیتونم منکر این مسئله اساسی بشم که روایت آقای آفتاب سرشار از چنان هوش فوق العاده ایه که اونو به پدیده ای به شدت جذاب و نادر تبدیل کرده. اثریه که تاریخ درش یک شخصیته، قانون و قدرت یک شخصیتن و حتی انسانیت و ارزش و اخلاق و میهن هم هر یک شخصیتی مستقل از هم و درعین حال درهم‌تنیده ان.
بی اغراق میگم نویسنده یک شاهکار خلق کرده که بی نظیره و چنان لبریز از احساسه که به یک سوم انتهای روایت که میرسید تقریبا تمام مدت بغض دارید.
در عین حال داستان خیلی هم پیچیده اس.پس بیاین قدم به قدم بازش کنیم.

••• گاه شماری تاریخی روایت:

۱۸۶۴ میلادی:گوجونگ به پادشاهی رسید در حالی که پدرش (ته وونگ اون) به عنوان نائیب السلطنه حکومت می کرد.کسی که در قسمت اول سریال با رابطه سیاسی کره با سایر کشورها‌مخالف بود.

۱۸۶۱-۱۸۶۵میلادی:دوران جنگهای داخلی امریکا در پی لغو قانون برده داری در شمال.سیاهان وارد ارتش امریکا شدن و قدرتی بزرگ و کم توقع برای فتح جهان در اختیار امریکا گذاشتن.

۱۸۶۶ میلادی: لشکر کشی فرانسه به کره شروع شد.
در همین سال یک کشتی امریکایی در نزدیکی پیونگ یانگ به آتش کشیده شد و امریکایی ها بهانه ای بدست آوردن تا برای تامین امنیت کشتی هاشون، در بنادر کره برای خودشون پایگاهی دست و پا کنن.ژاپن قبلا در سال ۱۸۵۳ درپی‌ تهدید ناوگان دریایی امریکا بلافاصله بنادرشو باز کرده بود. همین امر باعث ورود سریع فرهنگ و مظاهر غربی به ژاپن شد.ژاپن از نخستین کشورهای خاور دوره که به اسلحه و توپ جنگی و بعدها کارخانه اسلحه سازی دست پیدا کرد.بیچاره کره!دست کم ۱۳سال از ژاپن عقب بود.حتی با اون آهنگر عضو ارتش درستکار که آشنا میشیم میفهمیم کره کارخانه اسلحه سازی داشته اما کارخانه رو تعطیل کرده!

۱۸۷۱ میلادی: ایالات متحده امریکا به کره لشکر کشید.جنگی که شکارچی جانگ نوجوان درش شرکت داشت و پدرشو در جنگ از دست داد.
کیم هی سونگ در این تاریخ متولد شد.

۱۸۷۶ میلادی:بر طبق معاهده گانگ هوا با امپرالیسم ژاپن ، بنادر کره به طور رسمی گشوده شد.یک سال بعد از تولد اشین؛تلاشهای لی وان ایک خائن(نماد تمام خائنین به میهن)جواب ‌داد.همزمان ژاپن به بهانه کمک به حکومت کره برای سرکوب شورش کشاورزان و برده ها،نیروی نظامی وارد کره کرد.همون ۱۴ ناوگان دریایی ژاپن که در پایان قسمت اول بهش اشاره شد.

۱۸۹۴ میلادی: اولین جنگ چین و ژاپن و تدوین اصلاحات گابو.برگه اصلاحیه گابو که در اواخر قسمت اول به دیوار نصب شد و حاوی قانون لغو برده داری و عدم استخدام کارمندان دولت بود.قوانینی که شروع ژاپنی کردن خاک کره بود.
این تاریخ همزمان با بازگشت گو دونگمه به کره اس.

۱۸۹۵ میلادی:چینی ها استقلال کره رو بر اساس معاهده شیمونوسکی به رسمیت شناختند. ملکه میونگ سونگ توسط آدمکشانی از ژاپن به قتل رسید.ملکه جوان کره که اشین و پدربزرگش بهش اشاره کردن.ژاپنی ها به این دلیل که ملکه طرفدار چین و امریکا بود وارد دربار کره شدن و ملکه رو در قصر خودش تکه تکه کردن!!!

۱۸۹۶ میلادی:پادشاه گوجونگ به سفارت روسیه در سئول فرار کرد.
“کلمات قدرتی ندارن”جمله معروف اشین در اشاره به امپراطور و نامه های فراوانیه که طی مدت پناه گرفتنش در سفارت روسیه برای قدرتهای مطرح اون زمان جهان نوشت بی اونکه نتیجه ای بگیره.

آغار امپراطوری کره:
۱۸۹۷ میلادی:پادشاه گوجونگ بعد از یک سال پناهندگی در سفارت روسیه به قصرش بازگشت.

۱۹۰۳میلادی:یوجین وارد کره شد.به روایت داستان، ترور و مبارزات مسلحانه اشین از این تاریخ آغاز شد.

۱۹۰۵میلادی: معاهده ژاپن و کره امضا شد و کره تحت الحمایه امپرالیسم ژاپن شد.معاهده ای که ۵ خائنِ به حکومت و ملت که اتفاقا وزرای کابینه بودن به کره تحمیل کردن.

۱۹۰۷ میلادی:ماموریت فرستادگان سری در لاهه انجام شد.همین فرستادگان بودن که در قسمتهای انتهایی بهشون اشاره شد و ماجراشون دست آویز ژاپن و وزرای خائن برای برکناری امپراطور شد.امپراطور به نفع پسرش سانجونگ حکومت را تفویض کرد.

۱۹۰۹ میلادی:ایتو هیروبومی (ژنرال مقیم ژاپن در کره که در سریال بعد از مرگ تاکاشی موری وارد هانسونگ شد؛ همون مرد که دو خال در صورت داشت)توسط یک فعال استقلال کره ای به نام آن جونگ وو به قتل رسید.این مرد رو دیدیم.کسی که به وقت آزادی یوجین،اونو در نیویورک دید. اخبار کره رو بهش داد و از امید پیروزی گفت.این مرد شخصیت برجسته ای در تاریخ مبارزات کره اس.ایشون همون کسیه که بعد از تحصیل در امریکا برمیگرده و دولت در تبعید کره رو در شانگهای تشکیل میده.انجمن کره جوان که در سریال ماشین تحریر شیکاگو بهش اشاره شد و کارش مبارزه مسلحانه و ترور ژاپنی ها و کره ای های خائن بود به دست این آقا تاسیس شد.بسیاری از فعالیت های انقلابی به دست ایشون سازماندهی شد نهایتا هم به دلیل بارها زندانی شدن و بیماری و آسیبهای جسمی شدید، در راه آزادی میهن کشته شد.

۱۹۱۰ میلادی:امضای قرارداد بین ژاپن و کره در سال ۱۹۱۰ باعث شد که امپراطوری کره ضمیمه امپریالیسم ژاپن شود.کره به طور کامل اشغال نظامی شد.امپراطور برکنار شد و کره در عمل تمام شد.

۱۹۱۹ میلادی:جنبش اول مارس.علت این جنبش مرگ ناگهانی و راز آلود امپراطور گوجونگ بود که استقلال کره را اعلام کرده بود.

۱۹۳۸ میلادی:ژاپن سیاست سوشی کامی (تغییر اسامی کره ای به فرم ژاپنی)را شروع  کرد.توی سریال ماشین تحریر شیکاگو یادتونه ماشین تحریری که حروف کره ای داشت چه متاع نایابی بود؟ژاپن تا اون حد پیش رفت.

۱۹۴۵ میلادی:امپراطوری ژاپن که در جنگ،هم به دلیل عقاید ناسیونالیستی افراطیش و هم به دلیل دشمنیش با روسیه و امریکا به طرفداری از آلمان نازی برخاسته بود پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، تسلیم نیروهای متحد شد و کره مستقل شد.ژاپن مجبور شد نیروهاشو عقب بکشه و کره رو رها کنه.اما در مدتی که کره رو اشغال کرده بود کره به لحاظ سیاسی و ایدئولوژیکی دوپاره شده بود.در شمال تحت تاثیر شوروی و جمهوری خلق چین،کمونیستها پا گرفته بودن و مبارزین شمالی مشی و منشی متفاوت از مبارزین جنوبی داشتن.مشکل وقتی پیش اومد که شوروی و امریکا به این بهانه که کره به دلیل سالها اشغال، آداب دموکراسی رو نمیدونه از شمال و جنوب خاک این کشور رو اشغال کردن.سال ۱۹۴۸ کره در مرز مدار ۳۸ درجه به دوپاره تقسیم شد.قرار بود رفراندومی برای تعیین یک حاکم برای کل کره برگذار بشه اما شوروی بازی رو برهم زد و با جانبداری از حاکم کومونیست شمال،مانع از برگذاری رفراندوم شد.به دلیل شرایط حاکم در جنگ سرد،امریکا هم مقابله به مثل کرد و به پشتیبانی از حاکم جنوب برخاست و این شد عامل جدایی دو کره.در سال ۱۹۵۰ کره شمالی به کره جنوبی حمله کرد.دخالت چین به دفاع از کره شمالی و دخالت امریکا و سازمان ملل به دفاع از کره جنوبی جنگ رو بدون داشتن پیروزِ قطعی سه سال به درازا کشوند.نهایتا پیمان آتش بس بین دوکشور امضا شد بدون اینکه هرگز صلح نامه ای امضا کنن.البته که ترس دو کشورِ هموطن از هم، به نفع چین و امریکا بود و هست و خواهد بود.
به روایت مستندات تاریخی ژاپن یکی از خونریزترین و بی اخلاق ترین کشورها به وقت اشغاله.آثار جنایاتی که ژاپن در طی مدت اشغال کره به ثبت رسونده هرگز در حق تاریخ کره تکرار نشده.بعضی از این جنایتها هنوز آثار زنده ای دارن به نام‌زنان آسایشگر که به اعتراف خود ژاپنی ها، داستانیه که برای ژاپن در جهان آبرویی به جا نذاشته.از طرفی ژاپن درصدد بود طی مدت ۴۰سال اشغال کره انتقام ۶۵ سال اشغال کشور خودش رو به وحشیانه ترین شکل ممکنه بگیره ولذا از هیچ جنایتی فروگذار نکرد.
هرچند که امریکا هم کشوریه که به وقت احتیاج،اگر پای منافع خودش وسط نباشه کاملا بی تفاوته.از طرفی سیاستش به شدت روباه صفتانه اس: نرم سخن بگو اما همواره چماقی با خودت داشته باش تا جهان رو فتح کنی.۳۰۰تن رو کشتن برای قدرتنمایی و ۲۰تن رو آزاد کردن در ظاهر بخاطر دموکراسی و در باطن چون اون ۲۰اسیر زحمت داشتن و منفعتی نداشتن!
در نظر کره،روسیه یک خائنه.فرانسه یک دزد و خائنه و انگلستان،این استعمارگر پیر،جز به بهره کشی از جهان فکر نمیکنه بنابراین با هرخائنی دست دوستی میده چون خائنین همیشه چیزی برای فروختن دارن.
فضای هتل گلوری،فضایی بی نظیر در نشون دادن ذات کشورهای استعمارگر اون دوره اس.همه سرگرم قمارن.قمار بر سر همه چیز در جهانی رو به فروپاشی به امید به دست آوردن سود بیشتر از این جسم نیمه جان که کره باشه!
اما نفرتی که در قلب هر کره ای نسبت به ژاپن هست(شمالی و جنوبی هم نداره)نسبت به هیچ‌کشور دیگری نیست.عناوین زنان آسایشگر،جنگ ژاپن و کره،جنگ چین و ژاپن، جنایات جنگی ژاپن و حتی تاریخ شوگون سالاری رو سرچ کنید تا با این روی ژاپنی ها آشنا بشید.

[ad id='39844']

5 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی سریال کره ای مستر سان شاین Mr. Sunshine»

  1. مستر سانشاین شاهکار فیلم برداری و جلوه های بصری و اهنگ متن بود
    واقعا درک نمیکنم این دوستانی که ایراد میگیرن
    هدفشون چیه ولی اگر فیلم بین حرفه ای باشید متوجه ی سنگینی فیلم نامه و مفهوم عمیقش میشید

  2. واقعا مستر سان شاین سریال مسخره ایه ۲۴قسمت یک ساعت و خورده ای فقط جنگ و خونریزی میبینی آخرشم همه میمیرن .لعنت به کارگردان توهمیش

  3. واقعا مستر سان شاین سریال مسخره ایه ۲۴قسمت یک ساعت و خورده ای فقط جنگ و خونریزی میبینی آخرشم همه میمیرن .لعنت به کارگردان توهمیش

  4. سلام دوستان
    کاری ندارم که نه منبع رو ذکر کردین و نه نام نویسنده رو؛ ولی کاش حداقل متن رو کامل کپی میکردین.این نصف متن اصلی هم نیست.
    باعث تاسف بود واقعا…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *