برترین قهرمانان زن هالیوود

[ad id='39844']

 

گل گدوت و بازیگران زن دیگر فیلم واندر وومن (۲۰۱۷) Wonder Woman

۷۶ سال از خلق شخصیت دیانا اهل تمیسکیرا Themyscira که به نام واندر وومن مشهور است، توسط ویلیام مولتون مارستون William Moulton Marston، می‌گذرد. ویژگی‌های خارق‌العاده این شخصیت، زیبایی و صلح‌طلبی و قابلیت پیروزی در هر نبردی، در اولین حضور او در سینما، به چشم آمد. فیلم بیشتر مانند نسخه مدرن شده داستان‌های افسانه‌ایست تا یک فیلم اکشن. بااین‌حال، اثری مهم در تاریخ قهرمان‌های زن فیلم‌های اکشن به‌حساب می‌آید. گل گدوت، مانند شخصیت خود در فیلم، نترس، قوی و کنجکاو است. روشنایی درون اوست که حتی به صحنه‌های تاریک فیلم، شادابی و گرما می‌آورد. شخصیت‌های زن متفاوتی در این فیلم حضور دارند، از آنتیوب نترس، با بازی رابین رایت Robin Wright تا آرتمیس قوی، با بازی بوکسر موفق، آن ولف Ann Wolfe. اکثر شخصیت‌های آمازون که در صحنه‌های آغازین فیلم به واندر وومن تکنیک مبارزه را یاد می‌دهند، بالای ۴۰ سال دارند و برخی از آن‌ها نیز رنگین‌پوست هستند. به نظر من با توجه به قابلیت‌های مختلف و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام، کمپانی دی‌سی و وارنر برادرز DC/Warner Bros باید ساخت فیلمی در مورد این شخصیت‌ها را نیز در نظر داشته باشد. امیدوارم فیلم‌سازان نیز با این نظر موافق باشند.

 

۱۰- شارلیز ترون، مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵) Mad Max: Fury Road

بازی شارلیز ترون در نقش فیوریسا Furiosa، به خاطر ویژگی‌های فمینیستی، هوشمندی و خشونتی بدون زیبایی‌های ظاهری مرسوم برای جذب مردان، موردتوجه بیننده‌ها قرار گرفت. او ستوانیست که زنان را از بردگی و آزار نجات می‌دهد، زنی‌ست که در تلاش برای حفظ جان عزیزانش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و برای رسیدن به هدفش هر کاری می‌کند. بازی قوی ترون در نقش فیوریسا، با ویژگی‌های فمینیستی و بدون نیاز به یک شخصیت مرد، تحولی در ژانر اکشن به شمار می‌آید.

 

۹- آنجلینا جولی، توم ریدر (۲۰۰۱) Tomb Raider و تحت تعقیب (۲۰۰۸) Wanted

نمی‌توان از قهرمان‌های زن فیلم‌های اکشن مدرن صحبت کرد و اسمی از آنجلینا جولی نیاورد. او جذاب، نترس و سرگرم‌کننده بود و بارها ثابت کرد که بازیگران زن نیز می‌توانند حرفه خود را از فیلم‌های اکشن شروع کنند. زنان زیادی راه او را در پیش گرفتند، مانند دیسی ریدلی Daisy Ridley با «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» Star Wars: A Force Awakens، جنیفر لارنس Jennifer Lawrence با سه‌گانه «عطش مبارزه» The Hunger Games و چارلیز ترون در «بلوند اتمی» که انقلابی دوباره برای زنان قهرمان بود. فیلم‌های اکشنی که جولی در آن بازی کرد عالی نبودند، اما باعث دیده شدن بازی جذاب و دیدنی او شدند، بازی‌هایی که برای دیدنش بر روی پرده سینما دل‌تنگ هستیم.

 

۸- جینا کارانو، بی‌استفاده (۲۰۱۱) Haywire

بازی جینا کارانو نیست که باعث قرار گرفتن او در این لیست شده است، بلکه ویژگی‌های فیزیکی شخصیت او، مالوری کین Mallory Kane، است که در ذهن مانده است. «بی‌استفاده» ساخته استیون سودربرگ Steven Soderbergh فیلمی قوی‌ نیست، اما نمایش تأثیرات فیزیکی و روانی این خشونت‌ها بر روی شخصیت اصلی آن است که قابل‌توجه است. در فیلم‌های این‌چنینی در این ژانر، مانند شخصیت شارلیز ترون Charlize Theron در «بلوند اتمی» Atomic blonde، نمایش تأثیرات فیزیکی و روانی شخصیت‌ها به‌اندازه صحنه‌های اکشن فیلم اهمیت دارند.

 

۷- شخصیت‌های زن فیلم‌های بیل را بکش ۱ و ۲ (۲۰۰۳، ۲۰۰۴) Kill Bill

احساسات مختلفی نسبت به فیلم‌های «بیل را بکش» دارم، اما این فیلم‌ها باعث شروع موفقیت خیلی از بازیگرانش، ازجمله اوما تورمن Uma Thurman، شدند. بئاتریکس کیدو Beatrix Kiddo که به نام عروس معروف بود، به دنبال گرفتن انتقام از کسانیست که مسئول قتل‌عامی بودند که باعث به کما رفتن او شد. بازی تورمن واقعاً دیدنی است، اما دلیلی که من «بیل را بکش» را به لیست اضافه کردم، به خاطر بازیگران زن دیگری است که در فیلم حضور دارند، مخصوصاً ویویکا ای فاکس Vivica A. Fox و لوسی لیو که هرکدام با توجه به پیشینه‌شان ویژگی‌های خاصی از شخصیت‌های بسیار جالب و نترس را به نمایش گذاشتند. شخصیت‌هایی که گاهی دلم می‌‌خواست پررنگ‌تر از شخصیت عروس اما تورمن باشند.

 

۶- میشل رودریگز، مجموعه فیلم‌های سریع و خشمگین Fast and Furious

سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» نماینده خوبی برای فیلم‌های اکشن پرزرق‌وبرق است که بدون تظاهر به چیزی محتوای این مدل از فیلم‌ها را در بر می‌گیرند. یکی از نکات مثبت آن، شخصیت لتی Letty با بازی میشل رودریگز، شخصیتی معقول در دنیای شلوغ فیلم است که باعث می‌شود بسیار موردتوجه قرار گیرد. خیلی راحت درگیر صحنه‌های فیزیک ال می‌شود مشت می‌زند و مشت می‌خورد. حضور رودریگز در نقش بازیگر فیلم اکشن، کمبود و توانایی حضور بازیگران زن رنگین‌پوست در نقش‌های جالب و سرگرم‌کننده مخصوصاً در فیلم‌های اکشن را، یادآور می‌شود.

 

۵- میلا یوویچ، عنصر پنجم (۱۹۹۷) The Fifth Element

این‌که یک بازیگر حد توانایی‌های خود را بداند، مهم است. میلا یوویچ (مدل سابق) که به بازیگری رو آورده، مسلماً از این موضوع آگاه است و در فیلم «عنصر پنجم» ساخته لوک بسون Luc Besson توانایی‌های خود را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است. «عنصر پنجم» با داستانی پیچیده و صحنه‌های دیدنی و لباس‌های فوق‌العاده، فیلم جالبی است، اما وقتی به فیلم فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن می‌آید شخصیت یوویچ است. شخصیت او ویژگی‌های عجیبی دارد اما یوویچ با بازی خود او را به شخصیتی دیدنی تبدیل کرده است. پس از موفقیت در این فیلم، حضور او در سری فیلم‌های «رزیدنت ایول» Resident Evil اصلاً باعث تعجب نیست.

۴- اسکارلت یوهانسن، کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (۲۰۱۴) Captain America: Winter Soldier و باقی شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول Marvel Cinematic Universe

هیچ شخصیتی به‌خوبی بیوه سیاه Black Widow، ناتاشا رومناف Natasha Romanoff با بازی اسکارلت یوهانسن، جایگاه متناقض زنان در ژانر ابرقهرمانی را نشان نمی‌دهد. در این فیلم بیشتر از این‌که به شخصیت جاسوسی او پرداخته شود، توجه به دوستی او با کاپیتان آمریکا، کریس اوانز Chris Evans، معطوف شده است، اما این حقیقت از جذابیت شخصیت او کم نمی‌کند. یوهانسن با شوخ‌طبعی و بازی عالی خود نکات ارزشمندی به این شخصیت اضافه کرده است.

 

۳- پم گریر Foxy Brown ۱۹۷۴

تأثیر موفقیت پام گریر به‌عنوان قهرمان زن سیاه‌پوست در موفقیت قهرمان‌های زن رنگین‌پوست بعد از او، مخصوصاً زویی سالدانا Zoe Saldana، مشهود است. گریر جذاب، سرسخت و باهوش بود. تراجی پی. هنسون Taraji P.Henson در نقش قاتلی مشهور در فیلم Proud Mary، کلی مری ترن Kelly Marie Tran در «جنگ ستارگان: آخرین جدای» Star Wars: The Last Jedi و بازیگران زن «بلک پنتر» Black Panther، نشان می‌دهند که اکنون زنان رنگین‌پوست نیز مانند بازیگران زن سفید‌پوست، امکان دیده شدن و موفقیت را دارند. به نظرم گریر از این‌که شروع‌کننده این راه بوده، باید به خود افتخار کند.

 

۲- لیندا همیلتون، نابودگر ۲: روز داوری (۱۹۹۱) Terminator ۲: Judgment Day

وقتی به‌ظاهر قهرمان‌های زن دقت کنیم، می‌بینم که اکثر آ‌ن‌ها لاغراندام و در بعضی موارد شبیه مدل‌ها هستند که برای خیلی از شخصیت‌هایی که دارای قدرت‌های فوق‌العاده و مانند الهه‌ها هستند، منطقی است؛ اما درعین‌حال نبود قهرمان‌هایی با ظاهرهای مختلف، باعث می‌شود که این زنان نتوانند نماینده تمام اقشار زنان جامعه باشند؛ اما ظاهر سارا کانر Sarah Connor در «ترمیناتور ۲: روز داوری»، از کار فیزیکی زیادی که برای زنده ماندن خود و پسرش مجبور به انجام آن است، خبر می‌دهد که این نکته نشان‌دهنده قدرت و شجاعت این شخصیت است.

 

۱- سیگورنی ویور، بیگانه‌ها (۱۹۸۶) Aliens

صحبت در مورد قهرمانان زن فیلم‌، بدون گفتن نام ستوان الن ریپلی Ellen Ripley با بازی سیگورنی ویور، معنا ندارد. با این‌که ریپلی در فیلم «بیگانه» سال ۱۹۷۹، فقط درگیر موجودات ترسناک بود، اما در فیلم بعدی این مجموعه، در سال ۱۹۸۶، این شخصیت وارد قلمروی جدیدی شد. نمی‌توان تأثیر ریپلی را نادیده گرفت. این شخصیت با زیرکی و غریزه قوی زنده ‌ماندنش، به منبع الهامی برای فیلم‌سازان نسل‌های بعد تبدیل‌شده است. نکته‌ای که باعث متمایز شدن ریپلی از باقی قهرمان‌هایی که بعد از او نیز آمدند، می‌شود، عادی بودن اوست. ریپلی قهرمانی با قدرت‌های فوق‌العاده و تمرین‌های حرفه‌ای نیست، او یک زن عادیست که به‌ناچار وارد موقعیت غیرعادی شده‌ است. ما به قهرمان‌های بیشتری شبیه ریپلی نیاز داریم، کسانی که قدرتشان نه از تمرینات زیاد و یا ویژگی فوق‌العاده‌، بلکه از غریزه‌های درونی‌ای است که نه آدم فضایی‌ها و نه سازمان‌های قدرتمند نمی‌توانند آن را از بین ببرند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *