نقد بررسی فیلم لایو اکشن Lady and the Tramp در شبکه استریم دیزنی پلاس

[ad id='39844']

[quote]فیلم لایو اکشن Lady and the Tramp که بازسازی انمیشن کلاسیک بانو و ولگرد محسوب می شود به عنوان اولین محتوهای اورجینال در شبکه استریم دیزنی پلاس منتشر شده است[/quote]

 

والت دیزنی سردمدار و غول خیلی از زیرشاخه‌های مدیای تصویری در دنیاست ولی واقعیت اینجاست در سالهای اخیر از دنیای شبکه‌های اینترنتی تصویری نظیر نت‌فلیکس عقب مانده بود. دیزنی بعد از مدتها برنامه‌ریزی و تلاش شبکه دیزنی پلاس را برای رقابت با نت‌فلیکس و آمازون راه‌اندازی کرد و برای اینکه این شبکه را تبدیل به یک عنوان خیلی مهم در حوزه خود کند برنامه‌های متعددی برایش در نظر گرفت؛ از جمله ساخت یک سری پروژه اختصاصی شبکه دیزنی پلاس که بازسازی انیمیشن «بانو و سگ ولگرد» یکی از اولین پروژه‌ها بود.

احتمالا در عالم سینما با فیلم‌های بازسازی انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی چندین بار رو به رو شده‌اید، بعید است که فیلم‌های شیرشاه، دیو و دلبر، علاعِدین و… را ندیده باشید و یا لااقل اسم آنها به گوشتان نخورده باشد. والت دیزنی چند سالی است که رو به بازسازی انیمیشن‌های کلاسیک خود آورده و این سلسله آثار با وجود برخی انتقاداتی که نسبت به آن می‌شود، معمولا در گیشه فروش عالی عمل می‌کنند. بازسازی انیمیشن‌های کلاسیک والت‌دیزنی تبدیل به یک فرمول عموما موفق در رویه اخیر این کمپانی قصه‌گوی آمریکایی شده و دیزنی بازسازی بانو و سگ ولگرد را به شبکه دیزنی پلاس خود سپرده تا بتواند مخاطبینی را در همین شروع کار شبکه، به سمت خود جذب کند.

انیمیشن بانو و سگ ولگرد در سال ۱۹۵۵ ساخته شد و جزو اولین آثار این کمپانی بود که بر اساس یک قصه فولکلوریک معروف و یا یک کتاب کودکان ساخته نشده بود، بانو و سگ ولگرد بر اساس داستان کوتاهی از یک روزنامه نگار به اسم وارد گرین ساخته شد؛ فردی که کارنامه چندان درخشانی در آثارش ندارد و قصه Happy Dan, the Cynical Dog او شانس این را آورد که توسط دیزنی به انیمیشنی جاودان تبدیل شود. محبوبیت این انیمیشن و فروش خوب آن باعث شد که وارد گرین در طی سال‌های آینده یک سری کمیک استریپ به اسم Scamp هم خلق کند که داستان فرزند بانو و سگ ولگرد را روایت کند؛ کمیک‌ استریپ‌هایی که چند ده سال بعد از انتشار دستمایه ساخت یک دنباله ویدئویی انیمیشنی به نام Lady and the Tramp II: Scamp’s Adventure شدند.

حال که نگاهی کوتاه به تاریخچه این انیمیشن داشتیم باید به نسخه بازسازی شده ۲۰۱۹ هم بپردازیم؛ نسخه‌ای که چندی پیش در شبکه دیزنی پلاس پخش شد و تقریبا همان فرمول موفق بازسازی‌های دیزنی را تکرار کرده است. در واقع والت دیزنی در بازسازی آثار انیمیشن کلاسیک خود چندین مسیر مختلف را طی کرد تا به این فرمول واحد برسد و با توجه به رگ مخاطبین خود، به نظر می‌رسد که تصمیم گرفته در همین مسیر باقی بماند؛ اما منظورمان دقیقا کدام مسیر است؟

آثار بازسازی شده‌ای که تغییرات عمده‌ای نسبت به اثر اصلی و کلاسیک خود داشتند (مانند دامبو یا اژدهای پیت) بخت و اقبال کمتری در برابر گیشه داشتند و به نوعی تبدیل به شکست شدند؛ از آنسو آثاری که تقریبا مو به مو و واو به واو آثار کلاسیک ساخته شده، توانستند در گیشه بترکانند و در نتیجه مدیران دیزنی عطای خلاقیت را به لقای خود بخشیدند و آثار بازسازی شده را تقریبا یک فیلم کپی پیست پیاده‌سازی می‌کنند.

فیلم بانو و سگ ولگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست و صرفا تغییرات ریزی در آن به چشم می‌خورد که کمی تا قسمتی فیلم را امروزی‌تر می‌کند و مدت زمان کوتاه انیمیشن را نیز طولانی‌تر و مناسب یک اثر سینمایی می‌سازد. بانو و سگ ولگرد داستان یک سگ ماده اشرافی به نام «بانو» است که در نازپروردگی بزرگ می‌شود تا زمانی که خانواده مالک او یک بچه به دنیا می‌آورند و توجه‌شان معطوف به نوزاد تازه به دنیا آمده می‌شود. «بانو» در این میان با سگی ولگرد و بدون نام آشنا می‌شود و پس از اینکه رفتار بی‌توجهی خانواده‌ مالکش را می‌بیند، با سگ ولگرد راهی خیابان‌ها می‌شود تا به قول ولگرد؛ بتواند آزاد و رها زندگی کند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *