برترین رژیم های غذایی برای لاغری سریع

[ad id='39844']

[quote]شما نمی‌توانید کاری را که از آن متنفرید مدت زیادی ادامه دهید. جنگیدن با خودتان و نیازهای‌تان هیچ فایده‌ای ندارد، مثلا وقتی به خواب نیاز دارید باید بخوابید، چون مدت زیادی نمی‌توانید در برابر این نیازتان مقاومت کنید. رژیم غذایی شما باید شامل غذا‌هایی که دوست دارید هم باشد.[/quote]

 

 

روزه داری متناوب برای لاغری

روزه داری متناوب یک شیوه‌ی تغذیه‌ای است که شامل دوره‌هایی از خوردن و نخوردن می‌شود. روزه داری متناوب انواع گوناگونی دارد، از جمله متد ۱۶:۸ یا هشت به ۱۶ که در آن می‌توانید هشت ساعت در روز غذا بخورید و ۱۶ ساعت چیزی نخورید. متد ۵:۲ نیز به شما می‌گوید باید دو روز در هفته، دریافت کالری روزانه‌تان را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری محدود کنید.

رژیم‌های گیاهخواری برای لاغری

رژیم‌های گیاهخواری نیز می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند. گیاهخواری (وجترین) و وگان، دو نوع از متداول‌ترین رژیم‌های گیاهخواری هستند که استفاده از محصولات حیوانی را به دلیل سلامتی، منع سوء استفاده از حیوانات و … مجاز نمی‌دانند. اما رژیم‌های گیاهخواری منعطف‌تری نیز وجود دارند، مثلا فلکسترین که رژیمی گیاهی است، اما خوردن محصولات حیوانی در حد متعادل را مجاز می‌داند. همان طور که گفتیم گیاهخواری انواع زیادی دارد، اما بیشتر آن‌ها شامل حذف تمام گوشت‌ها می‌شوند. در برخی از رژیم‌های گیاهخواری محصولات لبنی و تخم مرغ نیز منع شده است.

رژیم وگان شرایط سخت‌تری دارد و تمام محصولات حیوانی در آن ممنوع است، مانند لبنیات، ژلاتین، عسل، پروتئین وی، پروتئین کازئین و آلبومین. در رژیم فلکسترین، ممنوعه‌های واضحی وجود ندارد، زیرا بیشتر یک تغییر در سبک زندگی است تا یک رژیم غذایی. در رژیم فلکسترین، بیشترین تمرکز روی میوه و سبزی و حبوبات و غلات کامل است، اما مصرف پروتئین‌های حیوانی نیز تا حدی مجاز است. بسیاری از گروه‌های غذایی که محدود شده‌اند، پُر کالری‌اند؛ بنابراین محدودیت در مصرف آنها، به کاهش وزن کمک می‌کند.

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات برای لاغری

رژیم‌های کم کربوهیدرات، جزو معروف‌ترین رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن هستند. نمونه‌هایی از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات شامل رژیم آتکین، رژیم کتوژنیک و رژیم کم کربوهیدرات- پُرچربی (LCHF) می‌شوند. برخی از انواع رژیم‌های کم کربوهیدرات، مصرف کربوهیدرات را به شدت محدود می‌کنند. مثلا رژیم‌های کتوژنیک یا کتو، مصرف کربوهیدرات را تنها تا ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی روزانه مجاز می‌دانند.

رژیم‌های کم کربوهیدرات، مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود و در عوض پروتئین‌ها و چربی‌ها را جایگزین می‌کنند. رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولا شامل پروتئین‌های بیشتری نسبت به رژیم‌های غذایی کم چربی می‌شوند که یک امتیاز محسوب می‌شود، زیرا پروتئین به کاهش اشتها، افزایش سوخت و ساز و حفظ توده‌ی عضلانی کمک می‌کند.

در رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک، بدن‌تان برای تامین انرژی، شروع به استفاده از اسید‌های چرب به جای کربوهیدرات می‌کند. این پروسه، کتون زدگی نام دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و نسبت به رژیم‌های کلاسیک کم چربی، موثرترند. ضمنا، رژیم‌های کم کربوهیدرات، در سوزاندن چربی‌های مضر شکمی، نسبتا موثرتر از بقیه روش‌ها عمل می‌کنند.

رژیم پالئو برای لاغری

رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی، تقلیدی از غذا‌هایی است که اجداد غارنشین ما می‌خوردند. رژیم پالئو بر اساس این باور شکل گرفته که بیماری‌های مدرن ناشی از رژیم‌های غذایی غربی هستند و طرفداران آن عقیده دارند بدن ما برای پردازش حبوبات و غلات و لبنیات تکامل نیافته است. طرفداران رژیم پالئو، غذا‌های طبیعی، میوه و سبزی، گوشت‌های کم چرب، مغز‌ها و دانه‌ها را مصرف می‌کنند. در این رژیم غذایی، مصرف غذا‌های فرآوری شده، غلات، قند و لبنیات محدود شده، اما برخی از انواع آزادتر رژیم پالئو مصرف لبنیاتی مانند پنیر را مجاز می‌دانند.

مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که رژیم پالئو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و از چربی‌های مضر شکمی بکاهد. ضمنا طبق یافته‌ها، رژیم پالئو می‌تواند سیر کننده‌تر از رژیم‌هایی مانند رژیم مدیترانه‌ای و رژیم کم چربی باشد. دلیل این تفاوت نیز، پروتئین بالای آن است.

رژیم‌های غذایی کم چربی برای لاغری

رژیم‌های غذایی کم چربی مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات، دهه‌هاست متداول‌اند. به طور کلی، یک رژیم غذایی کم چربی شامل محدودیت‌هایی در دریافت چربی می‌شود و شما مجاز هستید تنها ۳۰ درصد از کالری روزانه‌تان را از چربی‌ها بگیرید. برخی از رژیم‌های بسیار بسیار کم چربی، میزان مجاز مصرف چربی را کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه می‌دانند.

رژیم‌های کم چربی، مصرف چربی را محدود می‌کنند، زیرا یک گرم چربی در مقایسه با یک گرم از دو درشت مغذی دیگر یعنی پروتئین و کربوهیدرات، دو برابر کالری دارد. رژیم‌های بسیار کم چربی اجازه می‌دهند تنها ۱۰ درصد از کالری مورد نیاز روزانه‌ی خود را از چربی‌ها، ۸۰ درصد از کربوهیدرات‌ها و ۱۰ درصد از کالری روزانه‌تان را از پروتئین‌ها بگیرید. رژیم‌های کم چربی به این دلیل که مصرف کالری را محدود می‌کنند می‌تواند سبب کاهش وزن شوند. رژیم‌های کم چربی، خصوصا برای افراد چاق با موفقیت بیشتری همراهند.

رژیم غذایی DASH برای لاغری

رژیم غذایی DASH که در واقع رژیمی برای کاهش فشار خون بالاست، برنامه‌ای غذایی است که برای درمان یا پیشگیری از فشار خون بالا ارائه شده است. این رژیم غذایی بر خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی، غلات کامل و گوشت‌های کم چربی تاکید داشته و نمک و گوشت قرمز و قند افزوده در آن بسیار محدود شده است. هر چند رژیم غذایی DASH یک رژیم لاغری نیست، اما خیلی از افراد با کمک آن می‌توانند وزن کم کنند.

رژیم DASH توصیه می‌کند مقدار خاصی از گروه‌های متفاوت غذایی مصرف کنید. مقدار هر ماده‌ی غذایی که مجاز به خوردن آن هستید، بستگی به کالری دریافتی روزانه‌تان دارد. مثلا یک فرد معمولی که تحت رژیم DASH است باید روزانه پنج وعده سبزیجات، پنج وعده میوه، هفت وعده کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات کامل، دو وعده محصولات لبنی کم چرب و دو وعده یا کمتر گوشت کم چربی مصرف کند. ضمنا در این رژیم غذایی شما اجازه دارید در هفته دو تا سه بار، انواعی از مغز‌ها و دانه‌ها مصرف کنید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *