بهترین عمل های جراحی لاغری سریع

[ad id='39844']

 

عمل اسلیو معده 

جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های جراحی لاغری و درمان چاقی بیش از حد است که در آن، شکل و اندازه‌ی معده از یک توپ فوتبال به یک موز تغییر می‌یابد. عمل اسلیو شامل حذف قسمت بالایی معده به نام فوندوس (Fundus) می‌شود که هورمون گرلین در آنجا تولید و ترشح می‌گردد. این هورمون، کنترل کننده‌ی اشتهاست و علامت گرسنگی را به مغز می‌فرستد. اگرچه %۸۰-۷۵ ظرفیت معده طی جراحی اسلیو حذف شده و فقط یک لوله‌ی باریک باقی می‌ماند، اما قسمت اعظم ساختار آناتومیک طبیعی معده و اتصالات آن از جمله آنتروم (Antrum) و پیلور (Pylorus بخشی از معده که آن را به دوازدهه وصل می‌کند) همراه با تحریک عصب واگ حفظ می‌شوند و در نتیجه، اختلالی در هضم و جذب غذا ایجاد نمی‌شود.

مزایای عمل اسلیو معده

  • محدود شدن میزان غذای مصرفی
  • سیر شدن سریع و سیر ماندن طولانی مدت
  • شروع کاهش وزن بلافاصله پس از عمل جراحی
  • کاهش سریع‌تر وزن نسبت به دیگر روش‌های جراحی لاغری
  • کاهش به طور متوسط ۵۰%-۳۰ از وزن
  • عدم تغییر در عملکرد معده به دلیل عدم تغییر در آناتومی گوارشی
  • برخلاف روش حلقه گذاری معده، در این روش روده سالم باقی می‌ماند و در نتیجه، غذا بطور طبیعی هضم و جذب می‌شود
  • بعد از جراحی اسلیو معده می‌توان جراحی‌های بای پس معده و سوئیچ دوازده را برای کاهش بیشتر وزن انجام داد.
  • برخلاف روش باندینگ یا روش‌های دیگر، جسم خارجی در بدن قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین، امکان حساسیت به مواد خارجی وجود ندارد.

معایب عمل اسلیو معده

  • ممکن است مو‌های شما به دلیل کاهش وزن سریع نازک شوند که این حالت موقتی است
  • احتمال به وجود آمدن سنگ‌های صفراوی به دلیل کاهش سریع وزن؛ موارد اینچنینی بسیار نادر هستند
  • از دست دادن قسمتی از معده برای همیشه
  • حالت تهوع و استفراغ در روز‌های اول پس از جراحی؛ اگر زیاد و سریع غذا بخورید، احتمالش بیشتر می‌شود.
  • شما باید هر روز یک قرص برای کاهش اسید معده بخورید.

پلیسه زدن معده

روش پلیکیشن در ایران ابداع شده است. این روش تقریبا مثل اسلیو است، اما ارزان‌ترین روش جراحی به حساب می‌آید، زیرا در آن از وسایل خاصی استفاده نمی‌شود. در واقع طی آن معده روی هم بخیه می‌خورد و پلیسه می‌شود، به این ترتیب فضای آن کم می‌شود.

جراحی پلیسه معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. طی این عمل، ۵ تا ۶ برش کوچک روی شکم ایجاد می‌شود و جراحی به کمک یک دوربین (لاپاراسکوپ) و ابزار‌های جراحی که از این برش‌ها وارد شده است، انجام می‌گیرد.

این جراحی به روش لاپاراسکوپی شامل تا زدن یک یا چند بخش از معده و در نهایت بخیه کردن آن می‌باشد. حین عمل، حدود ۷۰ درصد از حجم معده کاسته شده و موجب کاهش اشتها می‌شود. در این جراحی هیچ بخشی از معده و روده بریده یا برداشته نمی‌شود. این جراحی کاملا بازگشت پذیر بوده و می‌توان آن را به دیگر انواع جراحی لاغری تغییر داد. پلیسه معده یک جراحی کم تهاجمی بوده و در حدود ۱ تا دو ساعت به طول می‌انجامد. اکثر بیماران لازم است یک تا دو روز پس از جراحی لاغری در بیمارستان بستری شوند.

عمل باندینگ یا حلقه دور معده

در عمل باندینگ، دور معده یک بند قرار داده می‌شود. اندازه این بند قابل تغییر است و برحسب نیاز با تزریق مایع به درون آن تنگ شده و حجم معده کوچک می‌شود. به این ترتیب بیمار به تدریج وزن از دست می‌دهد. البته با خارج کردن بند از دور معده باز هم احتمال برگشت وزن وجود دارد. بیمارانی که حلقه معده می‌گذارند، باید از خوردن مایعات پر کالری پرهیز کنند که باعث کاهش موفقیت عمل می‌شود.

مزایا

  • طول عمل کوتاهتر نسبت به سایر اعمال جراحی استاندارد
  • کمترین میزان دستکاری بر روی دستگاه گوارش

معایب

  • از نظر میزان کاهش وزن ضعیف‌تر از روش‌های دیگر است.
  • به دلیل جسم خارجی بودن امکان آسیب به جدار معده، ایجاد عفونت، پاره شدن پمپ، جابجا شدن حلقه وجود داشته به گونه‌ای که ۷۰ درصد حلقه‌های معده در عرض ۴ سال نیاز به خارج کردن پیدا می‌کند.
  • از آنجا که تاثیری بر هورمون‌های گرسنگی و ایجاد کننده چاقی و دیابت ندارد. بیمار همواره درگیری گرسنگی و عدم امکان خوردن بوده لذا به بیمار ناخودآگاه به ریزه خواریو شیرینی خواری رو آورده و در نتیجه کاهش وزن مطلوب نخواهد داشت.
  • تجربه نشان می‌دهد که باندینگ معده برای افرادی که شیرینی خور و ریزه خور هستند پاسخ مناسب نمی‌دهد و به دلیل اتساع قسمت بالای حلقه دچار فتق دیافراگم و وارد شدن بخشی از معده به داخل قفسه صدری و ایجاد درد هنگام خوردن و ریفلاکس شدید می‌شود.

بالون معده

روش بالون در حال حاضر در دنیا خیلی طرفدار ندارد، اما ایران بیشترین میزان بالون‌گذاری را داشته است! این روش عموما توسط متخصصان گوارش انجام می‌شود به این ترتیب که با استفاده از آندوسکوپ، بالون به داخل معده برده می‌شود و بعد در آنجا باد می‌شود تا فضای معده را کاهش دهد. البته بالون هم باید بعد از مدتی از معده خارج شود و مثل روش باندینگ بعد از خارج کردن آن احتمال برگشت وزن وجود دارد.

این‌ها روش‌هایی برای کاهش وزن سریع بود که ممکن است با دیدن هرکسی که در مدت‌زمان کمی ، مقدار زیادی وزن کم کرده به ذهنتان برسد. اما همه می‌دانیم که یکی از بهترین راه‌های کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی است. اما با توجه به انواع فراوانی از رژیم‌ها و برنامه‌های لاغری، انتخاب و شروع کردن می‌تواند کار سختی باشد، زیرا نمی‌توانید مطمئن باشید کدام یک موثرتر، مناسب‌تر و قابل تداوم‌تر است.

خیلی از افراد برنامه‌ای را برای لاغری شروع می‌کنند و هدف خوبی هم دارند، اما بعد از مدتی بدون اینکه نتیجه‌ای بگیرند، ناامید و شکست خورده، تسلیم می‌شوند. پس حتما شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اند درست یا مناسب آن‌ها نبوده و یا موفق به ادامه‌اش نشده‌اند. در این مطلب، بهترین و موثرترین توصیه‌های علمی را برای‌تان جمع آوری کرده‌ایم که نتیجه‌ی سال‌ها مطالعه و آزمایش و کنکاش است.

برخی از رژیم‌های غذایی بر پایه‌ی کاهش اشتها برای کاستن از حجم غذایی هستند که مصرف می‌کنید، برخی دیگر از رژیم‌ها توصیه به محدود کردن کالری مصرفی و کربوهیدرات و چربی‌ها می‌کنند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *