خوراکی های مخصوص شب یلدا ۹۸

[ad id='39844']

[quote]شب یلدا نقطه عطفی در میان عید مهم یهودیان یعنی روش هشه نه و عید بزرگ کریسمس است. بعضی از خوراکی‌های این سه جشن مشابه هستند مثل استفاده از انار که در هر سه فرهنگ وجود دارد. خوراکی‌های شب یلدا تلفیقی از خوراکی‌های شیرین، تنقلات و انواع میوه‌ها است. این یک جشن بزرگ بخصوص برای ستایش نعمت‌های آسمانی و زمینی با انواع میوه و سبزیجات این دوره از سال است.[/quote]

 

انار: این میوه زمستانی خوشمزه و پر خاصیت که حتی به آن میوه بهشتی نیز می‌گویند. این میوه پر خاصیت در داستان‌ها و افسانه‌ها نیز نقش مهمی دارد. انار سرشار از ویتامین ث بوده و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی همچون پروآنتوسیانیدین و فلاونوئید است. یک ماده به نام اورولیتین آ، در این میوه وجود دارد که توسط میکروب‌های موجود در معده تغییر شکل داده تا به محافظت از سلول‌های عضلات در برابر عوامل پیری کمک کند. این ماده باعث به تاخیر انداختن پیری می‌شود. پس اگر می‌خواهید جوان بمانید، انار بخورید. سلولز فراوان موجود در دانه این ماده هم به پاکسازی روده کمک می‌کند؛ و جالب است بدانید یکی از چیز‌هایی که شرکت اوریفلیم در شامپوی لایه بردار خود استفاده می‌کرد، دانه خرد شده انار بود که به صورت اجزای ریزی درآمده و سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کردند.

کدو: شاید به نظرتان جالب نیاید، اما در گذشته کدو پای ثابت شب یلدا بود، چون این میوه هم زمستانی و گرم است و استفاده از خوراکی‌های درست شده با این ماده در گذشته مرسوم بوده است. آش کدو و انواع خورش کدو خوراکی‌های شب یلدا بودند که در نقاط مختلف کشورمان با دستورالعمل‌های گوناگونی درست می‌شدند. در جنوب کدو را به همراه پیاز داغ سرخ می‌کنند و مقداری دانه انار آب اگرفته روی آن می‌ریزند و این خوراکی ترش و شیرین را به عنوان یک وعده غذایی صرف می‌کنند. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و زرد رنگ به نظرم باید سر سفره‌های شب یلدای ما باشد، چون هم خواص فراوانی دارد و هم با آن می‌توان غذا‌هایی بسیاری درست کرد. من قصد دارم یک روز کامل در مورد شیرینی‌های درست شده با کدو برای شما به طور مفصل بحث کنم بنابراین کدو را فراموش نکنید.

آجیل: آجیل ایرانی شامل گردو، پسته، نخودچی، انجیر، نقل و گاهی هم باسلوق بود. تخمه کدو و تخمه آفتابگردان هم برای دور هم نشینی‌ها عالی هستند. شما می‌توانید با تخمه کدو و تخم آفتابگردان بخاطر تناقض رنگی، ترکیب‌های جالبی ایجاد کنید. انجیر خشک هم یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های ایرانی است که در سراسر دنیا به نام کشور ما مشهور شده است. تخمه کدو هم همانند خود کدو طبعی گرم دارد و برای روز‌های سرد سال خوب است.

هندوانه: من هرگز دلیل حضور هندوانه بر روی سفره شب یلدا را نفهمیدم. این میوه متعلق به اوقات سرد سال است و بخاطر طبع سردش بهتر است که در همان زمان هم صرف شود. بعضی می‌گویند از این جهت هندوانه استفاده می‌شد تا بگویند که این میوه را می‌توان به مدت طولانی حتی تا زمستان هم نگه داشت. به گمانم هندوانه از زمانی به بعد جایگزین کدو شد که شاید بخاطر همه پسند بودن و آبدار بودن و همچنین داشتن طعمی شیرین، باشد. من در زیر یک نمونه فینگرفود را که با هندوانه و پنیر درست می‌شود برای شما ارائه دادم. تزئینات هندوانه هم که همه شما بلد هستید.

در زیر چندین نوع خوراکی مخصوص شب یلدا برای شما آورده شده که ابتدا سالاد و فینگر فود، پس دسر و بعد هم تنقلات هستند. در پایان هم غذا‌هایی که می‌توان در این شب سرو کرد، آمده است. این خوراکی‌ها تنها چند نمونه کوچک از غذا‌های شب یلدا هستند که خدمت شما ارائه کردیم. یلدای زیبایی برای شما آرزو می‌کنم.

لقمه پنیر و هندوانه (فینگرفود)

پنیر و هندوانه یکی از ساده‌ترین و در عین حال دوست داشتنی‌ترین فینگرفود‌های مخصوص مهمانی‌هاست. این فینگرفود بخصوص برای شب یلدا که هندوانه یکی از اجزای تشکیل دهنده آن است، بسیار جالب خواهد بود. برای درست کردن آن باید هندوانه را به شکل مکعبی و پنیر را به شکل مستطیل با ارتفاع کم برش بزنید. یک برگ نعناع هم سه رنگ زیبا را در کنار هم تکمیل می‌کند. برای سرو کردن این فینگرفود از یک مخلوط آجیلی هم به عنوان دیپ استفاده می‌شود که شما می‌توانید آن را استفاده کنید یا نکنید و در این مورد کاملا اختیار با شماست.

سالاد انار زمستانی با سس عسلی

سالاد میوه یکی از آن میان وعده‌های خوشمزه‌ای ست که هر کسی را وسوسه می‌کند. این سالاد رنگارنگ و خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین است. سالاد میوه انواع مختلفی دارد و با میوه‌های فصلی درست می‌شود. هیچکس از میوه یخ‌زده خوشش نمی‌آید؛ بنابراین شما هیچ سالادی با میوه خارج از فصل و فریز شده نخواهید دید.

یکی از میوه‌هایی که حتما در سالاد میوه فصل پاییز و زمستان استفاده می‌شود، انار است. این میوه به دلیل اندازه کوچک و رنگ درخشان همانند دانه‌های یاقوت در سالاد ریخته شده و آن را تزئین می‌کنند. دانه‌های انار فضای خالی سالاد را پر می‌کنند و جلای فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهند. برای سس این سالاد معمولا از عسل و آبلیمو استفاده می‌شود که هم سبک است و هم طعمی دوگانه دارد. میوه‌ها را به قطعات مناسب خرد کرده و در کاسه سالاد بریزید سپس با ریختن چاشنی سالاد، آن را خوش طمم کنید.

کیک انار یکی از کیک‌های خوشمزه و زیبای زمستانی است که علاوه بر جشن کریسمس برای شب یلدا هم استفاده می‌شود. این کیک بصورت چند لایه کیک زرد رنگ است که کرم انار در لایه‌های میانی آن قرار می‌گیرد. لایه رویی یا تاپینگ هم از موس انار استفاده می‌شود.

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *