بررسی و تحلیل سریال SEE (دیدن) شبکه اپل تی وی پلاس

[ad id='39844']

[quote]سریال See به تازگی در اپل تی‌وی پلاس پخش شده است. در این مقاله مروری بر داستان، تریلر، بازیگران این سریال خواهیم داشت.[/quote]

سریال See یا «دیدن» یک درام علمی-تخیلی است که برای یک سرویس‌ اشتراک تلویزیون به نام اپل تی‌وی پلاس ساخته می‌شود. این سریال توسط فرانسیس لارنس  کارگردانی می‌شود و فیلمنامه آن را استیون نایت نوشته است. سریال See از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۹ شروع به پخش کرده است

به دلیل ظهور ویروسی مرگبار در قرن بیست و یکم، جمعیت جهان به کمتر از دو میلیون نفر کاهش یافت. انسان‌هایی هم که زنده ماندند، بینایی خود را از دست داده و کور شده بودند. داستان سریال See قرن‌ها بعد از این اتفاق رخ می‌‌دهد. در این زمان، بینایی و دیدن به افسانه تبدیل شده است و حتی سخن گفتن از آن کفر تلقی می‌شود. به خاطر اینکه انسان‌ها بینایی خود را از دست داده‌اند باید روش‌هایی جدیدی را برای ارتباط، ساخت و ساز، شکار و زنده ماندن پیدا کنند.

داستان سریال See حول محور یک جنگجو و رئیس قبیله آلکنی می‌گذرد. این جنگجو «بابا واس» نام دارد. همسر بابا واس باردار است و یک دختر و پسر دوقلو به دنیا می‌آورد. جالب آنجاست که این دو بچه می‌توانند ببینند.

از طرف دیگر قبیله‌ای منفعت‌طلب و ملکه‌شان به دنبال این دو بچه هستند. بابا واس برای محافظت از بچه‌هایش باید روی غرایزش تکیه کند و درنهایت باید ملکه و قوم ظالمش را سرنگون کند.

وقتی راجع به دنیای ژانر تخیلی صحبت میکنیم،باید چهارچوب های زندگی روزمره و نرمال خود را کنار گذاشته و چهارچوب معرفی شده از سمت نویسنده را پذیرا باشیم تا بتوانیم لذت ببریم در غیر این صورت همیشه در حال پیدا کردن ایراد های فنی یا داستانی خواهیم بود،اسم این کار زرنگی یا باهوشی نخواهد بود و صرفا بیننده از کمبود تخیل رنج می برد که حتی برای یک زمان کوتاه نمیتواند از دنیای واقعی خود فاصله بگیرد و از فیلم یا سریال لذت کافی را ببرد.
از سریال دیدن هم انتقادهایی در این بخش می‌شود اینکه چرا وسایل زینتی استفاده می‌شود؟چرای تاج گل برای فلان بازیگر استفاده شد؟چگونه افراد نابینا توانایی ساخت و ساز اینچنین سازه هایی را دارند؟
شاید جواب آخرین سوال بسیار ساده باشد،اینکه کارکتر های داخل سریال SEE افرادی که بینایی خود را از دست داده اند نیستند ،بلکه افرادی هستند که نسل ها قبل تر انسان بینایی خود را از دست داده و ۶۰۰ سال فرصت داشته‌اند تا به تکامل جدیدی برسد که نتیجه چند صد سال زحمت و آزمون و خطاست.

راجع به ابزار زینتی مورد استفاده در سریال دیدن سیلویا هوکس که نقش ملکه را بازی می‌کند و کریستین کامارگو بازیگر نقش جنرال ارتش ملکه تاکید دارند که این ابزار برای هرکدام از کارکتر ها معنای متفاوتی دارد مخصوصا در ارتباطی که با نابینایی هرکسی به طور شخصی دارد.حلقه ها و زنگوله ها یا خیلی از وسایل زینتی کارکتر ها هرکدام صدای به خصوص دارند و پایه و اساس همه این انتخاب ها صدا بوده،صدایی که بزرگترین ابزار یک دنیای نابینا برای دیدن است.
گل هایی که کارکترها استفاده میکنند هم برای رایحه و بوی آنها بوده و به همه این ها فکر شده، سریال SEE با بازی جیسون موموآ ،سریالی که برای هر قسمت آن نزدیک به ۱۵ میلیون دلار هزینه شده فکر نکردن و عدم توجه به همچین نکاتی یک شوخی ساده است.
هوکس در ادامه می‌گوید برای دپارتمانی که وظیفه خلاقیت و طراحی صحنه و ابزار مورد نیاز بازیگران از لباس گرفته تا سلاح ها را داشت، بزرگترین چالش طراحی ایجاد شده بود . این که هم سریال دیدن باید از لحاظ بصری زیبا باشد و برای بیننده جذاب باشد هم باید برای تک تک این ابزار هدفی در یک دنیای کور موجود باشد و هیچ وسیله‌ای فقط صرف زیبایی در سریال SEE نیست .

سریال دیدن شروعی بزرگ برای دنیایی بسیار بزرگتر است.دنیایی که هنوز سهم خود را از صنعت سینما بر نداشته است،اینکه با نقص های انسانی مانند دیدن یا شنیدن مثل یکی از جنبه های زندگی برخورد شود و به راحتی از آن صحبت شود.بخشی از سینما که همیشه با ترس و لرز به آن نزدیک شده‎اند.همیشه ریسک بی احترامی به یک قشر خاص حال نابینایان یا شنوایان یا… وجود داشته است.


شاید با تولید محتواهای بیشتری مثل سریال SEE قبح نزدیک شدن به دنیای معلولیت شکسته شود و نحوه نگاه انسان ها به این مفهوم هم تغییر اساسی مورد نیاز خود را بکند.سریال دیدن داستان جذابی دارد اما جلوه های بصری این سریال فرصت رقابت به داستان این سریال را نداده است و سریال به صورت وحشتناکی خوش ساخت است و نتیجه زحمت و هزینه صرف شده برای این سریال کاملا مشهود است.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *