همه چیز درباره ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)

[ad id='39844']

[quote]مایکروسافت در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۹ از کنسول جدید ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) رونمایی کرد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به ویژگی‌های مهم این کنسول داشته باشیم.[/quote]

 

چیزی که بیش از همه در برخورد اول با کنسول Xbox Series X خودنمایی می‌کند، طراحی مستطیلی آن است که ظاهرش را به یک تخته سنگ ایستاده شبیه کرده است. در قسمت بالا و سمت چپ کنسول، لوگوی درخشان ایکس‌ باکس به چشم می‌خورد که به عنوان دکمه روشن/خاموش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت پایین یک شیار باریک برای ورود دیسک وجود دارد و همچنین یک سوراخ کوچک دیده می‌شود که برای اسپیکر در نظر گرفته شده است.

اگر توجه کرده باشید، دو کنسول قبلی مایکروسافت یعنی Xbox One S و Xbox One X هر دو طراحی مشابه ایکس‌ باکس وان داشتند؛ اما این شرکت تصمیم گرفت تا برای کنسول نسل جدیدش یک طراحی مدرن‌تر را ارائه کند. ضمنا طبق اخبار تایید شده، بازیکنان می‌توانند کنسول جدید را هم به‌صورت ایستاده و هم خوابیده (یعنی قرار دادن کنسول به‌طور افقی) مورد استفاده قرار دهند.

فیل اسپنسر همچنین اعلام کرده که ایکس باکس سری ایکس، یکی از کم‌صداترین کنسول‌های مایکروسافت خواهد بود. یک فن بزرگ در قسمت بالایی این کنسول قرار گرفته که هوای گرم داخل محفظه آن را به بیرون منتقل می‌کند. این فن صدای بسیار کمی دارد؛ به‌طوری که گفته می‌شود از فاصله حدودا سه متری نمی‌‌توانید صدایش را بشنوید.

پس از معرفی کنسول جدید مایکروسافت، انتقادات زیادی به نام آن وارد شد. همه می‌گویند که اسم Xbox Series X شباهت زیادی به Xbox One X دارد و این می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود بیاورد. طبیعتا با گذشت زمان، این انتقادات هم فروکش می‌کنند؛ اما نمی‌‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که مایکروسافت، کوچکترین خلاقیتی را در نامگذاری کنسول جدیدش به کار نگرفته است.

البته این شکل نامگذاری به یک شایعه که از مدت‌ها پیش عنوان شده بود نیز دامن می‌زند؛ اینکه مایکروسافت قصد دارد در نسل بعد، مدل‌های مختلفی از کنسولش را با قیمت‌های مختلف راهی بازار کند. گفته می‌شود که ممکن است مایکروسافت حداقل یک مدل ارزان‌تر هم در دست ساخت داشته باشد که از لحاظ ویژگی‌های سخت‌افزاری، ضعیف‌تر از سری ایکس است و احتمالا در نامش به جای X از حرف دیگری استفاده می‌شود.

هنوز خود مایکروسافت این شایعات را تایید نکرده است؛ اما اسپنسر گفته است که نامگذاری کنسول جدید به این شکل، دست آنها را باز می‌گذارد تا در آینده بتوانند کارهای دیگری با آن انجام دهند. به‌نظر می‌رسد اسپنسر هم در لفافه به برنامه‌های مایکروسافت برای ساخت مدل(های) دیگر Xbox Series X اشاره می‌کند. به هر حال چاره‌ای نداریم جز اینکه منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

کنترلر یا همان دسته کنسول ایکس باکس سری ایکس، تغییرات بسیار کمی نسبت به مدل قبلی خود دارد. در نگاه اول فقط متوجه اضافه شدن یک دکمه در قسمت مرکزی دسته می‌شوید که برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهایی که از بازی‌ کردن خود تهیه می‌کنید استفاده خواهد شد. کمی که بیشتر به ظاهر این کنترلر دقت کنید، متوجه تغییرات بسیار جزیی در آن خواهید شد که به‌نظر می‌رسد ارتباط زیادی با ارگونومی ندارند و بیشتر مربوط به زیبایی دسته می‌شوند.

طبق اعلام اسپنسر، تغییراتی نیز روی دکمه D-Pad اعمال شده است تا کارایی آن بهتر از گذشته باشد. همچنین گفته می‌شود که اندازه دسته سری ایکس، کمی کوچکتر از دسته کنسول ایکس‌باکس وان است؛ به همین دلیل برای افرادی که دست‌های کوچکتری دارند نیز مناسب خواهد بود. دسته کنسول ایکس باکس سری X قرار است با کنسول قبلی مایکروسافت یعنی ایکس‌ باکس وان و همچنین کامپیوترهای شخصی سازگاری داشته باشد. ضمنا دسته ایکس‌ باکس وان نیز روی سری ایکس قابل استفاده است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید دسته سری ایکس که مایکروسافت خیلی روی آن تاکید می‌کند، سرعت بالاتر این کنترلر در اعمال دستورات است؛ به این معنی که فاصله بین زدن دکمه توسط بازیکن تا اجرای یک عمل در داخل بازی، نسبت به قبل کاهش یافته است و این موضوع باعث می‌شود که بازیکن‌ها بیشتر در اتمسفر بازی غرق شوند. ظاهرا مایکروسافت از یک روش ارتباط بی‌سیم جدید (شبیه بلوتوث، اما متفاوت با آن) برای اتصال دسته به کنسولش بهره گرفته است.

از ظاهر کنسول و کنترلرش که بگذریم، باید به سخت‌افزار قوی ایکس باکس سری ایکس هم اشاره کنیم که تجربه‌ای تازه را برای گیمرها به ارمغان خواهد آورد. مایکروسافت می‌خواهد قدرتمندترین کنسول موجود در بازار را داشته باشد و مطمئن شود که دستگاهش تمام نیازهای بازی‌سازها و گیمرها را برآورده می‌‌کند. کنسول جدید مایکروسافت با بهره‌گیری از پردازنده‌های Zen 2 کمپانی AMD، عملکردی بی‌نظیر در اجرای بازی‌ها خواهد داشت؛ اما این همه ماجرا نیست.

می‌دانیم که هم مایکروسافت و هم سونی روی یک ویژگی کنسول‌های بعدی‌شان خیلی تاکید می‌‌کنند: «امکان تجربه بی‌وقفه بازی‌ها». این ویژگی شاید در ظاهر چیز ساده‌ای باشد؛ اما نیازمند سخت‌افزاری قدرتمند است. کنسول‌ها باید حافظه‌ ذخیره‌سازی و رم بسیار قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند بدون توقف به اجرای بازی‌ها بپردازند. برای همین منظور، کنسول سری X از یک حافظه NVMe SSD و همچنین رم فوق سریع GDDR6 استفاده می‌کند. چنین سخت‌افزاری نه‌تنها باعث می‌شود که زمان‌های لودینگ در بازی‌ها از بین بروند، بلکه کمک می‌کند تا بازی‌های خود را بلافاصله از همان‌ جایی که خارج شده بودید، مجددا دنبال کنید.

همه می‌دانند که یک کنسول قدرتمند بدون بازی‌های بزرگ و باکیفیت، هیچ ارزشی ندارد. تمام مواردی که تاکنون درباره آن‌ها صحبت کردیم مربوط به ویژگی‌های ظاهری و سخت‌افزاری کنسول Xbox Series X هستند. قطعا این ویژگی‌ها ارزشمند هستند و باعث می‌شوند تا ایکس باکس سری ایکس در زمان عرضه‌اش یکی از قوی‌ترین کنسول‌های بازی باشد؛ اما در رابطه با بازی‌های این کنسول، مایکروسافت چه خبر هیجان‌انگیزی برایمان دارد؟

از قبل، اطلاعات کمی درباره بازی Halo Infinite که قرار است روی کنسول سری ایکس منتشر شود داشتیم؛ اما چیزی که بیشتر باعث شگفتی شده، تریلری است که از بازی Hellblade 2 در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۹ نمایش داده شد. در این تریلر که می‌توانید آن را در بالا مشاهده کنید، شاهد شخصیت‌ها و محیط‌های مختلف بازی هستیم. شاید شما هم مثل ما تصور کنید که این تریلر CG و اصطلاحا از پیش‌ رندر ‌شده است، اما باید بگوییم که این‌طور نیست؛ تریلری که می‌بینید با موتور بازی رندر شده و این یعنی که در داخل بازی هم با چنین صحنه‌هایی (با همین کیفیت بصری) مواجه خواهیم شد.

تماشای تریلر بازی Hellblade 2 واقعا انتظارات از نسل بعدی کنسول‌های خانگی را بالا می‌برد. تریلر بازی Halo Infinite که در نمایشگاه E3 نشان داده شده بود هم کیفیت خوبی داشت؛ اما تریلر Hellblade 2 کاملا ثابت کرد که اگر بازی‌ها از تمام قدرت کنسول Xbox Series X استفاده کنند، می‌توانند جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای را به نمایش بگذارند. البته در این تریلر شاهد گیم‌پلی معمولی بازی نیستیم، اما جزییات نمایش داده شده و نورپردازی‌ها در سطحی هستند که قبلا روی هیچ کنسول دیگری ندیده بودیم. در حال حاضر تاریخی برای عرضه بازی Hellblade 2 اعلام نشده است.

 

در رویداد X019 در شهر لندن، اعلام شده بود که سرویس‌ ابری xCloud به عنوان بخشی از سرویس Game Pass Ultimate و در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه خواهد شد. سرویس Game Pass در حال حاضر طرفداران زیادی دارد؛ چون بازیکن‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغ کمی به عنوان حق اشتراک ماهیانه، به صدها بازی به‌طور رایگان دسترسی داشته باشند. البته این احتمال وجود دارد که با اضافه شدن بخش‌های جدید مانند xCloud، حق اشتراک Game Pass نیز افزایش پیدا کند.

با عرضه گوگل استادیا در همین اواخر معلوم شد که سرویس‌های ابری مخصوص بازی، هنوز راه درازی در پیش دارند تا به عنوان یک پلتفرم اصلی گیمینگ شناخته شوند. افرادی که موفق به تجربه xCloud شده‌اند می‌گویند که این سرویس به خوبی از پس اجرای بازی‌ها، بدون افت فریم و سایر مشکلات فنی برمی‌آید؛ اما قطعا این سرویس نمی‌تواند جایگزینی برای کنسول‌ها یا کامپیوترهای مخصوص بازی باشد. به هر حال به نظر می‌رسد که در آینده شاهد پیشرفت سرویس‌های استریم ابری بازی‌ها خواهیم بود. پلتفرمی که باعث می‌شود تا گیمرها همه‌جا و روی تمام دستگاه‌ها (مانند PC، کنسول‌ها، موبایل و …) به همه بازی‌ها و اطلاعات خودشان دسترسی داشته باشند.

مایکروسافت تاکید می‌کند که در آینده هم سرویس xCloud بخشی از پلتفرم ایکس‌ باکس خواهد بود. همچنین طبق ادعای این شرکت، ساخت و عرضه بازی روی سرویس ابری هیچ دردسری برای بازی‌سازها نخواهد داشت و لازم نیست آن‌ها کار اضافه‌ای در این مورد انجام دهند

رونمایی از ظاهر و نام کنسول Xbox Series X، قدمی بزرگ برای مایکروسافت در مسیر حرکت به سوی نسل بعدی است. به‌نظر می‌رسد که با یک کنسول قدرتمند، کم‌صدا و زیبا مواجه هستیم؛ اما مطمئنا قدم‌های بزرگ دیگری نیز باید توسط مایکروسافت برداشته شوند. ما هنوز چیزی درباره تاریخ عرضه یا مشخصات دقیق سخت‌افزاری این کنسول نمی‌دانیم. همچنین موضوع مهم دیگری که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، قیمت ایکس باکس سری ایکس است. علاوه بر این، تاکنون فقط دو بازی برای این کنسول معرفی شده‌اند که فقط یکی از آن‌ها، یعنی Halo Infinite برای انتشار در تعطیلات سال ۲۰۲۰ (یعنی همزمان با عرضه کنسول Xbox Series X) تایید شده است.

تنها چند ماه تا آغاز نمایشگاه E3 2020، یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازی در سال آینده باقی مانده و مایکروسافت قول داده است که در این رویداد اطلاعات بیشتری درباره کنسولش ارائه کند. گیمرها بیش از هر چیز می‌خواهند درباره بازی‌ها و همچنین قیمت این کنسول بدانند.

ظاهرا قرار است ماه‌هایی پر از خبر و حاشیه را تا انتهای سال ۲۰۲۰ و عرضه کنسول‌های نسل بعدی پشت سر بگذاریم؛ کنسول‌هایی که نه‌تنها کیفیت بازی‌ها را ارتقا می‌دهند، بلکه تجربه ما از بازی کردن را نیز بهبود می‌بخشند. باید ببینیم مایکروسافت و رقیب دیرینه‌اش در صنعت بازی، یعنی کمپانی سونی چه نقشه‌هایی برای نسل نهم بازی‌های ویدیویی در سر دارند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *