بیوگرافی و تصاویر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران

[ad id='39844']

[quote]پویا بَختیاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران بود او بنابر گفته‌ی پدرش در اثر اصابت گلوله به جمجمه در ۲۵ آبان و در جریان اعتراضات به گرانی بنزین کشته شد و در گورستان بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد[/quote]

 

پویا بختیاری در ۱۹ شهریور سال ۱۳۷۱ متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی برق بود و یک کارگاه کوچک متعلق به خانواده را مدیریت می‌کرد. وی قصد مهاجرت به کانادا را داشت و به خوشنویسی، شعر و تاریخ ایران علاقه‌مند بود.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، که پنج سال در جنگ ایران و عراق حضور داشته‌است، اعلام نمود که پسر ۲۷ ساله‌اش در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در فاز ۴ مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شد. به گفتهٔ او، پویا به همراه خواهر و مادرش در دومین روز از اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین به راهپیمایی معترضان پیوست که جمجمه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت. او به نقل از همسرش (مادر پویا) می‌گوید: «یک لحظه دیدم که جمعیت جنازه یک نفر را برداشتند و دیدم پسرم است» او دربارهٔ وضعیت مادر پویا می‌گوید: «همسرم (به لحاظ روحی) از دست رفته‌است؛ چرا که به چشم خود مغز متلاشی پسرش را دیده‌است».

مادر پویا بختیاری که معلم است در بخشی از گفتگویش با وبسایت ایران وایر گفت:

در حال شعار دادن بودم که ناگهان دیدم سیل جمعیت مردم دارند به سمت پایین بلوار، جایی که من ایستاده بودم می‌آیند و فریاد می‌زنند: «می‌کشم، می‌کشم، آن که برادرم کشت.»جسد پویا را روی دست گرفته بودند. صورت خونی پویا در حالی که بدنش روی دست مردم حمل می‌شود، آخرین تصویری است که من از او در ذهن دارم. فوراً او را به بیمارستان قائم کرج رساندیم که دیدیم دیر شده و او در همان لحظه شلیک گلوله جان داده‌است. وقتی پزشکان گفتند پویا تمام کرده‌است، با صدای بلند در بیمارستان شعار دادم.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ویدئوهایی را از اعتراضات آن روز و شب فیلم‌برداری کرده‌است که پس از کشته‌شدن وی از تلفن همراه شخصی‌اش استخراج و منتشر شده‌است. در این ویدئوها پویا بختیاری پیش از اصابت گلولهٔ مأموران، جریان اعتراضات روز و شب ۲۵ آبان در کرج را روی تصاویر روایت می‌کند.

پدر پویا بختیاری با هدف برگزاری مراسم چهلم پویا، که مصادف با ۵ دی ماه بود فراخوانی را برای یادبود کشته شدگان اعتراضات ۱۳۹۸ پیشنهاد داد. فراخوانی که با استقبال گسترده‌ای از سوی طیف‌ها و چهره‌های مختلف همراه بودحکومت جمهوری اسلامی، با فراخواندن پدر پویا بختیاری تلاش داشت تا وی را از برپایی مراسم یادبود منع کند، منوچهر بختیاری در این خصوص گفت که سه ساعت در اطلاعات بوده و از وی خواسته شده تا مراسم را در آرامستان بهشت سکینه برگزار نکند. بختیاری در این خصوص گفت که علی‌رغم تهدیدات نهادهای امنیتی مراسم را اجرا می‌کند. علت مخالفت از سوی نهادهای امنیتی با برپایی چنین تجمعاتی، ترس جمهوری اسلامی از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی تعبیر شد.

خبرگزاری مهر از بازداشت خانواده پویا بختیاری از جانباختگان حوادث اخیر خبر داد.

یک منبع مطلع در گفتگو با مهر اعلام کرد: دشمنان ملت شریف ایران که از تروریسم اقتصادی و تشدید تحریم‌ها طرفی نبسته و تمام تلاش خود را به موج سواری بر اعتراضات آبان ماه امسال معطوف کرده و شکست سختی را متحمل شدند، همچنان برای استمرار اغتشاشات، سناریوی نخ نما شده کشته سازی و استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان این پروژه را دنبال می‌نمایند.

این منبع آگاه افزود: یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانه خود اصرار ورزیدند. لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند.

این منبع آگاه همچنین از سایر خانواده‌هایی که بر نقشه شوم دشمنان اطلاع یافته و هوشیارانه دست رد بر سینه آنها زدند، تقدیر و تشکر نمود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *