[quote]بعد از به موفقیت رسیدن Resident Evil 2، همه چشم انتظار معرفی بازسازی Resident Evil 3 از سوی کپکام بودند. Resident Evil 3 با اینکه در زمان خودش بهترین نسخه سهگانه اصلی نبود اما به خاطر نمسیس تبدیل به یکی از خاصترین و به یادماندیترین بازیهای نه تنها سری رزیدنت اویل بلکه تاریخ ویدیو گیم شد.[/quote]
برای همین طبیعی است که الان وقتی در مورد معرفی بازسازی این نسخه صحبت میکنیم، خیلیها هیجان زده شوند و تریلر معرفی بازی که دیروز در State of Play سونی منتشر شد را بارها ببینند. بارها دیدن این تریلر برای کسانی که بازی اصلی را تجربه کردهاند نکات جالبی داشت که شاید گیمرهای جوانتر خیلی متوجه آنها نشدند.
نکاتی که واقعا نشان میدهد کپکام باز هم پایش را فراتر از یک بازسازی صرفا ساده گذاشته و اینطور به نظر میرسد، لیست تغییرات در بازسازی Resident Evil 3 حتی بیشتر از تغییراتی است که بازآفرینی نسخه دوم به خود دید. با این حال، ایجاد تغییرات اساسی عین راه رفتن بر لبه یک بوم است.
خبر خوب اینجاست که به نظر میآید بیشتر این تغییرات در بازسازی قسمت سوم مثبت هستند. البته به جز یکی که در انتهای متن به سراغش میروم و احتمالا خودتان هم همین حالا میدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنم.
اولین چیزی که در تریلر بازی نظرم را جلب کرد، تغییر در روند قصهگویی آن بود. بر اساس ساعتهایی که در دقایق ابتدایی بازی به نمایش درآمدند، مشخص شد که همزمان بودن تایملاین بازی با وقایع Resident Evil 2 حفظ شده. با این حال، کپکام با حفظ این قضیه سعی نکرده نحوه روایت بازی را مثل نسخه اصلی نگه دارد. تریلر معرفی Resident Evil 3 با دویدن جیل در راهروهای یک خانه یا اداره شروع میشد.
معلوم بود که او در حال فرار است و دلیل فرارش هم خیلی زود با افتادن یک موجود عظیمالجثه از سقف و شنیدن صدای استارز مشخص شد. بله نمسیس به دنبال عضو سابق استارز است اما این تعقیب و گریز ترسناک دقیقا در چه زمانی دارد اتفاق میافتد. اگر اشتباه نکنم و صحنهای که بعد از رسیدن جیل به انتهای آن راهرو صرفا شبیه چیزی که در بازی اصلی دیده بودم نباشد، باید بگویم که این اتفاق مربوط به جایی است که Resident Evil 3 اورجینال از آن جا شروع میشد.
در Resident Evil 3 اصلی، شروع بازی با انفجار خانهای بود که موج آن جیل را به درون یک کوچه پر از زامبی پرت میکرد. دلیل این انفجار و اینکه اصلا چرا جیل در آن ساختمان بوده، حتی تا انتهای بازی هم مشخص نمیشد. اما فکر میکنم که کپکام در بازسازی قسمت سوم به این موضوع توجه کرده و سعی داشته مشکل را برطرف کند.
احتمالا بهترین راه حل، نمسیس بوده و آنها میخواهند با یک تعقیب و گریز هیجان انگیز مشکل شروع خط داستانی Resident Evil 3 اصلی را برطرف کنند. اما بعید به نظر میآید که بازی به محض شروع، به جدال جیل و نمسیس بپردازد و بدون شک در بازسازی Resident Evil 3 شاهد یک پرولوگ متفاوت نسبت به بازی اصلی خواهیم بود.
با توجه به تریلری که دیدم، احساسم بر این است که جیل قرار نیست دیگر یک کاراکتر با صلابت باشد که بعد از وقایع قسمت اول هیچ اتفاق خاصی برایش نیفتاده و دارد در راکون سیتی زندگیش را میکند. برای همین به نظرم منطقی است که بازی در دقایق ابتداییش به مشکلات روحی و روانی جیل، پس از فرار از عمارت اسپنسر بپردازد.
دلیلم هم برای طرح این موضوع، سکانسی از تریلر است که جیل در آن جلوی آینه ایستاده و خود را به چشم یک زامبی میبیند. این سکانس قطعا بیدلیل در تریلر جای داده نشده و این احتمال وجود دارد که جیل پس از اولین رویاروییش با زامبیها و کشته شدن برخی از اعضای تیمش توسط آنها، PTSD گرفته باشد.
اگر این موضوع واقعیت پیدا کند، قطعا با جیل ولنتاین شکنندهتری نسبت به جیلی که در Resident Evil 3 اصلی با آن همراه بودیم، طرف هستیم. PTSD داشتن جیل هم در نوع خود میتواند جالب باشد. این کار، جدای از اینکه جیل را از یک شخصیت ساده به کاراکتری چند بعدی و واقعیتر تبدیل میکند، ممکن است روی گیمپلی و داستان بازی هم تاثیر بگذارد.
البته اینطور که در تریلر بازی دیدیم، مثل اینکه جیل قرار نیست تنها کاراکتر پردازش شده بازی باشد. برای مثال به نظر میرسد که برد ویکرز قرار نیست فقط حکم یک قربانی برای نمسیس را داشته باشد. برد در بازی اصلی مثل کم اهمیتترین کاراکتر یک فیلم اسلشر بود که مرده و زندهاش برای کسی مهم نبود و همان ابتدای کار به دست نمسیس کشته میشد. اما اینطور که کپکام در تریلر بازسازی قسمت سوم به ما نشان داد گویا برای برد تصمیمات متفاوتی گرفتهاند.
حداقل تغییر ممکن، اضافه شدن تایم اسکرین برد خواهد بود اما در بهترین شرایط کپکام با شخصیت پردازی و روایت قصهای مناسب کاری میکند که پایان او از نظر احساسی برای مخاطب اهمیت زیادی پیدا کند. این قضیه شاید در مورد کاراکترهای دیگر هم مثل کارلوس، ویکتور و نیکولای هم صادق است و حتی ممکن است بازی به پیشزمینه خود نمسیس هم بپردازد. قطعا جالب میشود که در مورد نمسیس، یکی از بهترین باسهای تاریخ ویدیو گیم، بیشتر بفهمیم.
البته به شرطی که حداقل توضیح خوبی برای چهره عجیب و نه چندان خوبش هم ارائه شود.
این همان بخش منفی ماجراست که در ابتدای متن برایتان گفتم. چهره نمسیس از موقعی که اولین پوستر بازی فاش شد، مدام سوژه بحث طرفداران بازی بوده. متاسفانه ظاهر جدید نمسیس با اینکه شباهتهای بسیاری به چهره اورجینالش دارد اما واقعا آن چیزی نیست که طرفداران بازی انتظارش را داشتند.
[ad id='39844']