بیوگرافی و سوابق بیلی آیلیش خواننده زن آمریکایی

[ad id='39844']

[quote]بیلی آیلیش ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی است. او که در هایلند پارک لس آنجلس متولد شد آواز خواندن را از سنین نوجوانی شروع کرد.[/quote]

آیلیش در سال ۲۰۱۶ نخستین آهنگ خود به نام چشم‌های اقیانوسی را در ساند کلادز منتشر کرد که متعاقباً در رده‌های دارک روم نیز منتشر شد. این ترانه توسط برادرش فیننس ساخته شده‌است و با او در موسیقی و برنامه‌های زنده همکاری می‌کند. آیلیش بیشتر به خاطر تک آهنگ “مرد بد” در سال ۲۰۱۹ شناخته شده‌است، که در صدر بیلبورد هات ۱۰۰ قرار داشت و ۱۹ هفته صدر نشینی آهنگ “Old Town Road” را از بین برد. وی در شش جایزه گرمی از جمله رکورد سال، آلبوم سال، آهنگ سال و بهترین هنرمند جدید نامزد شده‌است. او جوانترین هنرمندی است که تاکنون نامزد دریافت جایزه بزرگ چهار گرمی شده‌است.

نخستین آلبوم چندآهنگه او به نام به من لبخند نزن در اوت سال بعد منتشر شد و در ایالات متحده، انگلیس، کانادا و استرالیا به جمع ۱۵ نفر برتر رسید. آیلیش با خواننده آمریکایی خالد برای تک آهنگ «دوست داشتنی» همکاری کرد، که در آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد و برای فصل دوم ۱۳ دلیل برای اینکه به موسیقی متن اضافه شد.نخستین آلبوم استودیویی او نیز با عنوان وقتی همه می‌خوابیم، کجا می‌ریم؟ در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ منتشر شد و در بالای بیلبورد ۲۰۰ آغاز شد و در انگلیس، کانادا و استرالیا به شماره یک رسید.او در آرآی‌ای‌ای هفت آهنگ طلایی و دو آهنگ نقره‌ای دارد.او نخستین و تا به امروز تنها هنرمندی است که در دهه ۲۰۰۰ متولد شد و یک تک آهنگ شماره یک را در ایالات متحده دارد.

آیلیش در هایلند پارک در شهر لس آنجلس بزرگ شد. پدر و مادر او بازیگر-نوازنده-فیلمنامه‌نویس مگی بیرد و پاتریک اوکانل هستند او عمدتاً تبار ایرلندی و اسکاتلندی دارد. در کودکی در خانه آموزش دید و در هشت سالگی به گروه کُر کودکان لس‌آنجلس پیوست. در یازده سالگی تحت تأثیر برادر بزرگترش فینیاس اوکانل که در آن زمان خواننده و ترانه‌سرا بود، شروع به نوشتن و خواندن آهنگ‌های خودش کرد

آیلیش در اکتبر ۲۰۱۵ تک‌آهنگ چشم‌های اقیانوسی را که متن آن توسط برادرش فینیاس نوشته‌شده بود، ضبط کرد و آن را به معلم رقصش فرستاد تا به او برای ساخت ویدئوی رقص این تک‌آهنگ کمک کند.

چشم‌های اقیانوسی در سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین تک‌آهنگ آیلیش در ساوندکلاود منتشر شد. موزیک‌ویدئوی آن در ۲۴ مارس همان سال و ویدئوی رقص آیلیش روی این آهنگ در ۲۲ نوامبر بیرون آمد. آیلیش در آن سال تک‌آهنگ شش فوت زیر را نیز بیرون داد. تک‌اهنگ چشم‌های اقیانوسی به‌طور گسترده توسط دارک‌روم و اینتراسکوپ رکوردز منتشر شد و نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد. او در ژانویه ۲۰۱۷ یک آلبوم چندآهنگه دربردارنده ۴ ریمیکس از آهنگ چشم‌های اقیانوسی بیرون داد

پس از موفقیت‌هایی که چشم‌های اقیانوسی به دست آورد، او در ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ تک‌آهنگ دل‌درد را بیرون دا. فینیاس تهیه‌کننده این آهنگ بود و در نوشتن متن آن نیز همکاری کرده‌بود. موزیک‌ویدئوی آن در ۲۲ مارس ۲۰۱۷ بیرون آمد. در ۳۰ مارس آهنگ بی‌حوصله را به عنوان موسیقی متن برای سریال ۱۳ دلیل برای اینکه بیرون داد در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ تک‌آهنگ تماشا را بیرون داد. در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۷ تک‌آهنگ میمون‌صفت را بیرون داد و خبر انتشار آلبوم جدیدش، به من لبخند نزن، را نیز اعلام‌کرد. آیلیش در هر جمعه ماه ژوئیه یک آهنگ از این آلبوم را بیرون می‌داد. در همین ماه آهنگ‌های دیگر نمی‌خواهم تو باشم و پسر من منتشر شدند.به من لبخند نزن در ۱۱ اوت ۲۰۱۷ بیرون آمد. او با همکاری رپر آمریکایی، وینس استیپلز، ریمیکسی برای آهنگ تماشا ساخت.

آیلیش در فوریه ۲۰۱۸ تور عقلم کجا رفته را آغاز کرد؛ که در آوریل ۲۰۱۸ به پایان رسید. او با خالید رابینسون برای ساخت آهنگ دوست‌داشتنی همکاری کرد. این آهنگ در آوریل ۲۰۱۸ بیرون آمد و به موسیقی‌متن فصل دوم ۱۳ دلیل برای اینکه اضافه شد. او همچنین تک‌آهنگ‌های قلب‌های شکسته پتیاره‌ها و باید من را با تاج ببینی بیرون داد او در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸ تک‌اهنگ وقتی مهمونی تموم میشه را بیرون داد. در ۳۰ ٰژانویه ۲۰۱۹ تک‌آهنگ به‌خاک‌سپردن یک دوست را به عنوان سومین آهنگ آلبوم وقتی همه می‌خوابیم، کجا می‌ریم؟ منتشر کردچهارمین تک‌آهنگ این آلبوم با عنوان کاش گی بودی در ۴ مارس ۲۰۱۹ بیرون آمد. آلبوم وقتی همه می‌خوابیم، کجا می‌ریم؟ سرانجام در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ بیرون آمد.

آیلیش نخستین هنرمند متولد دهه ۲۰۰۰ میلادی است که یک آلبوم شماره یک دارد.

آیلیش و برادرش فینیاس، که تهیه‌کننده موسیقی او نیز هست،در ترانه‌سرایی با یکدیگر همکاری می‌کنند فینیاس همچنین با او در اجراهای زنده، اجرا می‌کند.

فینیاس بیان‌کرد زمانی که برای آیلیش آهنگ می‌نویسد هدف‌اش این است که او با آهنگ ارتباط برقرار کند و از خواندن آن لذت ببرد. او بیشتر به سبک‌های هیپ هاپ و آراندبی علاقه‌مند است. آیلیش طرفدار موسیقی رپ نیز هست و به همکاری با رپرهایی مانند ایسپ راکی، میگل و دریک تمایل دارد. او در کودکی به بیتلز، گرین دی و آوریل لوین گوش می‌کرده. و مهم‌ترین الهام بخش‌اش در موسیقی لانا دل ری است.

از مهمترین دلایل توجه به آیلیش، سبک لباس پوشیدن او بوده که شامل لباس‌های کیسه‌ای و گشاد است او در سال ۲۰۱۷ بیان کرد که دوست دارد چنین لباس‌هایی بپوشد تا سعی کند توجه عموم را به خود جلب کند او همچنین اظهار کرد که سعی می‌کند «خیلی متفاوت تر از مردم باشد» و لباس‌هایی متضاد با لباس‌های دیگران بپوشد. به گفته خودش، هدف او از این نوع پوشش این است که «به یاد ماندنی به نظر برسد». او اعتقاد دارد که «به مردم اثبات کرده‌است که او مهمتر از آن چیزی است که آنان فکر می‌کنند» و اینگونه مردم بهتر به او گوش خواهند داد در سال ۲۰۱۹ او در یکی از تبلیغات کلوین کلاین ظاهر شد و اشاره کرد که لباس‌های کیسه‌ای می‌پوشد تا مردم را از قضاوت کردن راجع به اندامش بازدارد.

در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۸ پس از انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر مبتلا بودن آیلیش به بیماری نشانگان توره او در اینستاگرام خود اعلام کرد که به این عارضه عصبی مبتلا استاو دربارهٔ استفاده از مواد مخدر به گاردین گفت: «هیچ وقت موادمخدر استفاده نکردم و چیزی نکشیدم […] این چیزها برام جالب نیستند.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *