نقد منفی فیلم حکایت دریا بهمن فرمان آرا

[ad id='39844']

[quote]حکایت دریا، آخرین ساخته بهمن فرمان‌آرا، بی‌تعارف نشانه‌ی سقوط یک فیلمساز بزرگ دیگر است. فرمان‌آرا هم مثل حاتمی‌کیا و کیمیایی و مهرجویی، نشان از گذشته‌ی درخشانش ندارد، شاید بهتر است او هم مثل دیگرانی که اسمشان آمد، دیگر فیلم نسازد.[/quote]

به متن‌هایی ساده و حسی و فاقد عمق و ظرافت ادبی و شاعرانه می‌گویند “دل‌نوشته”؛ چیز‌هایی که قرار است احساسات و حرف و نظر کسی را نسبت به شرایط خودش یا جهان اطرافش منعکس کند، پیش از آن که به جهان جدی و هنرمندانه‌ی ادبیات وارد شده باشد. “حکایت دریا” فیلم تازه‌ی بهمن فرمان آرا با این فرمت ساخته شده و می‌شود اسمش را گذاشت “دل‌ساخته”!

تصاویر و موقعیت‌ها و صحنه‌هایی که پشت سر هم ردیف شده تا درددل‌ها و دلتنگی‌های سازنده از شرایط موجود و احوالات درونی را در قالب جمله‌هایی سطحی از زبان خودش یا دیگران با چاشنی کارت پستال‌های دریا و مناظر طبیعی و… بگوید. ایراد مهم و اساسی این است که این دل‌ساخته‌های اخیر فرمان‌آرا زیادی کُند و ملال‌آور و بی‌ظرافت و صریح است و به نظر می‌رسد حتی ساختار و خلاقیت ادبی/سینمایی‌اش – در حد “بوی کافور عطر یاس” – هم دیگر به کلی از دست رفته است. شاید برای این واگویه‌ها مدیوم دیگری بیشتر کارکرد داشته باشد. پرده بزرگ و نام سینما برای این انگیزه، زیادی بزرگ است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *