کیم یو جونگ؛ گزینه بعدی رهبری کره شمالی

[ad id='39844']

[quote color=”#1e73be” arrow=”yes”]کیم یو جونگ در چند سال گذشته به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختار مبهم قدرت در کره شمالی ظهور کرده است. هر بار که وضعیت کیم جونگ اون نامشخص می ‌شود، نقش او نیز به عنوان جانشین احتمالی برادرش در کانون توجه قرار می ‌گیرد[/quote]

کیم یو جونگ دختر «کیم جونگ ایل» رهبر فقید کره شمالی و همسرش «کو یونگ هوئی» در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۷ متولد شد. کیم یو جونگ جوان ترین فرزند از هفت فرزند کیم جونگ ایل و خواهر کوچک تر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و تنها خواهر تنی او است. مادرش «کوی یونگ هویی» عضو تئاتر هنری معتبر «مانسودائه» و همسر قانونی کیم جونگ ایل بود.

او و برادرش «کیم جونگ اون» با توجه به نقاط اشتراکشان در سال های تنها بودن در دوره تحصیل در سوئیس در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ روابط نزدیکی با هم دارند. کیم جونگ اون ۴ سال از او بزرگ ‌تر است.

کیم یو جونگ در خانه تدریس خصوصی دریافت می کرد و در دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ همراه با کیم جونگ اون در دو مدرسه در نزدیکی شهر «برن» سوئیس ادامه تحصیل داد. او بعدها در دانشگاه نظامی «کیم ایل سونگ» در کره شمالی تحصیلات عالی را ادامه داد و مدت کوتاهی پس از آن در اروپایی غربی تحصیل کرد. او همچنین در دانشگاه کیم ایل سونگ کامپیوتر خواند.

کیم یو جونگ اولین بار در کنار منشی شخصی پدرش و معاون او در سومین کنفرانس حزب کارگران در سپتامبر ۲۰۱۰ دیده شد. در سال ۲۰۱۲ او پست مدیر تور را برای کیم جونگ اون در چارچوب کمیته دفاع ملی ایفا کرد. برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که کیم یو جونگ در اکتبر ۲۰۱۴ و در هنگام بیماری برادرش وظایف دولتی او را ایفا می کرد. در نوامبر ۲۰۱۴، وی به عنوان معاون دایره تبلیغات و تحریکات حزب حاکم معرفی شد، نقشی که به نظر می‌ رسد همچنان ادامه دارد و وظیفه ‌اش رسیدگی به وجهه عمومی برادرش در داخل کشور است.

درک درست روابط قدرت در کره شمالی کار بسیار سختی است و لذا نمی‌توان به جمع‌بندی دقیقی درباره نفوذ کیم یو جونگ رسید. شایعاتی مبنی بر ازدواج او با پسر چو ریونگ هی، دبیر قدرتمند حزب و نفر دوم حکومت بعد از کیم جونگ اون مطرح است. اگر این شایعه درست باشد، جایگاه او بسیار قدرتمندتر می‌شود.

«مایکل مددن» کارشناس کره شمالی در وب سایت « ۳۸ North» در دانشگاه «جان هاپکینز» گفته است: «او به عنوان یکی از نزدیکان کیم، وظایف اداری دیگری را هم انجام می داد – گزارش ها را دریافت و آنها را برای برادرش خلاصه می کرد، دستورالعمل‌های او را ارسال می کرد و مقامات ارشد را مواخذه می کرد. این اتفاق همچنین زمانی افتاد که کیم جونگ ایل رهبر سابق در تابستان و پاییز سال ۲۰۰۸ سکته مغزی شدیدی را پشت سر گذاشت.

کیم نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۷ ترفیع رتبه پیدا کرد و عضو دایره سیاسی حزب حاکم شد. در سال ۲۰۱۸ تصاویری منتشر شد که کیم یو جونگ را در ردیف اول که تنها شامل مردان رده اول حزب حاکم بود، نشان می داد که نشسته و به سخنان برادرش گوش می ‌داد.

در کره شمالی آرایش نشستن شرکت‌ کنندگان در سخنرانی رهبر این کشور پیام‌ های زیادی را به همراه دارد و این عکس نشان می ‌داد که خواهر او به بالاترین رده‌ های حکومت کره شمالی رسیده است. این در حالی است که در ماه اکتبر گزارش شد که کیم یو جونگ در حزب کارگران ترفیع یافته و در دفتر سیاسی منصوب شده است.

شکی در این وجود ندارد که کیم جونگ-اون رابطۀ بسیار نزدیکی با خواهرش دارد. یانگ مو‌ جین، از دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول می‌گوید: «این خواهر و برادر بخش قابل توجهی از دوران جوانی خود را با همدیگر در خارج از وطن گذرانده‌اند. فکر می‌کنم که این دوران علاوه بر محبت خواهر و برادرانه، نوعی رفاقت را نیز میان آنها بوجود آورده است.

مشارکت کره شمالی در بازی‌ های المپیک زمستانی در کره جنوبی بسیاری را به این گمان برد که روابط میان دو کره در حال گرم شدن است. کیم یو جونگ در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین عضو خاندان کیم به خاک کره جنوبی قدم گذاشت و توجه جهانیان را به خود جلب کرد. او زمانی که در جریان مسابقات المپیک ۲۰۱۸ در «پیونگ جانگ» در کره جنوبی در نزدیکی «مایک پنس» معاون رییس جمهور آمریکا نشست، توجه بین المللی را به خود جلب کرد.

کیم یو جونگ نخستین عضو خاندان کیم است که از زمان جدایی دو کره در پایان جنگ جهانی دوم از کره جنوبی دیدن کرده است. در آن سال، کیم یو جونگ در جریان دیدارش با رئیس جمهور کره جنوبی دعوت برادرش را تسلیم وی کرد.

روابط میان دو کره پس از دو سال قطع کامل راه‌ های دیپلماتیک پس اظهار تمایل رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی خود، نسبت به شرکت ورزشکاران و هیات‌ های همراه این کشور در مسابقات المپیک زمستانی و استقبال کره جنوبی از این موضوع رو به بهبودی گذاشته بود.

از نظر تحلیلگران، همه جزئیات رفتاری او در جریان این سفر، از «لبخند مرموزی» که بر لب داشت گرفته تا لباس‌ها و یادداشت‌هایش، حساب شده بود. انتظار می‌رفت که بازی‌های المپیک پیونگ‌چانگ نقطه شروعی برای جاری شدن آرامشی کم‌سابقه در روابط بین دو کره باشد اما تحولات دو سال گذشته عکس آن را نشان داد.

گفته می‌ شود که کیم تمامی برنامه‌ های عمومی برادرش را مدیریت می‌ کند و در عین حال مشاور سیاسی او هم است. بعد از شکست اجلاس هانوی در سال ۲۰۱۹ و عدم توافق با آمریکا، به نظر می‌ رسید که شاید از عضویت دایره سیاسی حزب کنار گذاشته شده باشد و تنها در اوایل سال ۲۰۲۰ بود که مجددا به عضویت این دایره منصوب شد.

تداوم غیبت کیم جونگ اون از انظار عمومی و گزارش های تائیدنشده مبنی بر وخامت حال او در آوریل ۲۰۲۰، به گمانه زنی ها درباره جانشینی حتمالی وی مطرح کرد. آخرین حضور رهبر کره شمالی در مجامع رسمی به روز ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) بر می گشت. کیم جونگ اون در آن روز در جلسه دفتر سیاسی حزب کارگران کره شرکت کرد. غیبت او در مراسم سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگش در روز ۱۵ آوریل برای بسیاری از تحلیلگران سوال برانگیز بود. در این گمانه زنی ها خواهر رهبر کره شمالی یکی از گزینه های اصلی جانشینی او بود.

در جددیدترین تحولات بین دو کره خواهر رهبر کره شمالی سئول را به بستن یک دفتر فرهنگی که نماد همکاری با کره جنوبی است و قطع روابط با مقامات این کشور تهدید کرد. او در بیانیه‌ای از بسته شدن کامل دفتر فرهنگی با کره جنوبی که در شهر مرزی «کائه سانگ» قرار دارد، خبر داد. در بخشی از بیانیه خواهر رهبر کره شمالی آمده است: «احساس می کنم زمان آن رسیده که روابط خود با مقامات کره جنوبی را قطع کنیم. ما به زودی اقدام بعدی را انجام خواهیم داد.»

تخریب دفتر ارتباط دو کره توسط پیونگ‌ یانگ بار دیگر این موضوع را ثابت کرد که کیم یو‌-جونگ همچنان یکی از قدرتمندترین چهره‌ های این رژیم است که حتی باید به او به عنوان وارث بالقوه مقام رهبری در این کشور نگریست. اگرچه تاریخ اولین بیانیه رسمی که به نام او در کره شمالی صادر شده به ماه مارس گذشته برمی ‌گردد اما نفوذ او از آن زمان بطور قابل توجهی افزایش یافته و خانم کیم طی چند هفته گذشته در قلب تدوین استراتژی‌ های کره شمالی در قبال همسایه جنوبی قرار گرفته است.

برخی کارشناسان مسائل کره بر این باورند که حضور پررنگ خانم کیم در رسانه‌های کره شمالی در هفته‌های اخیر و انتقادات شدید او از گروههای فراریان مستقر در کره جنوبی که اقدام به پخش بروشورهای تبلیغاتی علیه پیونگ یانگ در مناطق مرزی می‌کنند، و این واقعیت که او پس از این نمایش رسانه‌ای مستقیما برای تخریب دفتر ارتباط دو کره وارد عمل شده، همگی بیانگر تلاش رژیم پیونگ‌یانگ برای تحکیم اعتبار او در ارتش کره شمالی بوده است. بویژه آنکه پیش از این بسیاری از این فعالیت‌ها از مسیر دیپلماتیک و با ابتکار عمل دیپلمات‌های کره شمالی انجام می‌شد.

این خواهر رهبر کره شمالی بود که آخر هفته میلادی گذشته اعلام کرد «دفتر بی‌ فایده ارتباط بین دو کره» باید «کاملا نابود» شود و تنها دو روز پس از آن نیز ارتش کره شمالی این ساختمان را که یکی از نمادهای بازگشت آرامش به روابط دو کره بود، نابود کرد.

 

‏سیمپسونها به قدرت رسیدن کیم یو جونگ هم پیش بینی کردن

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *