بهترین اپلیکیشن های ضبط ویدیو در موبایل

[ad id='39844']
[quote]با پیشرفت دوربین موبایل و ارتقاء کیفیت ضبط ویدیو با آن‌ها، بسیاری از افراد به جای خرید یک دوربین مجزا، ترجیح می‌دهند یک گوشی با دوربین خوب بخریند. به همین دلیل بر آن شدیم تا ۱۰ مورد از بهترین اپلیکیشن های فیلمبرداری اندروید و آیفون را معرفی کنیم.[/quote]

 

 

۱. فیلمیک پرو (Filmic Pro)

فیلمیک پرو (Filmic Pro) بیش از هر برنامه‌ی دیگری که در این لیست از آن نام برده شده، قدرتمند و استفاده از آن آسان است. در این برنامه علاوه بر این که تقریباً برای تمامی قابلیت‌ها کنترل دستی وجود دارد، بسیاری دیگر از ویژگی‌های دوربین‌های حرفه‌ای مثل راه‌راه گورخری برای تصویربرداری اکسپوژر وارنینگ، قابلیت فوکوس، و ضبط لگاریتم منحنی گاما برای طیف رنگ را می‌توان دید.

از طرفی در این اپلیکیشن شاهد مشخصه‌های رایج‌تری مثل تغییر سرعت فریم از ۲۴ تا ۲۴۰ و نیز آپشن‌های مختلفی در رابطه با فرمت فایل خواهید بود. از دیگر قابلیت‌های حرفه‌ای این اپلیکیشن می‌توان به ویژگی ضبط صدا، کنترل‌های گرانولی و ابزارهای توانمندی که فیلمسازان با تجربه می‌توانند بهترین بهره را از آن‌ها ببرند، اشاره کرد.

اگر به ضبط ویدیو از طریق آیفون‌تان به طور کاملاً جدی نگاه می‌کنید، این دقیقاً همان اپلیکیشنی خواهد بود که به کارتان می‌آید. اما باید بدانید که این اپلیکیشن پولی‌ست و هزینه‌ی راه‌اندازی آن ۱۵ دلار است و از سوی دیگر برای دسترسی به دیگر قابلیت‌های حرفه‌ای آن باید هزینه‌ای هم صرف خریدهای درون برنامه‌ای کنید. اگر می‌خواهید نحوه ضبط ویدیوی اسلوموشن با آیفون را یاد بگیرید،

۲. ماویس (MAVIS)

ماویس (MAVIS) یکی دیگر از نرم‌افزارهای قوی فیلمبرداری است که از ویژگی‌های حرفه‌ای مثل زاویه شاتر، منحنی‌سنج رنگ در لحظه، نمودار موج اکسپوژر و تغییر نرخ سرعت فریم بین ۳ فریم در ثانیه و ۲۴۰ فریم در ثانیه برخوردار است. آپشن‌های ضبط صدا در این نرم‌افزار مانند نظارت بر مسیر صدا و پشتیبانی از ضبط صدا در دستگاه‌هایی که به پورت آیفون لایتینگ یا همان رابط آیفون متصل‌ می‌شوند، بسیار گسترده‌اند. در بین دیگر آپشن‌های کمکی آن هم می‌توان به ستون‌های زبرا، رنگ‌های کاذب برای اکسپوژر و طیف‌ رنگ‌ و قابلیت فوکوس برای جلب تمرکز دید، اشاره کرد. از طرفی، در این اپلیکیشن به شکلی منحصر به فرد، بازه‌ی سرعت انتقال بیت‌ها از  ۱۰Mbit/s تا ۱۰۰Mbit/s و کد زمانبندی (تایم‌کد) هم در فایل ویدیویی وجود دارد.

همانند اپلیکیشن فیلمیک پرو، ماویس طیف وسیعی از کاربردهای حرفه‌ای را به کاربر ارائه می‌دهد. رابط کاربری آن واضح و حرفه‌ای‌ست و ابزارهای آن هم به طرز شگفت‌انگیزی گسترده‌اند. اما اگر می‌خواهید به تمامی این قابلیت‌ها دسترسی داشته باشید، باید ۱۸ دلار هزینه کنید.

 

۳. مووی پرو (Movie Pro)

اگر برای شما موضوع فیلم‌برداری به وسیله‌ی گوشی آیفون‌تان موضوعی جدی‌ست، از طرفی هم نمی‌خواهید کلی پول صرف دانلود و استفاده از فیلمیک پرو کنید، اپلیکیشن مووی پرو (Movie Pro) می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. این اپلیکیشن دارای ویژگی‌های خوبی مثل کنترل دستی برای اکثر قابلیت‌های اپلیکیشن و گستره‌ای از آپشن‌های متفاوت ضبط ویدیوست. از ضبط صدا، آپشن‌های بصری، تنظیم صوتی روی نمایشگر و ورودی میکروفون بلوتوثی آن نیز می‌توان به عنوان دیگر ویژگی‌های خوب این اپ نام برد. 

برای کاربرانی که علاقه‌مند ضبط ویدیو از طریق گوشی هستند اما پیچیدگی و بازه‌ی گسترده‌ی آپشن‌های موجود در فیلمیک پرو حوصله‌شان را سر می‌برد، مووی پرو بهترین انتخاب است. از سویی دیگر، این اپ تنها ۶ دلار هزینه برمی‌دارد.

 

۴. سینما اف‌وی-۵ (Cinema FV-5)

سینما اف‌وی-۵ (Cinema FV-5) نیز یک اپلیکیشن ضبط ویدیوست که تمامی آپشن‌های حرفه‌ای ضبط ویدیو را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد. این اپلیکیشن را می‌توان در جایگاه مشابه اپ مووی پرو قرار داد. سینما اف‌وی-۵ مناسب کسانی‌ست که بدون گذراندن دوره‌های تصویربرداری علاقه‌مند به فیلمبرداری حرفه‌ای هستند.

رابط اولیه آن یک نمایاب دقیق یا همان چشمی دوربین است. به وسیله‌ی این اپ کاربر در حین ضبط ویدیو به طور زنده روی صفحه‌ی نمایش خود به هیستوگرام، صوت‌سنج، تنظیمات فوکوس و زوم دسترسی خواهد داشت. بین آپشن‌های دیگر آن هم می‌توان به کدک‌های مختلف صوتی و تصویری و آپشن‌های نرخ بیت (Bitrate) و نقشه‌های سخت‌افزاری قابل تنظیم آن اشاره کرد.

۵. اُپن کَمِرا (Open Camera)

گرچه اپلیکیشن اُپن کَمِرا (Open Camera) عمدتاً یک اپ عکس‌برداری‌ست، اما قابلیت ضبط ویدیویی آن نیز بسیار قابل توجه است. این اپلیکیشن کاملاً رایگان است و هیچ هزینه‌ی درون برنامه‌ای ندارد. گفتنی‌ست اپن کمرا از تمامی قابلیت‌های یک دوربین فیلم‌برداری برخوردار است و از طرفی از جدیدترین Camera2 API هم پشتیبانی می‌کند. این API به اپلیکیشن امکان تنظیم دستی فوکوس، ISO، اکسپوژر، و تعادل رنگ سفید، همین‌طور برست مود یا عکاسی پیاپی، تصویر خام از طریق نگاتیو دیجیتالی و ضبط ویدیوی صحنه آهسته را می‌دهد.

 

۶. کَمِرا ام اکس (Camera MX)

کَمِرا ام اکس (Camera MX) یک اپلیکیشن کاربردی برای گرفتن عکس‌های بسیار باکیفیت است که می‌تواند ویدیوهای بسیار خوبی هم ضبط کند. در حالی‌که ضبط ویدیو از وظایف اصلی این برنامه نیست، اما با این اپلیکیشن می‌توانید به آسانی کلیپ‌های با کیفیت بسازید. گرچه رابط کاربری کمرا ام اکس به نسبت نمونه‌ی مشابه خود یعنی اپن کمرا رابط بهتری‌ست اما سورس یا منبع آن در مقایسه با رقیب‌اش یک منبع باز نیست. این اپلیکیشن برای برش دادن و اشتراک‌گذاری ویدیوهای خود هم دارای قابلیت ادیت درون برنامه‌ای‌ست.برنامه‌ی کمرا ام اکس برای دانلود رایگان است اما برای دسترسی به برخی ویژگی‌های آن مثل فیلتر و کپچر مودهای پیشرفته نیازمند پرداخت هزینه‌ی درون برنامه‌ای هستید.

 

۷. آیفوکوس (iPhocus)

اگر در مراحل اولیه‌ی یادگیری تصویربرداری هستید، مسلماً تمایلی به استفاده از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای پیچیده ندارید. بلکه آن‌چه نیازمندش هستید یک برنامه‌ی کاربردی برای ضبط ویدیوهای با کیفیت و مجهز به کنترل‌های اضافی‌ست. آیفوکوس (iPhocus) دقیقاً همین ویژگی‌ها را دارد و قدمی بزرگ و عالی برای رسیدن به نسل سوم برنامه‌های ضبط ویدیویی محسوب می‌شود.

با استفاده از اپ آیفوکوس در حین فیلمبرداری امکان استفاده از تنظیمات بسیار دقیق فوکوس را خواهید داشت و نیز می‌توانید در طول گرفتن یک شات، فوکوس لنز دوربین را تغییر دهید و این قابلیتی‌ست که در لیست پیش‌رو تنها اپلیکیشن فیلمیک پرو از آن برخوردار است. هم‌چنین می‌توانید آیفوکوس را از طریق یک دستگاه ثانویه که به وسیله‌ی Wi-Fi به موبایل‌تان وصل است، کنترل کنید. به این ترتیب در هنگام ضبط ویدیو نیازی به لمس کردن دوربینِ در حال ضبط فیلم نخواهید داشت.

۸. پرو مووی ریکوردر (ProMovie Recorder)

پرو مووی ریکوردر (ProMovie Recorder) گرچه همانند ماویس و فیلمیک پرو برنامه‌ای کامل است، اما از رابط کاربری بسیار کاربردی این دو اپ برخوردار نیست و به همین علت، با وجود قابلیت‌های گسترده‌ و برخورداری از کنترل دستی و تنظیمات نرخ سرعت، استفاده از تمامی ویژگی‌های آن به سادگی به کارگیری آن‌ها در سایر اپ‌های نام‌برده نیست.

برخلاف فیلمیک پرو، دانلود این اپلیکیشن رایگان است، اما… حواس‌تان را جمع کنید چرا که برای از بین بردن واترمارکی که زیر تصویر می‌آید، باید ۳ دلار درون برنامه‌ای بپردازید. به این ترتیب بهتر است بگوییم که این اپ برای‌تان ۳ دلار هزینه خواهد داشت. گرچه برای دانش‌آموزان یا علاقه‌مندان به این حرفه‌ی تصویربرداری، استفاده از پرو مووی ریکوردر می‌تواند یک نقطه‌ی شروع بدون ریسک باشد.

 

۹. کینوماتیک (Kinomatic)

کینوماتیک (Kinomatic) هم یک برنامه‌ی ضبط ویدیو و هم برنامه‌ی ادیت ویدیوست. گرچه این برنامه در انجام هر دو قابلیت نام‌برده تواناست اما قابلیت اصلی آن در تولید فیلم‌هایی با کیفیت بالا بدون استفاده از کامپیوتر و انتشار آنلاین آن است. ادیتور این برنامه می‌تواند به راحتی کلیپ‌های ضبط شده را کات کند، برای‌شان عنوان بگذارد، روی آن‌ها صداگذاری کند و یا به آن‌ها موسیقی اضافه کند. گرچه ضبط ویدیوی این اپ آن‌قدرها جذاب نیست، اما از رابط کاربری بسیار خوبی برخوردار است.

 

۱۰. ویدیوشاپ (Videoshop)

ویدیوشاپ (Videoshop) یک برنامه‌ی ضبط ویدیو نیست اما همراهی ضروری برای ضبط ویدیوست؛ یک اپ توانمند و آسان برای تولید ویدیوهای ادیت شده‌ی ساده روی آیفون شما. با استفاده از ویدیوشاپ می‌توانید چندین کلیپ را ترکیب کنید، به آن‌ها موزیک اضافه کنید، برای‌شان عنوان بزنید، روی آن‌ها هر فیلتری که می‌خواهید اعمال کنید و در نهایت آن‌ها را در هر شبکه‌ی اجتماعی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. تمامی این‌ها در یک اپ موبایل و بدون هیچ نیازی به کامپیوتر اتفاق می‌افتند.اگر می‌خواهید ویدیویی را که کلی زمان و هزینه صرف‌اش کرده‌اید به اشتراک بگذارید اما مهارت و پول کافی برای ادیت کردن آن در برنامه‌های ادیت ویدیوی کامپیوتری را ندارید، برنامه‌ی ویدیوشاپ به شما این امکان را می‌دهد تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، پیش از به اشتراک‌گذاری ویدیوی خود، آن را در موبایل‌تان ادیت کنید. تنها هزینه‌ای که در ارتباط با این اپ خواهید پرداخت، هزینه‌ی دسترسی به قابلیت‌های حرفه‌ای اپلیکیشن است که در صورت نیاز به آن، باید ماهانه ۴ دلار هزینه کنید.

 

۱۱. لومافیوژن (LumaFusion)

اگر یک برنامه‌ی ادیت حرفه‌ای برای اپ ضبط ویدیو در آیفون‌تان می‌خواهید، لومافیوژن (LumaFusion) گزینه‌ی مناسبی‌ست. این برنامه، قدرتمندترین برنامه ادیت ویدیو در اپ استور است که شما را با قابلیت‌های حرفه‌ای و بسیاری از ابزارهایی که تنها از یک نسخه‌ی کامپیوتری ادیت انتظار دارید، روبرو می‌کند. گرچه هزینه دانلود این اپ ۲۰ دلار است اما اگر حرفه‌ای باشید، پرداخت این مبلغ برای‌تان می‌صرفد.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *