حمله جنگنده‌‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ماهان

[ad id='39844']

[quote]شب گذشته رسانه‌ها از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه خبر دادند.[/quote]

 

* شامگاه پنجشنبه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به بیروت به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز یک یا چند جنگنده با مشکل مواجه شد و برخی مسافران این پرواز به دلیل رفتار خارج از قانون این جنگنده ها آسیب دیدند.

* تعدادی از مسافران پرواز تهران- بیروت هواپیمایی ماهان به خاطر حرکت خطرناک جنگنده های آمریکایی بر فراز آسمان سوریه، آسیب دیدند اما این پرواز به سلامت در فرودگاه بیروت به زمین نشست.

* مسئولان آمریکایی ۵ ساعت پس از این اقدام تایید کردند که جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

* برخی از مسافران این پرواز در ویدیو کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده، می گویند که به دلیل حرکت خطرناک و تهدید آمیز این جنگنده ها، خلبان هواپیمای ماهان مجبور به کاهش شدید ارتفاع شده و به همین دلیل برخی از آن‌ها آسیب دیدند.

* سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه جزییات این اتفاق در حال پیگیری است اعلام جزییات بیشتر را به بررسی‌های تکمیلی منوط دانست.

* سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه امشب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

* سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سویس در تهران نیز داده شده است.

* بر اساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده ای که این هواپیما را در آسمان سوریه تهدید کرده اند آمریکایی بوده اند.

 

* خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت امر آمریکا بوده اند و بر فراز منطقه التنف سوریه که در اشغال ارتش آمریکاست برای هواپیمای غیر نظامی ایرانی ایجاد مزاحمت کردند.

* شبکه المیادین لبنان اما به نقل از “منابع موثق” اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به رژیم صهیونیستی بوده اند و با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی قصد داشتند سیستم دفاع هوایی سوریه را به اشتباه بیندازند تا هواپیمای مسافربری ماهان را سرتگون کند.

* خلبان پرواز خبر شهادت یکی از سرنشینان این هواپیما را که به نقل از شبکه الممیادین منتشر شده بود تکذیب کرد.

* خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.

* «وندی شرمن»، قائم‌مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مذاکرات با ایران در مصاحبه‌ای پنجشنبه از احتمال اقدامات انتقام‌جویانه ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی ابراز نگرانی کرد.

* پیگیری‌ها از منابع مطلع حاکیست برخلاف برخی شایعات، هیچ شخصیت سیاسی یا نظامی در هواپیمای ماهان که مورد تهدید جنگنده‌ها قرار گرفت حضور نداشته است

* هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان بامداد جمعه خاک لبنان را به سمت تهران ترک کرد و نزدیک ساعت ۳ بامداد در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

* خبرگزاری رویترز نوشت: بیل اوربان، سخنگوی نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در واکنش به تعرض دو جنگنده به هواپیمای مسافربری ایران در مصاحبه با این خبرگزاری مدعی شد یک جنگنده آمریکایی اف۱۵ در حوزه دید یک هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفت، اما این موضوع در فاصله امن صورت گرفته است.

*سخنگوی نیروهای تروریستی سنتکام مدعی شد دو جنگده آمریکایی اقدام به پرواز قانونی و همیشگی خود در حریم پایگاه نظامی التنف (در خاک سوریه) همزمان با عبور هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز منطقه کردند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد.

* در حالی که المیادین در خبر خود برای نقل اتفاق رخ داده در آسمان سوریه توسط یکی از مسافران، از ترکیب «شهاده المسافره» استفاده کرده است برخی از کانال‌های خبری، از جمله کانال شبکه خبر با اشتباه در ترجمه از شهادت یک مسافر ایرانی در اثر حمله دو جنگنده آمریکایی خبر داده‌اند که این خبر اشتباه بوده است.

واکنش آمریکا به ماجرای هواپیمای مسافری ماهان

بیل اوربان، سخنگوی نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در واکنش به تعرض دو جنگنده به هواپیمای مسافربری ایران در مصاحبه با این خبرگزاری مدعی شد یک جنگنده آمریکایی اف۱۵ در حوزه دید یک هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفت، اما این موضوع در فاصله امن صورت گرفته است.

سخنگوی نیروهای تروریستی سنتکام مدعی شد دو جنگده آمریکایی اقدام به پرواز قانونی و همیشگی خود در حریم پایگاه نظامی التنف (در خاک سوریه) همزمان با عبور هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز منطقه کردند.

ساعاتی پیش یک هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه مورد تعرض دو جنگنده قرار گرفته است.

هواپیمای مسافربری ایرانی در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد و به دلیل کاهش ارتفاع غافلگیرانه هواپیمای ایرانی، تعدادی از مسافران زخمی شدند.

سازمان هواپیمایی کشوری طی اطلاعیه‌ای تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل دانست و خواستار بررسی این حادثه در ایکائو شد.

«در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۹ در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) عازم بیروت بود ، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادم با با پروازهای متعرض ، دچار جراحات شدند.

پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت ، تصمیم در خصوص بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد.

سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری ، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی (ره) ، بررسی فنی رویداد را آغاز کرد.

جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات بدست آماده بر اساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران ، اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می دارد و مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو ) نموده ، خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.»

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *