خسرو سینایی براثر ابتلا به کرونا درگذشت

[ad id='39844']

[quote]خسرو سینایی، کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.فرح اصولی، همسر این هنرمند با تایید این خبر گفت: عصر امروز (شنبه، ۱۱ مردادماه) کارگردان «عروس آتش» در بیمارستان از دنیا رفت.[/quote]

 

خسرو سینایی به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا در بیمارستان امیر علم بستری بود.سینایی حدود یک ماه قبل نیز برای یک عمل جراحی در بیمارستان بیستری بود و بعد از مدتی مرخص شد.

این کارگردان و مستندساز سینمای ایران فیلم‌های متعددی را ساخته که یکی از مشهورترین آن‌ها «عروس آتش» است که جایزه بهترین فیلمنامه را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، گفت‌وگو با سایه، مرثیه گمشده و هیولای درون از دیگر آثار این فیلمساز هستند.

خسرو سینایی زاده‎ نهم دی ماه ۱۳۱۹ در شهر ساری ا‎ست. کارگردان و فیلمنامه نویس پرآوازه‎ای که بیشتر آثار او معمولا بر پایه‎ مستندهای اجتماعی استوار هستند. سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه‎ کشور لهستان از سوی رییس جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت مستند «مرثیه گمشده» که روایتگر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سالهای ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

خسرو سینایی، دانش‎آموخته‎ کارگردانی و فیلمنامه‎نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته‎ تئوری موسیقی از کنسرواتور وین است. سینایی از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم «زنده باد …» آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است.

اطلاعیه خانه سینما در پی درگذشت خسرو سینایی

خانه سینما در پیامی برای درگذشت خسرو سینمایی که بعد از ظهر امروز به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

«باورمان نمی‌شود که خسرو سینایی رفته باشد، اوئی که بودنش را حک کرده بود بر وجودمان. ناباورانه باید به یکدیگر تسلی دهیم و در فراغش سوگواری کنیم. اعلام نبودنش نه تنها اهالی سینمای این مرز و بوم که سینماگران بسیاری را در این جهان پهناور در ماتم فرو خواهد برد. خانه سینما با نهایت تاسف و تاثر برنامه‌های وداع با او را گزارش خواهد کرد.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *