شکست سنگین فیلم تنت کریستوفر نولان

[ad id='39844']

[quote]در حالی که بعضی استودیوها ریسک‌ نکرده و ترجیح دادند فیلم‌های مهم‌شان را عقب بیاندازند یا آن‌‌ها را از پلتفرم‌های دیگر به مخاطبان برسانند برادران وارنر جز معدود استودیوهایی بود که در نهایت تصمیم گرفت هرطور شده هرچند دیرتر از زمان معهود یکی از مهم‌ترین فیلم‌های امسال خود را به سالن‌ها بسپارد.[/quote]

منتقدین اغلب فیلم را بیش از حد پیچیده توصیف کرده‌اند اما از سوی دیگر شایسته‌ی دیدن در سالن‌های سینما. «تنت» همچون دیگر فیلم‌های نولان با انتقاد صداگذاری نیز مواجه است و بعضی از منتقدین می‌گویند دیالوگ‌های فیلم را غیرقابل‌فهم شده. فیلم «تنت» حتی بدون بازارهای لس‌آنجلس و نیویورک همچنان فروش قابل‌قبولی در آمریکا داشته و انتظار می‌رود که پس از آخر هفته‌ی «روز کارگر» فروش جهانی خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برساند. فروش فیلم در چین نیز تاکنون به بیش از ۲۰ میلیون دلار رسیده است.

گاردین / کاترین شوارد

انگاشته فیلمی نیست که ارزش سینمارفتن در این وضعیت را داشته باشد؛ حتی مهم هم نیست که سالن‌ها تا چه حد اصول بهداشتی را رعایت کرده باشند. حتی مطمئن نیستم فیلم ارزشش را داشته باشد که ۵ سال دیگر شب برای دیدنش در تلویزیون از خوابتان بزنید.

موتور اصلی انگاشته سکانس‌های اکشن آن است…آن‌ها خوب از کار درآمده‌اند و باید هم خوب از کار در بیایند…هنگام خروج از سالن کمی نسبت به زمان ورودتان کم‌انرژی‌تر خواهید بود. در کل یک جای کار فیلمی که تاکید دارد جزییات شبه علمی به‌خوردتان بدهد و در عین حال مطمئن باشد که حتی یک جمله‌اش را هم نفهمیدید می‌لنگد. در واقع طرح داستانی که درکش نمی‌کنیم ضربه‌اش را بهمان می‌زند و بعد قرار است با فهمیدن اینکه آنچه رخ داده چگونه رخ‌ داده به آرامش برسیم.

ایندی وایر / مایک مک‌کاهیل

انگاشته فیلم بزرگی است اما نولان بیش از هر زمان دیگری درون طرح و ساختاری که خود ساخته گیرافتاده است.

با چطور فیلمی طرفیم؟ مسلما بزرگ: در ابعاد آیمکس که حتی پس از تدوینی مشهود و بی‌رحمانه هنوز ۱۵۰ دقیقه است. در عین حال با اثری هوشمندانه روبرو می‌شویم. این هم درست است که این فیلم با این عنوان پالیندرومیک [واژه، جمله یا عددی که خواندن آن از چپ به راست یا از راست به چپ کاملا یکسان باشد] از نظر روایی نوعی همبستگی درونی دارد اما همبستگی ساختار روایی فیلم شکلی کاملا خسته‌کننده و فاقد لذت دارد.

به هر حال اگر صرفا به دنبال ابعاد یک اثر هستید انگاشته گزینه مناسبی است؛ فیلمی به بزرگی جهان…اما به زودی متوجه می‌شویم چطور فیلم‌نامه نولان حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات را هم از ما دریغ کرده است. این مردمان دقیقا چه کسانی هستند؟‌ چطور به این سرعت از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌شوند؟

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *