معیارهای غیرسینمایی آکادمی اسکار برای انتخاب فیلم

[ad id='39844']

[quote]: توجه به تنوع نژادی و جنسیتی از سیاست‌ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بانی جوایز اسکار در چند سال اخیر بوده است، که به دنبال اعتراض‌ها به نبود نامزدهای آفریقایی-آمریکایی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اتخاذ شد.[/quote]

آکادمی در ادامه پیگیری این سیاست روز سه‌شنبه اعلام کرد استانداردهای جدیدی را برای انتخاب نامزدهای اسکار بهترین فیلم اعمال خواهد کرد. برای نود و چهارمین و نود و پنجمین دوره جوایز اسکار که در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، یک فیلم برای این که در رقابت بخش اسکار بهترین فیلم واجد شرایط شناخته شود باید فرم محرمانه استانداردهای آکادمی را ارائه بدهد. از سال ۲۰۲۴ برای جوایز اسکار ۹۶، فیلم ارائه‌شده برای بخش اسکار بهترین فیلم باید حداقل دو مورد از چهار استاندارد اعلام‌شده را داشته باشد.

به‌عنوان نمونه، استاندارد A شامل سرفصلی با عنوان “ارائه روی پرده، مضامین و روایت‌ها” است که خود چند زیرمجموعه را در برمی‌گیرد. یکی از آن‌ها حضور الزامی یک بازیگر (حداقل یکی از نقش‌های اصلی یا بازیگران مکمل نقش‌های مهم) از نژاد یا قومیتی است که تاکنون کمتر روی پرده تصویر شده؛ شامل آسیایی، لاتین‌، سیاه‌پوست، بومی آمریکا، آلاسکا، خاورمیانه و…

مورد دیگر این سرفصل، گروه بازیگران یک فیلم است. در این مورد، حداقل ۳۰ درصد تمام بازیگران نقش‌های ثانوی و نقش‌های فرعی باید حداقل دو گروه از این گروه‌ها باشند: زنان، گروه‌های نژادی یا قومی، ال‌جی‌بی‌تی، و آدم‌هایی با ناتوانی‌های فیزیکی یا شناختی، یا ناشنوا یا کم‌شنوا. مورد دیگر این سرفصل، خط داستانی اصلی و موضوع است که مواردی چون زنان، گروه‌های نژادی یا قومی، ال‌جی‌بی‌تی، و آدم‌هایی با ناتوانی‌های فیزیکی یا شناختی، یا ناشنوا یا کم‌شنوا را در برمی‌گیرد.

به همین منوال، استاندارد B شامل سرفصلی با عنوان “رهبری خلاقانه و تیم پروژه”، استاندارد C شامل سرفصلی با عنوان “دسترسی و فرصت‌ها در صنعت” و استاندارد D شامل سرفصلی با عنوان “گسترش تماشاگران” است که در آن‌ها نیز رعایت موارد ذکرشده در زیرمجموعه‌های استاندارد A تأکید شده است.

برای دیگر بخش‌های جوایز اسکار، الزامات فعلی برای واجد شرایط بودن تغییر نمی‌کند. برای بخش‌هایی چون فیلم بلند انیمیشن، مستند بلند و فیلم بلند بین‌المللی، فرم استانداردهای آکادمی در بخش اسکار بهترین فیلم باید به‌طور جداگانه ارائه شود.

واکنش‌ منفی علاقه‌مندان سینما به تصمیم عجیب آکادمی اسکاز

«چندوقت پیش کریس مک کارتى ، مدیر مراسم إعطاء جوایز سینمایٔى و تلویزیونى ام تى وى ضمن اعلام این نکته که از این پس براى إعطاى جایزه بهـترین بازیگر، تفکیک جنسى صورت نخواهـد گرفت در مصاحبه اى با سى ان ان رسماً اعلام کرد که مراسم آنهـا مضمون گرا ست. در ضمن او مضمون گرایٔى مراسمش را با مدرنیسم مترادف دانست !!!و چندى پیش ، جشنواره فیلم برلین هـم که مراسم بسیار مهـمتریست ،شبیه چنین تصمیم بیفایده اى را اعلام کرد و البته هـیچیک اعلام نکردند که چرا؟ … و چیزى نگذشته بود که دستورالعمل هـاى تراژیک اسکار توسط سى ان ان منتشر شد ،مبنى بر آنکه از دو هـزار و بیست و چهـار، نامزدهـاى بهـترین فیلم باید حتماً از بازیگران آسیایٔى ، سیاه پوست ، لاتین ، خاورمیانه اى ، افریقایٔى و … در ترکیب بازیگران اصلى یا مکمل استفاده کرده باشند و سى در صد از شخصیتهـا باید زنان ، اقلیت هـاى قومى، ناشنوایان ، نابینایان و… باشند!!! واضح است که استفاده از اقلیتهـاى نژادى، زنان و کاراکترهـایٔى از جهـان رو به توسعه بخودى خود نه تنهـا تراژیک نیست که خیلى هـم پسندیده است

تراژدى اینجاست که ، این موارد تبدیل به قانون هـایٔى براى پذیرفته شدن فیلمهـا در جشنواره هـا و مراسم سینمایٔى شوند ، اما بخش مثبت ماجرا اینست که ، بالاخره پرده هـا دارند مى افتند و سیاستهـایٔى نامریٔى که چهـار دهـه است توسط جشنواره هـا أعمال میشوند ، دارند چهـره نشان میدهـند. دیگر مدیران جشنواره هـا، نه تنهـا، خجالت نمیکشند که مضمون گرایٔى و ملاحظات سیاسى جشنواره هـایشان را مخفى کنند بلکه با وقاحت تمام آن را داد میزنند.براى چهـار دهـه انهـا ترکیبی نامتجانس و کریه از هـمه جور کاراکتر فرصت طلب و موج سوارى را بجاى فیلمساز به جامعه سینمایٔى غالب کردند ، فیلمهـایٔى را ستایش کردند که انباشته از بیانیه هـاى اجتماعى بودند، بى آنکه سازندگانشان کمترین بویٔى از حداقل نوعى ایدیٔولوژى برده باشند و جامعه هـنرى را صد سال، به عقب راندند تا برگردیم به سالهـاى دهـه بیست که تازه باید بنشینیم و بحث کنیم که چرا یک اثر هـنرى قبل از هـر چیز باید با متر ومعیارهـاى خودش سنجیده شود و نه مضمون و محتوایش! سیاسى گرى و مضمون گرایٔى جشنواره هـا خطرى مهـلک براى سینما ست ، سم است و جامعه جهـانى فیلمسازان باید بر علیه آن متحد شود و قد علم کند. باور کنید که دارند هـمه چیز را به نابودى میکشند.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *