نقد منفی سریال خواب زده سیروس مقدم

[ad id='39844']

[quote]سریال خواب زده اولین ساخته سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی با استقبال سرد مردم و منتقدان مواجه شده است اکنون به بررسی این سریال می پردازیم[/quote]

بازیگران: علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی، ریحانه پارسا، امیرعلی دانایی، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، سام درخشانی، ایرج نوذری، سیما بابایی و فرید سجاد حسینی

خواب‌زده که اولین تجربه سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی است، فضایی عاشقانه و ماورایی دارد و تقابل میان انسان و شیطان را به تصویر می‌کشد

سیروس مقدم و سعید نعمت‌الله پیش از این در سریال‌های تلویزیونی رستگاران، دیوار، مدینه، میکائیل و زیر هشت تجربه همکاری با یکدیگر را داشتند.سیروس مقدم و سعید نعمت‌الله پیش از این در سریال‌های تلویزیونی رستگاران، دیوار، مدینه، میکائیل و زیر هشت تجربه همکاری با یکدیگر را داشتند.

خلاصه داستان

ستاره زنی است که دستی در کار خیر دارد؛ هما یکی از دختران کانون اصلاح و تربیت است که به همت ستاره از زندان آزاد می شود. رها(شیطان خواب) در ذهن هما نفوذ کرده و او را وارد زندگی شخصی ستاره می کند و…

یکی از محبوب ترین سریالهای تاریخ تلویزیون، سریال مناسبتی « اغما » به کارگردانی سیروس مقدم بود. این سریال که در ماه رمضان سال ۱۳۸۶ از تلویزیون پخش شد، میزان بالای رضایت بینندگان تلویزیونی را به همراه داشت و مورد تقدیر تلویزیون نیز قرار گرفت. دلیل اشاره ام به این سریال این است که « خواب زده » با حال و هوای مشابه آن اثر منتشر شده و ماجرایی ماورایی دارد که عناصر دلهره آور نیز در آن مورد استفاده قرا گرفته است.

در سریال « اغما » ماجرا درباره پزشکی بود که بر سر جراحی همسرش و کارکردهای اخلاقی حوزه پزشکی به بن بست می خورد و شیطان نیز در قالب یک انسان سعی می کرد تا او را از مسیر منحرف کند. در سریال « خواب زده » نیز ماجرا درباره دختری به نام هما است که پس از دیدن یک خواب ترسناک از خواب بلند می شود و چیزهایی را مشاهده می کند که تنها او قادر به دیدن آنهاست. در یک طرف دیگر، زن جوانی حضور دارد که قصد کمک به دختران کانون را دارد و سعی دارد آنها ار از معضلات مختلف اجتماعی رهایی ببخشد اما …

پیش از این از « خواب زده » به عنوان یک سریال ترسناک نام برده می شد اما حالا با انتشار سریال مشخص شده که فیلم همان حال و هوای ماورایی مورد علاقه سیروس مقدم را دارد که یک دهه پیش در « اغما » به مخاطبان عرضه کرده بود. در اینجا نیز شیطان در وجود یک انسان رخنه کرده و سعی دارد مسیر آدمهای خوب را منحرف نماید و در عوض از شر پشتیبانی کند. اما نکته حائز اهمیت درباره سریال جدید سیروس مقدم ضعف های فنی و غیر فنی آن است که برای کارگردانی با این سابقه یک ناامیدی کامل به حساب می آید. مشکلات فنی که شاید در ساخته های فیلمسازان جوان بتوان آن را مشاهده کرد اما برای کارگردانی همچون سیروس مقدم مشاهده این ضعف ها غیرمنتظره است.

صحنه باز کردن درب اتاقی که به مکانی جهنم مانند راه می یابد، یکی از بدترین جلوه های ویژه ممکن را حتی در مقیاس فنی در ایران دارد. سکانسی عجیب که در آن ظاهراً شیاطین و مردگان در آتش در حال سوختن هستن و افکتی که به عنوان صدا برای آنها استفاده شده، از بازیهای کامپیوتری زامبی محور گرفته شده و بر روی صورت آنها قرار داده شده است! معلوم نیست با توجه به کیفیت فنی ضعیف تیم جلوه های ویژه سریال « خواب زده » چه تاکیدی بر به تصویر کشیدن چنین موقعیتی در سریال بوده که اینچنین نتیجه ای رقم زده است.

متاسفانه مشکلات فنی سریال به همین جا ختم نمی شود. در دقایق دیگر سریال محل قرار گیری اشتباه دوربین مشهود است و چندین بار نیز تکرار شده است. فوکوس های نامنظم و حرکت اشتباه دوربین از ایرادات عمده فیلمبرداری سریال « خواب زده » محسوب می شود. به عنوان مثل در یک سکانس زمانی که زن به استودیو ضبط موسیقی می رود تا دختری را از دست صاحب استودیو نجات دهد، نور پس زمینه به اشتباه از پشت به سمت سوژه اصلی که در حال بیان دیالوگ است افتاده به طوریکه به سختی می توان لادن مستوفی را مشاهده کرد! در نمای بعدی نیز دوربین بصورت کج و شلخته میان زمین و آسمان در حرکت بوده و به سوی سوژه دیگر در اتاق می رود! یکی از عجیب ترین ایرادات « خواب زده » در  بخش فیلمبرداری رقم خورده است.

روند قصه هم وضعیت بهتری از دیگر بخش های سریال ندارد. « خواب زده » با یک دزدی از صرافی آغاز می شود و سپس نوبت به گسترش داستان و معرفی شخصیت های دیگر می رسد. شخصیت های تک بُعدی که مانند نامزد هما، هم بازی های بدی از خودشان بر جای گذاشته اند و هم اینکه منطقی در رفتارشان مشخص نیست. دیالوگ هایی که میان شخصیت ها رد و بدل می شود خیلی زود به مخاطب اعلام می کند که قرار نیست با یک اثر تاثیرگذار مواجه باشیم. برخی از این دیالوگ ها چنان بد بیان شده اند که مخاطب حرفه ای سریال را به راحتی پس می زند. یکی از این دیالوگ ها این است: « تو به شیطان اعتقاد داری؟… اما اون بهت اعتقاد داره! » که نحوه بیان آن به بدترین شکل ممکن انجام شده است.

« خواب زده » در مقایسه با دیگر سریال های شبکه نمایش خانگی، از چهره های سرشناس کمتری استفاده کرده است. نقش های اصلی سریال را لادن مستوفی و سیما بابایی ایفا کرده اند. لادن مستوفی بازیگر با تجربه ای است و در اینجا هم قابل قبول به نظر می رسد و سیما بابایی نیز در اولین تجربه بازیگری در یک سریال، باید دید که می تواند نظر مخاطب را جلب کند یا خیر. او پیش از این طراح لباس بوده و تنها با بازی در یک فیلم کوتاه توانسته بود جوایز سینمایی بین المللی کسب نماید. در کنار آنها امیرعلی دانایی نیز حضور دارد که می تواند این مثلث را در صورت شخصیت پردازی صحیح، وضعیت بهتری ببخشد.

« خواب زده » ایرادات فنی بسیاری دارد. در بخش روایت اگرچه سریال با اشکالات بسیاری همراه است اما با توجه به حضور سیروس مقدم به عنوان کارگردان، می توان انتظار داشت که بتواند مسیر خودش را پیدا کند و وضعیت بهتری نسبت به دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی کسب کند. تجربه سریال های مناسبتی در ماه رمضان که تم ماورایی داشته اند ثابت کرده که این نوع آثار با اقبال مناسبی در جامعه مواجه می شوند. باید دید که سیروس مقدم می تواند پس از یک دهه دوباره نام خود را با یک سریال ماورایی بر سر زبانها بیندازد یا خیر.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *