فروش غیر قانونی متادون و ترامادول در عطاری ها

[ad id='39844']

[quote]متادون داروی مخدر صنعتی است که غالباً به عنوان داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود. مشاهدات یک سال اخیر در مراکز بستری و کلینیک های درمان اعتیاد حاکی از افزایش مصرف خودسرانه متادون است و اعتیاد به آن به معضل تبدیل شده است.[/quote]

 

عطاری مکانی که در آن داروهای گیاهی به وفور یافت می شود. در گذشته های دور در عطاری ها فقط عطر فروخته می شد اما به مرور زمان و با پیشرفت علم داروشناسی و گیاه شناسی یک مرکز مهم برای درمان بیماری ها لقب گرفت. در عطاری های ایران بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی به صورت خام و یا فرآورده به فروش می رسد. در هر کوچه و خیابان یک عطاری وجود دارد که فروش عمده محصولاتشان نیز معطوف به ادویه جات و عرقیات گیاهی است؛ اما امروزه در عطاری ها برخی قرص ها نیز وجود دارد که هیچ خاصیت دارویی ندارد و کاملا در آزمایشگاه تهیه می شود. «متادون» یکی از همین مواد است.

متادون که اولین بار برای تسکین درد در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت امروزه راه خود را گم کرده است. بیشتر افرادی که متادون برای آن ها تجویز می شود وابستگی به مواد مخدر داشته اند و تحت درمان قرار دارند. نکته حائز اهمیت این است که استفاده از متادون به تنهایی منجر به معالجه نخواهد شد بلکه به عنوان جزئی از درمان آن هم به دستور پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. متادون برای بیماران HIV و همچنین معتادان به هروئین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروز استفاد فروش این قرص در عطاری ها موجب نگرانی خانواده ها شده است. به گزارش فارس، در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۹۵، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارائه داروهای گیاهی بدون مجوز، تولید داروهای گیاهی ترکیبی با مواد شیمیایی و فروش انواع مواد مخدر و متادون مواردی از تخلفات عطاری‌ها هستند که باید با آنها برخورد جدی شود.

هرچند رئیس سازمان غذا و دارو از کنترل فروش این مواد در عطاری ها در بیشتر استان ها خبر می دهد اما وضعیت را در برخی استان ها نامطلوب توصیف می کند. وی گفته بود: در وزارت بهداشت برای صدور مجوز الزاماتی وجود دارد و همانطور که این نهاد هیچ وقت مجوز برای فروش سیگار صادر نمی‌کند، نمی‌تواند به عطاری‌ها هم مجوز فروش دارو بدهد و این کار تنها به عهده داروخانه هاست. دیناروند گفت: ما با عطاری هایی که در چارچوب کاری خود فعالیت دارند مشکلی نداریم ولی اگر فعالیت آنها فراتر از کار تعریف شده آنها باشد موظفیم برابر قانون با آنها برخورد کنیم.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *