نقد بررسی سریال خانه امن

[ad id='39844']
[quote]سریال «خانه امن» قصه‌ای جاسوسی و امنیتی دارد که در آن به تعدادی از حوادث امنیتی که در سال‌های اخیر رخ داده است، اشاره می‌شود. [/quote]
ماجرای «خانه امن» به حضور داعش در ایران و ماجرای تروریستی که توسط وزارت اطلاعات خنثی می‌شود، برمی‌گردد. این سریال به تهدیدات داعش و حمایت کشور‌های غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد. این سریال امنیتی و جاسوسی، خط اصلی قصه‌اش سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه امن ما، ایران است. همان طرح آمریکایی- عربی که در حقیقت برای ناامن کردن ایران در دستور کارشان قرار داده شد و جزو اهداف شوم و شیطانی‌شان بود.
«خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی که با برنامه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» کارش را در تلویزیون آغاز کرد و نویسندگی حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری این شب‌ها از شبکه یک سیما درحال پخش است. تیم معظمی و صفری قبلا هم دو مجموعه «سارق روح» و «ترور خاموش» را با موضوعات امنیتی ساخته بودند که با استقبال خوبی مواجه شده بود.
در میان اسامی عوامل این سریال نام مرتضی اصفهانی هم به عنوان طراح پروژه به چشم می‌خورد. فردی که پیش از این نام او را در بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های با موضوعات امنیتی دیده‌ایم.
«خانه امن» جزو آثار پرلوکیشن تلویزیون محسوب می‌شود که در شهر‌های مختلف تصویربرداری شده و حتی بخشی از آن در چند کشور دیگر جلوی دوربین رفته است.
این سریال داستان دو مامور امنیتی به نام‌های کمال و افشین را روایت می‌کند که یکی مسوول تیم ضدتروریسم و دیگری مسوول تیم مبارزه با جرایم سازمان‌یافته است. کمال طبق اخبار واصله، مطلع می‌شود قرار است تیم‌های تروریستی داعش عملیات‌هایی را در ایران به راه بیندازند.
«خانه امن» از جمله سریال‌های پر از شخصیت است. حمیدرضا پگاه در نقش یک مامور امنیتی با چهره جدی خود تا اینجا بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است. امین زندگانی در نقش مامور دیگر سریال بازی متفاوتی ارائه داده است.
از دیگر بازیگران شناخته شده‌ی سریال می‌توان به پرویز فلاحی پور در نقش قاضی، سامان صفاری در نقش پیام کاراکتری را که به تازگی از زندان بیرون آمده و با پلیس همکاری می‌کند و سیما تیرانداز در نقش رییس یک باند پولشویی اشاره کرد.
داستان از عراق و درست از وسط یکی از عملیات‌های نیرو‌های امنیتی برای مقابله با گروه تروریستی داعش و نقش شهید قاسم سلیمانی در این عملیات آغاز شد.
اما شروع حواشی«خانه امن» از قسمت دوم سریال که فرد اختلاس‌گری که مامور امنیتی ایرانی، با اسنایپر، در تورنتوی کانادا، با تاکید بر اینکه دادگاهش برگزار و حکمش صادر شده، می‌کشد، آغاز شد. این قسمت با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.
هرچند در ابتدای هر قسمت سریال این جمله به چشم می‌خورد: «هر گونه تشابه اسم‌ها و اماکن اتفاقی است»، اما انتخاب نام کاراکتر مفسد در این سکانس و شهر محل زندگی او با خاوری نمی‌توانسته اتفاقی باشد.
کارگردان سریال درباره این شباهت به روزنامه فرهیختگان گفت: من در فیلم این را نشان دادم و دلم خنک شد. این صرفا به این علت بود که نشان دهیم به این راحتی نیست که بخورید و بردارید و ببرید. به‌نظرم بیشتر هشدار است.
یکی دیگر از  اشارتی که سریال را به مرکز توجه کشانده و باعث واکنش‌هایی نسبت به آن شده است، آوردن نام جو بایدن رقیب پیروز انتخاب اخیر آمریکا و رئیس جمهور جدید این کشور است؛ در بخشی از این سریال، کمال در جریان بازجویی از خبرنگار عربستانی، از بایدن نام می‌برد و عنوان می‌کند «جو بایدن می‌خواست خانه امن ایرانی ها را ویران کند و ما اینجاییم که این اتفاق نیفتد»
ریتم خوب و پر اتفاق چند قسمت اول، شروع بسیار خوبی را برای «خانه امن» رقم زد و انتظار می‌رفت که با مجموعه‌ای ملتهب، پرهیجان و اکشن طرف باشیم، هرچند در قسمت‌های بعدی سریال این توقع را برآورده نشد و سریال با وارد شدن قصه به ماجرای خانوادگی از ریتم افتاد.
روزنامه فرهیختگان در نقد سریال نوشت: خانه امن یک اثر کامل و بی‌نقص نیست و حتی گاهی شلختگی و تسامح در ساخت برخی از سکانس‌هایش دیده می‌شود، اما از نگاه موضوعی، یک اثر قابل اعتناست.‌ای کاش چنین موضوعی در زمان و با بودجه بیشتر و حتی بازیگران قوی‌تر، و نه سلبریتی، ساخته می‌شد و برای پیش‌تولیدش وقت بیشتری اختصاص می‌یافت.
جامعه و تلویزیون به نمایش چنین آثاری نیاز دارد و این آثار هم باید نسبت خود با شعارزدگی و محافظه‌کاری در بیان حقیقت و همچنین سفیدانگاری نیرو‌های خودی و سیاه‌انگاری نیرو‌های شر را اصلاح کنند و یادشان باشد که یک سریال با سخنرانی یا یک مقاله سیاسی متفاوت است.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *