دلایل احساس شرم زنان در رابطه جنسی

[ad id='39844']

[quote]در کشورهایی مانند ایران، زنان را به داشتن حجب و حیا تشویق می‌کنند. در این فرهنگ ها زنان از داشتن رابطه جنسی یا صحبت کردن درباره آن شرم دارند. این طرز فکر در آن‌ها شکل می گیرد که راحت بودن در رابطه جنسی در تضاد با حیای زنانه است. در واقع به نوعی لذت جنسی را برای زن ندانسته و آن را مختص مردان می دانند. تبعیض جنسیتی که از طرف فرهنگ بر زنان جامعه اعمال می شود آن ها را با نوعی نابرابری در رابطه رو به رو می کند.[/quote]

 

بعضی زنان از داشتن رابطه جنسی با همسر خود خجالت می‌کشند. حتی برخی ترجیح می‌دهند در تاریکی رابطه داشته باشند. شرم و خجالت زنان در رابطه جنسی می‌تواند گذرا یا دائمی باشد. این شرم باعث می‌شود زوجین از رابطه جنسی خود لذت کامل نبرند. در واقع این زنان نمی‌توانند خواسته‌ها ونیاز‌های خود را بیان کنند و انگار چیزی مانع آن‌ها می‌شود که در نهایت به عدم رضایت زناشویی منجر می‌شود. تداوم این روند، رابطه زناشویی را به یک سناریوی تکراری و یکنواخت تبدیل خواهد کرد. هم‌چنین خجالت کشیدن از رابطه جنسی می‌تواند مانع از لذت بردن هر دو طرف و کاهش رضایت جنسی شود.

این احساس خجالت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. عوامل فرهنگی

همان گونه که می‌دانید در جامعه مذهبی و اسلامی، دختران و پسران از داشتن رابطه جنسی تا قبل ازدواج منع شده‌اند و این دیدگاه که بر قراری رابطه جنسی امری گناه آلود و منافات دار با نجابت می‌باشد، برای پسران و مخصوصا دختران کاملا تفهیم شده است. اما متاسفانه به دلیل آموزش ناکافی خانواده‌ها و صحبت نکردن مادر با دختر، حتی بعد از ازدواج هم دختران همیشه این احساس گناه را دارند و همین باعث می‌شود احساس راحتی و لذت را در رابطه جنسی نداشته باشند.

۲. ترس از بارداری

عدم آگاهی از روش‌های بارداری و شیوه‌های جلوگیری از بارداری یکی دیگر از دلایلی می‌باشد که زنان در رابطه جنسی با همسر خود احساس راحتی نداشته باشند. عدم توانایی در بیان این مسئله و نگرانی دائمی از باردار شدن مخصوصا در شرایطی که زن آمادگی آن را ندارد باعث بروز واکنش‌های منفی در وی می‌گردد.

۳. عدم داشتن اعتماد به نفس

نگرانی شدید از ارزیابی منفی توسط همسر منجر به عدم اعتماد به نفس در برخی از زنان می‌شود. چرا که تصور می‌کنند برای داشتن یک رابطه جنسی موفق باید بدنی زیبا داشته باشند حال آن که کلید داشتن یک رابطه خوب پذیرفتن بدن خود همان گونه که هست، می‌باشد. در واقع تصویری که زنان از بدن خود دارند در تمایل به داشتن رابطه تاثیر می‌گذارد. زنان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، با نگاه منفی به بدن خود ایراد‌های غیر واقعی را در ذهنشان پرورش می‌دهند.

۴. نگرانی درباره قضاوت شدن

این مسئله نیز از شاخه‌های تفکرات منفی می‌باشد که بسیاری از دختران با آن رشد نموده‌اند. این زنان با ترس از این که اعمال و رفتار آن‌ها باعث ایجاد سوء تفاهمات در ذهن همسرشان شود نگران بوده و از رفتار‌های جنسی خجالت می‌کشند. به عبارتی  خانم‌ها می‌ترسند که راحت بودن با شوهر و بیان فانتزی‌های جنسی خود باعث شود که مورد قضاوت منفی از طرف شوهر خود قرار گیرند؛ و یا این که نسبت به گذشته آن‌ها مشکوک شوند.

۵. افسردگی

اختلالات روحی و روانی از دیگر دلایلی می‌باشد که می‌تواند باعث شود زنان رفتاری توام با خجالت و اضطراب از خود نشان دهند. افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی می‌باشد که باعث عدم تمایل زنان در رابطه جنسی و سرد مزاجی آنهاست.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *