کلاهبرداری شرکت هرمی کیونت

[ad id='39844']

[quote]معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری ۱۸ جوان که در شرکت هرمی موسوم به کیونت فعالیت می‌کردند، خبر داد.[/quote]

 

سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی پور معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهار کرد: دهم دی ماه امسال فردی با مراجعه به پلیس آگاهی به همراه داشتن پرونده‌ای از دادسرای ناحیه ۳۱ تهران به کارآگاهان اعلام کرد، پسرم ۴۰ روز پیش برای استخدام و مشغول به کار شدن در یک شرکت کاریابی به تهران آمده و پس از مراجعت به تهران در تماسی تلفنی عنوان داشته، برای رهن خانه نیاز به ۱۱۲ میلیون تومان پول دارد که این مبلغ را برای فرزندم تهیه و به وی پرداخت کردم تا اینکه ارتباطش با خانواده قطع شد و گاهاً به صورت تلفنی ارتباط داشت.

وی بیان کرد: با ارجاع پرونده به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، کارآگاهان در تحقیقات پلیسی، دریافتند که فرزند شاکی گرفتار شرکت‌های هرمی شده و متعاقب آن مخفیگاه آن‌ها در محدوده شرق تهران شناسایی شد.

معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با هماهنگی‌های قضائی سیزدهم دی ماه کارآگاهان موفق شدند در یک عملیات پلیسی ۱۸ جوان را که به عضویت شرکت هرمی کیونت در آمده بودند دستگیر کنند، گفت: در بین افراد دستگیر شده، فرزند شاکی نیز شناسایی شد.

این مقام انتظامی در خصوص فعالیت شرکت موسوم به کیونت تصریح کرد: شرکت کیونت در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه این بار تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتا جوان می‌کند.

وی توضیح داد: اعضای فعال در این شرکت به بهانه عدم امکان استخدام، اعضای جدید شرکت را به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه‌ای تشویق کرده و طی چندین جلسه آموزشی مبالغی را دریافت می‌کنند و پس از دریافت این مبالغ آن‌ها را به بهانه دریافت سود مجبور به عضوگیری از میان دوستان، بستگان و یا سایر اعضای خانواده می‌کنند تا زمینه ادامه فعالیت خود را فراهم کنند.

 

شاید تاکنون واژه کیونت را شنیده باشید! این واژه نه میوه خاصی مثل کیوی است و نه سلاح گرمی مثل کلت، اما افراد زیادی وجود دارند که با شنیدن همچین واژه‌ای تسلیم شدند و آینده و زندگی خود را به تباهی کشیده‌اند. شرکتی که با نام تجاری کیونت در حال فعالیت است این روز‌ها جوانان زیادی را به بهانه کسب درآمد بالا و موقعیت اجتماعی درجه یک فریب داده است.

حال بهتر است بدانید شرکت موسوم به کیونت در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه این بار تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتا جوان می‌کند.

شرکت هرمی کیونت به تازگی فعالیت خود را از سر گرفته است. این شرکت اگرچه به جوانان وعده استخدام در مراکز معتبر مانند وزارت نیرو، ایران خودرو و شرکت‌های تولیدی و صنعتی مطرح کشور را می‌دهد، اما مانند شرکت‌های هرمی دیگر غیرقانونی است.

شایان یکی از فریب خوردگان این شرکت هرمی است، او از جایی تصمیم می‌گیرد به این شرکت و سودجویان آن اعتماد کند که وضعیت معیشتی و بیکاری به روند زندگی‌اش فشار‌های زیادی وارد کرده بود و در دخل و خرج معمولی زندگیش مانده بود.

داستان از جایی برای او شروع شد که از طریق یکی از دوستانش با مهره اصلی شرکت هرمی کیونت آشنا شد.

زمانی که از او خواستم برایم تعریف کند چه اتفاقی برایش رخ داده است، این طور شروع کرد: بنده چند ماه پیش در شرکت کیونت عضو شدم.

او ادامه داد: روزی که از مشهد به تهران آمدم تا کار اینجا پیدا کنم، چند روزی پیش دوستان قدیمی‌ام بودم، حرف‌هایی می‌زدند که بسیار وسوسه انگیز بود و بوی پول زیاد می‌داد. از طریق دوستم با مهره اصلی کیونت آشنا شدم و قرار شد از همان روز برای ادامه زندگی در تهران وسایلم را جمع کنم و به خانه تیمی‌ای که او معرفی کرد پناه ببرم و بعد از چند ماه خیلی رسمی استخدام وزارت نیرو شوم.

از حرف‌هایش مشخص بود روز‌ها تحت آموزش‌های فشرده قرار گرفته است و از طریق سی دی‌ها و جزوات مشخصی شست وشوی مغزی شده است.

شایان گفت: در طول روز در یک واحد مسکونی در کنار یکدیگر بودیم؛ در طول مدت آموزش، اعضای اصلی شرکت همه چیز را به ما نمی‌گفتند و من نیز خودم را فریب می‌دادم که فرصت خوبی برای کار است. دائما در حرف‌هایشان می‌گفتند «شما اینجا حیف می‌شوید، باید آنقدر پول درآرید که از ایران برید و خودتون و خانوادتونو از این وضعیت اسف بار ایران خلاص کنید.».

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، چند ماهی که از آشنایی اش با این شرکت می‌گذرد مجبور می‌شود هر طور که شده برای ادامه دادن در این شرکت مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب لیدر اصلی شرکت واریز کند. اخاذی از خانواده‌های این جوانان شگرد اصلی کارشان است. این جوانان مجبورند به بهانه اجاره کردن خانه از خانواده‌های خود پول بگیرند و مستقیما به حساب عوامل اصلی کیونت واریز کنند.

نفس عمیقی کشید و ادامه داد: ماه‌ها که می‌گذشت کلافه‌تر می‌شدم، چندین بار خواستم از کار کنار بکشم و به مشهد بازگردم، اما هر بار من را به روش‌های مختلف راضی به ادامه کار می‌کردند.

او ادامه داد: بعد از پایان آموزش‌ها مجبور بودیم به هر روشی که بود افراد آشنایی را که چندسالی است از آن‌ها خبر نداشتیم به این شرکت معرفی کنیم. این روند آنقدر ادامه داشت تا اینکه بعد از چندی هر یک از ما کلافه می‌شدیم و مجبور بودیم قید پول‌هایی که هزینه کرده بودیم را بزنیم و به شهر‌های خود باز گردیم.

وعده استخدام در شرکت های بزرگ شگرد کیونت برای فریب جوانان

در این زمینه پلیس بار‌ها درباره تأثیرات این شرکت و روند اخاذی آن به شهروندان گوشزد کرده است، تا جایی که سرهنگ جهانگیر تقی پور معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فاتب درباره فعالیت شرکت موسوم به کیونت گفت: شرکت تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتا جوان می‌کند.

سرهنگ تقی پور برای جلوگیری از صدمات این شرکت به جوانان‌شان توصیه کرد: دیده شده افرادی که در ابتدای عضویت در این شرکت‌ها توسط پلیس نجات می‌یابند همچنان متعجب هستند که چرا پلیس مانع از شراکت آنان در تجارتی سودآور شده است، با یک مثال ساده برای این افراد می‌توان شرکت‌های هرمی را به جارو برقی تشبیه کرد که سود واقعی تنها نصیب سرشاخه‌های اصلی می‌شود و چیزی به افرادی که در مسیر جذب سرمایه به درون این جاروبرقی هستند، نمی‌رسد.

او افزود: به هیچ وجه به درخواست مبالغ میلیونی (معمولا ۳۰ میلیون تومان به بالا) فرزندانتان که برای استخدام راهی تهران شده‌اند تحت عنوان ضمانت برای کار و خرید وسیله و غیره پاسخ مثبت ندهید و به آشنایان و اطرافیانتان نیز بسپارید به هیچ عنوان این پول را به فرزندتان ندهند.

سرهنگ تقی پور تصریح کرد: تنها راهی که می‌توانید زمینه بازگشت فرزندتان را فراهم کنید عدم پرداخت پول است، چون تنها در این صورت است که این شرکت‌ها دست از اغفال سوژه برداشته و وی را رها می‌سازند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فاتب به شهروندان توصیه کرد: نسبت به سکونت تعداد زیادی جوان در یک آپارتمان کوچک با رفت و آمد محدود در محل سکونت خود، به وجود شرکت‌های هرمی شک کرده و مراتب را به پلیس اطلاع دهید.

روزانه خبرهایی از قبیل دستگیری عوامل مختلف هرم کیونت به گوش می‌رسد که بهتر است بدانید همیشه هرگونه استخدام در سازمان‌های دولتی از طریق رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود، پس در صورت تماس یک دوست قدیمی در مورد استخدام در این سازمان‌ها و وسوسه و دعوت فرزند شما به تهران به نیت فرد در عضوگیری برای شرکت‌های هرمی شک کرده و مانع پاسخ این دعوت شوید

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *